אונקולוגיה

שילוב סריקות פליטת פוזיטרונים טומוגרפיות משפר את הטיפול בסרטן ריאות

חוקרים מדווחים כי רופאים המטפלים בגידולי ריאות באמצעות הקרנות יכולים לשפר את התוצאות באמצעות שילוב נתונים שיושגו באמצעות שתי שיטות סריקה. בטיפול הסטנדרטי כיום נקבעות מטרות טיפולי ההקרנה בהתבסס על סריקות טומוגרפיה ממוחשבת (CT) בלבד. סריקות אלה יוצרות תמונות מפורטות של גודל וצורת הגידולים הסרטניים.

במחקר שפורסם לאחרונה, הראו החוקרים כי הוספת נתונים מסריקות פליטת פוזיטרונים טומוגרפיות (PET) לנתוני ה-CT המבניים מגדילה משמעותית את יכולת הרדיולוג לקבוע במדיוק את מיקום הגידול לצורך טיפולי ההקרנה. רדיולוגים משתמשים ב-PET בכדי להשיג מידע מפורט אודות תיפקוד הרקמה ופעילותה, דבר המאפשר להם להדגיש הבדלים המופיעים בשל הפעילות המטבולים המוגברת של הגידול.

לצורך המחקר, השוו החוקרים את תוכניות הטיפול שנקבעו על-ידי רופאים שונים עבור 26 חולי סרטן ריאות. שתי תוכניות טיפול תוכננו עבור כל חולה: אחת נקבעה על-ידי רופא בעל נגישות לתוצאות סריקות ה-CT, והשניה נקבעה באופן בלתי-תלוי על-ידי רופא אחר בהתבסס על נתונים משולבים מסריקות ה-CT וה-PET. החולים סבלו מגידול הריאות השכיח ביותר: סרטן ריאות מסוג non-small-cell.

אחד החוקרים אומר כי הוספת נתוני ה-PET לאנליזה שינתה ושיפרה את תוכניות הטיפול ב-58% מהמקרים. הוא מוסיף כי תוצאות ה-PET-CT המשולבת עזרו לרופאים לקבוע באופן מדויק יותר היכן ממוקמים הגידולים, קביעה חשובה ביותר להגברת יעילות הטיפול ולהפחתת תופעות הלוואי שלו.

כדוגמא להעלאת יעילות הטיפול מביא החוקר מקרה שבו גרם הגידול לקריסת ריאה בחולה. בהתבסס על סריקת ה-CT בלבד, זיהו הרופאים חלק גדול מאזור הריאה שקרסה כגידול. אולם, הדמייה משולבת באמצעות PET-CT איפשרה לרופאים לראות כי הגידול קטן הרבה יותר מכפי שנראה קודם לכן.

החוקר מסביר כי יחידות סריקת PET-CT משולבת תוכננו לראשונה לפני שנתיים בערך, וכעת מצויות במאות בתי חולים ברחבי ארצות-הברית.

החוקר אומר כי מטרת המאמר הינה לסייע בשינוי התפיסה הסטנדרטית אודות אופן התכנון של פרוטוקולי טיפולי ההקרנה ובשינוי מוכנות חברות הביטוח לממן את הגישה החדשה. הוא מסביר כי זוהי ההתקדמות הבאה בענף הרדיולוגיה והיא עשויה לסייע רבות לחולים. כיום מתכנן החוקר מחקר מעקב רב-מרכזי אחרי החלים המטופלים.

לידיעה ב-doc’s guide

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה