תזונה

הערכת הסיכון לסוכרת במהלך ולאחר הריון בנשים עם פרולקטינומה (J Clin Endocrinol Metab)

מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת Journal of Clinical Endocrinology & Metabolism עולה כי רמות פרולקטין נמוכות לפני היריון עלולות להשפיע לרעה על ריכוז סוכר בדם בצום במהלך היריון וכי משך ומינון הטיפול ב-Cabergoline עלולים להשפיע על הסבילות לסוכר בטווח הארוך.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי פרולקטין הוא הורמון בעל השפעה משמעותית של משק סוכר ואינסולין. מטרתם כעת הייתה לבחון את משק הסוכר במהלך היריון ולאחריו בנשים עם פרולקטינומה.

מדגם המחקר כלל 52 נשים שטופלו ב-Cabergoline שהשלימו הערכה לפני הפריה, במהלך היריון ועד עשר שנים לאחר לידה. במהלך ההיריון הופסק הטיפול ב-Cabergoline וחודש ב-57.7% מהנשים לאחר הלידה, עקב הישנות היפרפרולקטינמיה. במסגרת המחקר בחנו החוקרים את רמות פרולקטין בדם ומדדים מטבוליים (המוגלובין מסוכרר, ריכוז סוכר בדם בצום, סבילות לסוכר).

במהלך ההיריון נרשמה עליה הדרגתית בריכוז פרולקטין, בעוד שרמות סוכר בדם בצום נותרו יציבות.

החוקרים מדווחים על קורלציה שלילית בין ריכוז פרולקטין ובין רמות סוכר בדם בצום במהלך הטרימסטר הראשון (P=0.032) והשלישי (p=0.048).  עוד זוהתה קורלציה הפוכה בין אחוז עליה בפרולקטין לאורך ההיריון ובין ריכוז סוכר בדם בצום במהלך הטרימסטר השלישי.

מניתוח הנתונים עולה כי ריכוז פרולקטין בדם לפני ההפריה הינו סמן מגן מפני עליות סוכר בדם בצום במהלך הטרימסטר השלישי (P=0.048).

נשים עם ריכוז המוגלובין מסוכרר נמוך יותר במהלך הטרימסטר הראשון וריכוז סוכר בדם בצום נמוך יותר שלוש שנים לאחר הלידה, ילדו תינוקות עם משקל לידה נמוך יותר. הנקה במשך עד שישה חודשים לוותה בריכוז נמוך יותר של סוכר בדם בצום לאחר 4 שנים ו-10 שנים מהלידה.

ממצאי המחקר מצביעים על קורלציה חיובית בין מדד מסת הגוף ובין ריכוז סוכר בדם בצום עשר שנים לאחר הלידה (p=0.03), בפרט בנשים עם עודף-משקל או השמנת-יתר שנדרשו למינונים גבוהים יותר של Cabergoline.

בנשים עם הישנות היפרפרולקטינמיה שנדרשו לחדש את הטיפול ב-Cabergoline תועד משך הנקה קצר יותר וריכוז סוכר בדם בצום גבוה יותר שנתיים לאחר הלידה.

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר מעידים כי רמות פרולקטין נמוכות לפני היריון עשויות להשפיע לרעה על רמות סוכר בדם בצום במהלך היריון. מעבר להיסטוריה משפחתית ומדד מסת גוף, למינון ומשך הטיפול ב-Cabergoline השפעה על משק הסוכר בטווח הארוך. הם ממליצים על איזון מטבולי לפני הפריה על-מנת להפחית את הסיכון לסוכרת הריונית וסוכרת מסוג 2.

J Clin Endocrinol Metab, May 2, 2024

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה