תזונה

פעילות גופנית בשעות הערב טובה יותר להפחתת רמות סוכר בדם (Obesity)

פעילות גופנית המבוצעת בעיקרה בשעות הערב מלווה ברמות סוכר נמוכות יותר במבוגרים בעלי אורח חיים יושבני עם עודף-משקל או השמנת-יתר, בפרט באלו עם הפרעה במשק הסוכר, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת Obesity.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי אימונים גופניים בשעות אחר הצהריים והערב משפרים א משק הסוכר במבוגרים עם עודף-משקל או השמנת-יתר, אך אין מידע רב אודות חשיבות שעות ביצוע הפעילות הגופנית.  הם בחנו את ההשפעה של מועד ביצוע פעילות גופנית על האיזון הגליקמי ב-186 מבוגרים מספרד (גיל ממוצע של 46.8 שנים; 50% נשים) עם עודף-משקל או השמנת-יתר (מדד מסת גוף ממוצע של 32.9) ולפחות הפרעה מטבולית אחת (לחץ דם, רמות שומנים בדם ואיזון גליקמי) אשר דיווחו כי אינם פעילים גופנית.

במסגרת המחקר נערך מעקב אחר פעילות גופנית ורמות סוכר בדם לאורך 14 ימים עוקבים באמצעות מד האצה וניטור סוכר רציף, בהתאמה. על-פי משך פעילות גופנית בעצימות בינונית-עד-מתונה בכל יום, המשתתפים במחקר סווגו ככאלו שאינם פעילים (0 דקות), פעילים במידת מה (0-21.4 דקות), פעילים (21.4-42.9 דקות), או פעילים מאוד (מעל 42.9 דקות).

על-פי מועד ביצוע הפעילות הגופנית, זו סווגה לפעילות בשעות הבוקר, אחר צוהריים, או ערב, במידה ומעל 50% מהפעילות נערכה בשעות אלו; אחרת, הפעילות סווגה כמעורבת.

מהנתונים עולה כי ממוצע הסוכר לאורך 24 שעות היה נמוך ב-1.0 מ”ג/ד”ל ו-1.5 מ”ג/ד”ל בימי פעילות מסוימת ופעילות רבה, בהתאמה, בהשוואה לימים בהם לא נערכה כל פעילות.

פעילות גופנית שהתרכזה בשעות הערב לוותה ברמת סוכר ממוצעת נמוכה יותר, בהשוואה לחוסר פעילות גופנית, כולל סוכר ממוצע לאורך 24 שעות (1.28 מ”ג/ד”ל, p=0.004), סוכר ממוצע בשעות היום (1.10- מ”ג/ד”ל, P=0.020) וסוכר בשעות הלילה (2.14- מ”ג/ד”ל, p=0.002).

בהשוואה לחוסר פעילות גופנית, פעילות גופנית בשעות אחר הצהריים לוותה בריכוז סוכר נמוך יותר כאשר נבדק כממוצע לאורך 24 שעות (0.98- מ”ג/ד”ל, p=0.019) או לאורך הלילה (1.72- מ”ג/ד”ל, p=0.007), אך לא תועד הבדל בריכוז סוכר ממוצע לאורך שעות היום. הממצאים היו בולטים יותר בקרב אלו עם הפרעה במשק הסוכר, אך היה דומה בין גברים ונשים.

ממצאי המחקר מדגישים את חשיבות מועד ביצוע פעילות גופנית בעצימות בינונית-עד-מאומצת לשיפור הבריאות המטבולית במטופלים בסיכון להתפתחות מחלות לב וכלי דם.

Obesity, June 10, 2024

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה