תזונה

מחלת כליות כרונית בשלב מתקדם מלווה בסיכון מוגבר לתמותה בחולים מבוגרים (Kidney Med)

במאמר שפורסם בכתב העת Kidney Medicine מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי בחולים מבוגרים שלקחו חלק במחקר SPRINT, קצב פינוי גלומרולארי נמוך ללא אלבומינוריה מלווה בסיכון מוגבר לתמותה, אך ללא סיכון מוגבר לאירועים קרדיווסקולאריים.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי קיימת מחלוקת באשר לסיווג KDIGO (או Kidney Disease: Improving Global Outcomes) של מחלת כליות כרונית בקשישים. הם בחנו את הסיכון לסיבוכים באוכלוסייה זו לאורך מגוון קטגוריות קצב פינוי גלומרולארי ויחס אלבומין:קריאטינין בשתן.

התוצאים העיקריים כללו את התוצא העיקרי של מחקר SPRINT (משלב של אוטם לבבי, תסמונת כלילית חדה אחרת, אירוע מוחי, אי-ספיקת לב, או תמותה עקב מחלות לב וכלי דם) ותמותה מכל-סיבה.

מדגם המחקר כלל 2,509 משתתפים בגילאי 75 שנים ומעלה (גיל ממוצע של 79.8 שנים, 37.4% נשים) שלקחו חלק במחקר הפרוספקטיבי SPRINT (או Systolic Blood Pressure Intervention Trial).

החוקרים מדווחים כי קצב הפינוי הגלומרולארי הממוצע עמד על 64 מ”ל/דקה וחציון יחס אלבומין:קריאטינין בשתן עמד על 13.1 מ”ג/גרם. בניוח רב-משתני, בהשוואה למשתתפים עם קצב פינוי גלומרולארי משוער של 60 מ”ל/דקה ומעלה ויחס אלבומין:קריאטינין קטן מ-30 מ”ג/גרם, לא תועדו הבדלים מובהקים סטטיסטית בסיכון לתוצא העיקרי בקרב משתתפים עם קצב פינוי גלומרולארי בטווח 45-59 מ”ל/דקה או 15-44 מ”ל/דקה ויחס אלבומין:קריאטינין בשתן קטן מ-30 מ”ג/גרם. עם זאת, באלו עם קצב פינוי גלומרולארי משוער של 45-59 מ”ל/דקה או 15-44 מ”ל/דקה ויחס אלבומין:קריאטינין של 30 מ”ג/גרם ומעלה תועד סיכון מוגבר לתוצא העיקרי (יחס סיכון של 1.97 [רווח בר-סמך 95% של 1.27-3.04] ויחס סיכון של 3.32 [רווח בר-סמך 95% של 2.23-4.93], בהתאמה).

הסיכון לתמותה מכל-סיבה היה גבוה יותר בכל קטגוריה של קצב פינוי גלומרולארי ויחס אלבומין:קריאטינין, כאשר הסיכון הגבוה ביותר תועד באלו קצב פינוי גלומרולארי משוער של 15-44 מ”ל/דקה ויחס אלבומין:קריאטינין של 30 מ”ג/גרם ומעלה (יחס סיכון של 3.34, רווח בר-סמך 95% של 2.05-5.44).

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר מעידים על סיכון מוגבר לתמותה, אך לא לסיבוכים קרדיווסקולאריים, בחולים עם מחלת כליות כרונית ללא אלבומינוריה. הם קוראים להשלים מחקרים נוספים במטרה לבחון מדד סיכון מבוסס שלב מחלת כליות כרונית בקשישים.

Kidney Med, May 18, 2024

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה