תזונה

צריכה מופחתת של פחמימות עשויה להגביר צריכת אנרגיה (BMJ)

מאת ד”ר אלינור מוסרי בריסקין

הפחתת תכולת הפחמימות בדיאטה עשויה להגביר את צריכת האנרגיה היומית ולעזור בשמירה על המשקל. כך על פי מקר שהוצג ב Obesity week 2018 ופורסם ב British Medical Journal בנובמבר 2018. המחקר מצא כי הפחתת צריכה הפחמימות בדיאטה מביאה להוצאת אנרגיה מוגברת במהלך שמירה על המשקל, ובעיקר אלה עם הפרשת אינסולין גבוהה.

מטרת המחקר היתה לבדוק את ההשפעה של דיאטות עם יחס שונה של פחמימות לעומת שומנים על צריכת האנרגיה היומית. המחקר בוצע בשני מרכזים בארה”ב, בין אוגוסט 2014 עד מאי 2017.

במחקר השתתפו 164 מבוגרים בגילאים 18-65, עם BMI של 25 ומעלה. המשתתפים נכנסו למחקר לאחר שסיימו 10 שבועות של דיאטה בה הרכב מקור הקלוריות בדיאטה היה 45% פחמימות, 30% שומן, ו 25% חלבון, ולאחר שאיבדו לפחות 10% ממשקלם. המשתתפים הוקצו לאחת משלוש הדיאטות אשר נבדלו אחת מהשניה ביחס  פחמימות-שומנים: תכולת פחמימות “גבוהה” (60% פחמימות ו 20% שומן), “בינונית” (40% פחמימות ו 40% שומן) ו”נמוכה” (20% פחמימות ו 60% שומן). תוכן החלבון היה 20% בכל התפריטים, וסה”כ הקלוריות היה זהה. משך המעקב היה 20 שבועות.

התוצא העיקרי שנבדק היה סה”כ צריכת האנרגיה היומית. ערך זה נמדד על ידי מים מסומנים. האנליזה היתה לפי intention to treat, אך גם בוצעה אנליזה של per protocol. התוצא השניוני היה הוצאת האנרגיה בזמן מנוחה, מדידה של פעילות גופנית, ורמת ההורמונים המטבולים leptin ו ghrelin.

תוצאות: צריכת האנרגיה היתה שונה בין קבוצות הדיאטה השונות על פי אנליזת intention-to-treat (n=162, p=0.002), באופן לינארי, עם צריכה נוספת של 52קק”ל/יום על כל ירידה של 10% בתכולת הפחמימות בדיאטה. צריכת האנרגיה היתה ב 91קק”ל/יום גבוהה יותר בממוצע בקבוצת תכולת הפחמימות הבינונית וב 209קק”ל/יום גבוהה יותר בממוצע בקבוצה הצריכה הנמוכה, לעומת הקבוצה בעלת תכולת הפחמימות הגבוהה בדיאטה.

על פי אנליזה per protocol (n=120) ההבדל היה 131קק”ל/יום בממוצע ו 278קק”ל/יום בממוצע, בהתאמה.

באנליזה של תתי קבוצות על פי רמת האינסולין טרם הירידה במשקל, בקבוצה עם הפרשת האינסולין הגבוהה ביותר, ההבדל בצריכת האנרגיה בין המשתתפים אשר צרכו תכולה נמוכה של פחמימות לעומת תכולה גבוהה של פחמימות היה 308קק”ל/יום על פי אנליזה intention-to-treat ו 478קק”ל/יום על פי per protocol (p<0.004).

מבחינת רמות ההורמונים שנבדקו: רמות ה ghrelin (הורמון שמקורו בקיבה) היו נמוכות יותר באופן מובהק במטופלים שהוקצו לדיאטה עם תכולת פחמימות נמוכה (p<0.007 באנליזה של intention-to-treat ו per-protocol). רמות ה Leptin (הורמון שמקורו ברקמת השומן) גם היו נמוכות יותר במשתתפים אשר הוקצו לצריכה נמוכה של הפחמימות (p=0.06, p=0.005 על פי intention-to-treat ועל פי per-protocol, בהתאמה).

המנגנון המוצע למגמה זו הוא היחס הגבוה יותר של אינסולין-גלוקגון לאחר צריכת ארוחה מרובת פחמימות אשר מביא לירידה בחימצון מטבולי ועליה באגירת רקמת שומן. הדבר גורם לעליה בתחושת הרעב, ירידה בצריכת האנרגיה, ונטייה לעלות במשקל, בעיקר באנשים עם הפרשת אינסולין גבוהה יותר. מחקרים קודמים אשר בדקו צריכת אנרגיה לאחר דיאטות שונות לא הגיעו לאותן תוצאות, אך החוקרים מסבירים זאת בכך שהמחקרים בדקו את צריכה האנרגיה בתוך שבועיים מהדיאטה, ואילו תהליך ההסתגלות לדפוס אכילה נמשך יותר משבועיים.

החוקרים מציינים כי לא ניתן לשייך את העליה בצריכת האנרגיה בקבוצה שצרכו פחות פחמימות לצריכת אנרגיה שונה במנוחה, או לשוני בפעילו הגופנית, ואילו השוני אשר נמצא בתגובה ההורמונלית לדיאטה מחדדת את השוני במטבוליזם עצמו כסיבה לצריכת האנרגיה המוגברת. ידוע כי גרלין קשור לא רק בהעלאת תחושת הרעב, אלא גם בירידה בצריכת האנרגיה ואגירת רקמת שומן. ירידה ברמת הלפטין מתיישבת עם מחקרים אחרים אשר הדגימו כי אנשים עם ירידה גדולה יותר ברמת הלפטין לאחר ירידה במשקל, היו בסיכון נמוך יותר לעליה חוזרת במשקל.

החוקרים הסיקו מהמחקר כי דיאטה עם תכולת פחמימות נמוכה מגבירה את צריכת האנרגיה בגוף ובכך עוזרת בשמירה על משקל רצוי, בעיקר בקרב אנשים עם הפרשת אינסולין בסיסית גבוהה.

בדיון על המחקר בכנס הועלתה ביקורת לגבי המתודולוגיה של שימוש במים מסומנים, וצויין כי שיטה זו אינה מהימנה מסיבות רבות ובין היתר משום שלא עברה ולידציה בדיאטה דלת פחמימות, וכן מפני ששיטה זו עלולה להטות את התוצאות “לטובת” דיאטה דלת פחמימות בכ 30-60קק”ל/יום בשל “איבוד” האיזוטופ בתהליך הליפוגנזה.

הודגש הצורך במחקרים נוספים על מנת לאשש תוצאות אלה, ועדיין נותרנו עם שאלה פתוחה לגבי התזונה האידיאלית לבריאותו של כל אדם. ד”ר אפוביין, נשיאת ה Obesity Society גורסת כי הדיאטה הטובה ביותר היא זו שהמטופל יכול לדבוק בה.

Effects of a low carbohydrate diet on energy expenditure during weight loss maintenance: randomized trial. BMJ, November 14, 2018.

 

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

  • משלב פעילות גופנית עם Liraglutide עשוי לסייע בשימור איכות העצם במהלך ירידה במשקל (JAMA Netw Open)

    משלב פעילות גופנית עם Liraglutide עשוי לסייע בשימור איכות העצם במהלך ירידה במשקל (JAMA Netw Open)

    מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת JAMA Network Open עולה כי משלב פעילות גופנית עם טיפול ב-Liraglutide מהווה גישה יעילה להפחתת משקל המשמרת את צפיפות העצם באתרים בעלי חשיבות קלינית. החוקרים מדנמרק השלימו ניתוח משני של תוצאות מחקר אקראי קודם שכלל 195 חולים (גיל ממוצע של 42.82 שנים) עם השמנת-יתר וללא סוכר, אשר קיבלו טיפול להפחתת […]

  • תוצאות מבטיחות לטיפול התחלתי משולש בחולים עם סוכרת מסוג 2 (Diabetes, Obesity and Metabolism)

    תוצאות מבטיחות לטיפול התחלתי משולש בחולים עם סוכרת מסוג 2 (Diabetes, Obesity and Metabolism)

    טיפול משולש הכולל מטפורמין, Dapagliflozin ו-Saxagliptin מהווה גישת טיפול יעילה ובטוחה לחולים עם סוכרת מסוג 2 שלא קיבלו טיפול תרופתי קודם, בהשוואה להגברת עצימות הטיפול, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת Diabetes, Obesity and Metabolism. ההנחיות הנוכחיות ממליצות על טיפול משולב מוקדם להפחתת הסיכון לסיבוכי סוכרת ומניעת אינרציה קלינית בחולים עם סוכרת מסוג 2. […]

  • מה בין צריכת אלכוהול יומית ובין יתר לחץ דם? (Hypertension)

    מה בין צריכת אלכוהול יומית ובין יתר לחץ דם? (Hypertension)

    צריכת אלכוהול בהיקף של מעל 12 גרם ביום מלווה בסיכון מוגבר להתפתחות יתר לחץ דם, כך עולה מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת Hypertension. הממצאים מצביעים על קשר ליניארי בין היקף צריכת אלכוהול ובין הסיכון לית לחץ דם, כאשר חוזק הקשר היה שונה בין גברים ונשים. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי צריכת אלכוהול נקשרה עם […]

  • מזון אולטרה-מעובד מלווה בסיכון מוגבר לעצירות (Clinical Gastroenterological and Hepatology)

    מזון אולטרה-מעובד מלווה בסיכון מוגבר לעצירות (Clinical Gastroenterological and Hepatology)

    צריכת מזון אולטרה-מעובד ומזון מלווה בסיכון מוגבר להופעת עצירות ואילו צריכת מזון מעובד מינימאלית מלווה בסיכון נמוך יותר לעצירות, כאשר ההשפעה של עיבוד המזון אינה תלויה באיכות הרכב התזונה, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת Clinical Gastroenterology and Hepatology. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי צריכה מוגזמת של מזון אולטרה-מעובד נקשה עם הפרעה בתנועתיות המעי. […]

  • דיאטה ים-תיכונית עם שמן זית עשויה להפחית את הסיכון להישנות הפרעות קצב לב (מתוך כנס ה-Heart Rhythm)

    דיאטה ים-תיכונית עם שמן זית עשויה להפחית את הסיכון להישנות הפרעות קצב לב (מתוך כנס ה-Heart Rhythm)

    בחולים עם פרפור פרוזדורים לאחר אבלציה, הקפדה על דיאטה ים-תיכונית מועשרת בשמן זית כתית מעולה מלווה בסיכון מופחת להישנות הפרעות קצב לב, בהשוואה לאלו ללא הגבלה תזונתית, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו במהלך כנס Heart Rhythm. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי דיאטה ים תיכונית מועשרת בשמן זית כתית מעולה הוכחה כבעלת השפעה לחיובית על מגוון […]

  • תחליפי סוכר מלווים בסיכון מוגבר להתקפי לב ואירועים מוחיים (Eur Heart J)

    תחליפי סוכר מלווים בסיכון מוגבר להתקפי לב ואירועים מוחיים (Eur Heart J)

    רמות גבוהות של קסיליטול (Xylitol), ממתיק דל-קלוריות המשמש במאכלים רבים דלי-סוכר וכן במסטיקים ומשחות שיניים, מלוות בסיכון מוגבר להתקפי לב, אירועים מוחיים ותמותה, כך עולה מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת European Heart Journal. צוות המחקר כלל במחקר למעלה מ-3,000 משתתפים מארצות הברית ואירופה, אשר היו במעקב לאורך למעלה משלוש שנים. מהנתונים עולה כי באלו […]

  • צריכת פירות וירקות עשויה להפחית את הסיכון להתלקחות מחלת קרוהן (Clin Nutr ESPEN)

    צריכת פירות וירקות עשויה להפחית את הסיכון להתלקחות מחלת קרוהן (Clin Nutr ESPEN)

    בקרב חולים עם מחלת מעי דלקתית המקפידים על צריכה סדירה של פירות וירקות תועדה שכיחות נמוכה יותר של התלקחות מחלת קרוהן, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת Clinical Nutrition ESPEN. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי מחקרים קודמים הציעו כי מוצרי מזון מסוימים עלולים לעורר או להחמיר תסמיני מחלת מעי דלקתית, אך אין עדויות רבות […]

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה