השפעת פינסטריד על סרטן הערמונית

 

סקירה זו היא באדיבות הג’ורנאל קלאב המגזין המוקלט. באפשרותך להצטרף כמנוי לג’ורנאל וליהנות מ-2 קלטות או דיסקים המכילים את מיטב הספרות העדכנית המקצועית בעברית (מתאים ביותר להאזנה בעת נהיגה..), וכן מכניסה חופשית לאתר הג’ורנאל קלאב לעיון בטקסטים המלאים של המגזינים, מהאפשרות לצבור נקודות זכות השתלמות וכן לצפות בחלק מהסקירות בשיטת מולטימדיה (האזנה + צפייה בשקפים). לפרטים והרשמה לחץ כאן. במערכת הג’ורנאל משתתפים עורכיe-Med והעורך הראשי הוא ד”ר דרור דיקר.


סרטן הערמונית הוא הגידול הלא-דרמטולוגי הראשון בשכיחותו בגברים בארצות הברית. כ-17% מהגברים יחלו במחלה במהלך חייהם. הגישה הטיפולית כלפי סרטן זה מבוססת כיום על אבחון מוקדם וטיפול בהתאם. בהנחה שהתפתחות סרטן הערמונית הוא תהליך ממושך המורכב ממספר שלבים, יתכן שמניעת המחלה תהיה גישה יעילה יותר.

ישנן עדויות רבות לכך שאנדרוגנים (androgens) משחקים תפקיד חשוב בהתפתחות סרטן הערמונית.Finasteride , מעכב של האנזים alpha-reductase steroid 5 שהופך טסטוסטרון לאנדרוגן הפוטנטי יותר, דיהידרוטסטוסטרון (dihydrotestosterone), עשוי להפחית את רמת האנדרוגנים בערמונית, ובכך להפחית את הסיכון לסרטן. 

פינסטריד אושר לשימוש כטיפול להגדלת ערמונית שפירה (benign prostatic hyperplasia) ולהתקרחות גברית. מחקר זה בוחן האם טיפול בפינסטריד אכן מוריד את השכיחות של סרטן הערמונית בגברים בריאים.

במחקר נכללו קרוב ל-19 אלף גברים בני 55 ויותר שתוצאת הבדיקה הרקטלית שלהם הייתה תקינה ורמות ה-PSA (prostate-specific antigen) היו ng per milliliter 3 או פחות. הגברים הוקצו אקראית לקבלת טיפול בפינסטריד (5 מ”ג ביום) או פלצבו למשך 7 שנים.

פעם בשנה הגברים עברו בדיקה רקטלית ובדיקת רמת ה-PSA. ביופסיה מהערמונית הומלצה כאשר רמת ה-PSA (המתוקנת לשימוש בפינסטריד) עלתה על ng per milliliter 4 או כאשר הבדיקה הרקטלית היתה חשודה. התוצאה העיקרית שנבחנה היא הימצאות סרטן הערמונית במשך 7 שנות המחקר.

בסיום המחקר סרטן הערמונית התגלה ב-18.4% מהגברים בקבוצת הטיפול בפינסטריד ו-24.4% בקבוצת הפלצבו, כלומר ירידה של קרוב ל-25% במספר האירועים בעקבות הטיפול בפינסטריד, ירידה שהייתה מובהקת סטטיסטית. 

גידולים שסווגו בדרגת גליסון (Gleason) 7,8,9 ו- 10 היו שכיחים יותר בקבוצת הטיפול בפניסטריד והוו 37% מכלל הגידולים בקבוצת הטיפול, לעומת שכיחות של 22.2% בקבוצת הפלצבו, הבדל שהיה מובהק סטטיסטית. 

פגיעה בתפקוד המיני דווחה יותר בקבוצת הטיפול בפינסטריד, בעוד תלונות הקשורות בדרכי השתן דווחו יותר בקבוצת הפלצבו.

ממחקר זה עולה שפינסטריד עשוי למנוע או לעכב את הופעת סרטן הערמונית ולהפחית את השכיחות של סימפטומים בדרכי השתן, אך מנגד הוא כרוך בעליה בשכיחות הפרעות בתפקוד המיני ובעליה בסיכון לסרטן ערמונית בדרגה גבוהה.

 

The Influence of Finasteride on the Development of Prostate Cancer, Ian M. Thompson , N Engl J Med, Volume 349:215-224


0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה