תזונה

כ-20% ממחלימות סרטן השד עולות משמעותית במשקל (ENDO)

מחקר חדש שהוצג בכנס השנתי של החברה האנדוקרינית מצא כי כמעט אחת מכל חמש נשים ששרדו את סרטן השד תעלה יותר מ-10% ממשקל גופה במהלך 6 השנים שלאחר האבחון

מחקר חדש שהוצג בכנס השנתי של החברה האנדוקרינית ENDO 2024 מצא כי כמעט אחת מכל חמש נשים ששרדו את סרטן השד תעלה יותר מ-10% ממשקל גופה במהלך 6 השנים שלאחר האבחון. לפי המחקר, גיל צעיר ומשקל נמוך בעת האבחון היו המנבאים החזקים ביותר לעלייה משמעותית במשקל לאורך זמן.

במחקר, השתמשו החוקרים במאגר סרטן השד של mayo clinic וזיהו 4575 נשים אחרי סרטן השד ועקבו אחר משקלן במהלך 6 השנים שלאחר אבחון הסרטן. מטופלות אלו הותאמו בגיל לנשים באוכלוסייה הכללית שנבחרו מפרויקט האפידמיולוגיה של רוצ’סטר, הכולל את הרשומות הרפואיות של תושבי 27 מחוזות במינסוטה ובוויסקונסין. כל הנשים בקבוצת הביקורת היו ללא היסטוריה של סרטן או ניתוח בריאטרי.

כמעט כל המטופלות והביקורות היו לבנות (97%); בגיל ממוצע של 58 שנים ומשקל של 76 ק”ג בעת אבחון סרטן השד. לאחר 6 שנים מאבחון סרטן השד, העלייה הממוצעת במשקל הייתה מתונה: עלייה של 1.6% ממשקל הגוף לעומת 0.7% בקבוצת הביקורת. עם זאת, 18% משורדות סרטן השד העלו לפחות 10% ממשקל גופן במהלך תקופה זו, בהשוואה ל-8% בקבוצת הביקורת. מגמה דומה נצפתה בעלייה במשקל של 15% ו-20%.

לאחר תקנון, גיל צעיר בעת אבחון סרטן השד ומשקל בסיסי נמוך היו המנבאים החזקים ביותר לעלייה של יותר מ-10% במשקל. מוטציה ב-BRCA2 וטיפול כימותרפי היו גם כן קשורים לעלייה משמעותית במשקל. גורמים אפשריים לעלייה במשקל כוללים טיפולים שגורמים למנופאוזה מוקדמת או קבועה, שיכולה לשנות את מאזן האסטרוגנים ולהגביר את העלייה במשקל, וטיפולים הורמונליים שמשפיעים על ייצור האסטרוגן.

לפי עורכי המחקר, המחקר מדגיש את חשיבותם של התערבויות אורח חיים, וכי שינויי תזונה ופעילות גופנית סדירה הם הכרחיים כדי להימנע מעלייה במשקל.

לכתבה ב-medscape

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה