תזונה

השמנה מלווה בסיכון מוגבר לסיבוכים לאחר ניתוח ארתרוסקופי לתיקון מסובבי הכתף (J Bone Joint Surg)

השמנה הינה גורם סיכון אפשרי לסיבוכים ואשפוזים חוזרים לאחר ניתוח ארתרוסקופי לתיקון מסובבי הכתף, למרות מדדי תפקוד וכאב דומים באלו עם משקל עודף או משקל תקין, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת Journal of Bone & Joint Surgery.

החוקרים ערכו חיפוש במאגרי Embase ו-PubMed להשלמת סקירה שיטתית ומטה-אנליזה של 14 מחקרים שכללו 118,331 חולים (גיל ממוצע של 59.2 שנים) שעברו ניתוח ארתרוסקופי לתיקון מסובבי הכתף.

מבין כלל המשתתפים במחקר, ב-47,448 תועד מדד מסת גוף בטווח השמנת-יתר (מדד מסת גוף של 30 ק”ג/מ2 ומעלה) בעת הניתוח. התוצאים שנבחנו כללו את מדד הכאב לפי סולם VAS (או Visual Analog Scale), מדד ASES (או American Shoulder and Elbow Surgeons Score), טווח תנועה, סיבוכים, אשפוזים חוזרים וניתוחים חוזרים.

החוקרים מדווחים כי בכל החולים תועדה ירידה במדדי VAS להערכת כאב ועליה במדדי ASES לאחר הניתוח הארתרוסקופי. מהנתונים עולה כי אין הבדלים משמעותיים במדדים הסופיים של VAS, ASES או טווח תנועה בין חולים עם השמנה ואלו ללא השמנה. עם זאת, במטופלים עם השמנת-יתר תועד שיעור גבוה יותר של סיבוכים ואשפוזים לאחר-ניתוח.  שיעור הסיבוכים הממוצע עמד על 1.2% באלו עם השמנת-יתר ועל 0.59% באלו ללא השמנה, כאשר שיעור האשפוזים החוזרים הממוצע עמד על 5.9% באלו עם השמנה ועל 3.7% באלו ללא השמנה. לאחר מטה-אנליזה, החוקרים מצאו כי באלו עם השמנת-יתר תועד סיכון מופחת לניתוח חוזר (יחס סיכויים של 0.76) בהשוואה לאלו עם השמנת-יתר.

השיעור המוגבר של סיבוכים ואשפוזים לאחר-ניתוח בחולים אלו מדגיש את החשיבות של השמנת-יתר ותחלואה נלווית בהערכת מועמדות מטופלים להתערבויות אמבולטוריות, דוגמת ניתוח ארתרוסקופי לתיקון מסובבי הכתף.

J Bone Joint Surg, April 2024

לידיעה ב-Healio

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה