תזונה

האם אגוניסטים ל-GLP-1 קשורים לסיבוכי מערכת העיכול? (DDW)

בניגוד למחקר קודם שמצא כי אגוניסטים לקולטן ל-GLP-1 קשורים לסיכון מוגבר לדלקת לבלב חריפה וחסימת מעיים, מחקר חדש שהוצג בשבוע מחלות העיכול לא מצא קשר משמעותי לסיבוכים אלו

בניגוד למחקר קודם שמצא כי אגוניסטים לקולטן ל-GLP-1 קשורים לסיכון מוגבר לדלקת לבלב חריפה וחסימת מעיים, מחקר רטרוספקטיבי חדש לא מצא קשר משמעותי לסיבוכים אלו. מנגד, הנתונים החדשים, חיזקו את הקשר בין GLP-1 לבין גסטרופרזיס ומחלות דרכי מרה, במיוחד אבני מרה.

אחד ההבדלים המשמעותיים מהמחקר הקודם בתחום, שפורסם ב-JAMA באוקטובר 2023, הוא שהמחקר הנוכחי התאים את הממצאים למדד מסת הגוף הראשוני (BMI), מכיוון שהשמנה כשלעצמה קשורה לסיכון מוגבר לחלק מהתוצאות הללו, אמר המחבר הראשי של המחקר שהוצג בשבוע מחלות העיכול 2024.

הבחנה נוספת בין שני המחקרים היא שהמחקר שפורסם ב-JAMA לא כלל אנשים עם סוכרת 90 ימים לפני או 30 ימים לאחר תחילת הטיפול ב-GLP-1. במקום זאת, המחקר הנוכחי לא הכליל כל אדם עם סוכרת או A1c ≥ 6.5. לא רצינו משתתפים עם סוכרת כי “חיפשנו את אלו שטופלו ב-GLP-1 לירידה במשקל”, הסביר המחבר הראשי. הוא הוסיף כי למרות שכמה ניסויים קליניים כבר העריכו תופעות לוואי של תרופות אלו, “ניסויים קליניים אינם תמיד ייצוג מושלם של העולם האמיתי, ולכן, חשוב לעשות מחקרים בעולם האמיתי כדי לראות בדיוק מה קורה בפועל.”

המחקר הנוכחי כלל 105,793 מטופלים הנוטלים GLP-1, semaglutide או liraglutide, לירידה במשקל ו-8794 חולים שנטלו naltrexone או bupropion. לאחר התאמת נטייה (propensity matching), כולל עבור BMI, נותרו 8792 חולים בכל קבוצה. החוקרים לא מצאו קשר מובהק בין GLP-1 לדלקת לבלב חריפה (יחס סיכון מותאם [HR], 1.19; 95% CI, 0.66-2.14) ולחסימת מעיים (HR, 1.30; 95% CI, 0.69-2.18).

לכתבה ב-medscape

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה