תזונה

האם צריכת דגים קשורה לעליה בסיכון ל-AF ולירידה בסיכון ל-SCD ?

קשר חדש נמצא בין צריכת דגים גבוהה והסיכון ל-AF (atrial fibrillation) בקרב גברים בגיל העמידה בדנמרק, אך החוקרים הזהירו מפירוש הממצאים האחרונים של מחקר Physicians’ Health, שהוצג ב- Heart Rhythm Society’s 27th Annual Scientific Sessions בבוסטון.

המחקר חקר יותר מ-22,000 גברים, מתוכם 17,679 דיווחו, שאינם לוקחים תחליפים תזונתיים של omega-3 fatty acid בנקודת ההתחלה. צריכת דגים ממוצעת בשבוע גם כן נרשמה.

לאחר 15 שנות מעקב, 1253 גברים (7.1%) אובחנו עם AF. הסיכון הממוצע ל-AF עלה לינארית עם כמות הדגים שנצרכה. לאחר תקנון, לגברים שצרכו דגים יותר מ-5 פעמים בשבוע, היה סיכון יחסי של 1.55 בהשוואה לאלה, שאכלו דגים פחות מפעם אחת בחודש.

ממצאים אלה סותרים ממצאים של מחקר של גברים ונשים מעל גיל 65 ואשר בהם הסיכון ל-AF היה הכי נמוך בקרב אלה, שצרכו כמויות הכי גדולות של דגים.

בעוד שהסיכון ל-AF עלה, אכילת דגים נקשרה לירידה בסיכון של SCD (sudden cardiac death), התוצאה של אריטמיה קרדיאלית הרבה יותר מסכנת חיים VF (ventricular fibrillation).

זה קריטי להבין, שאנליזה זו אינה RCT (randomized clinical trial), שהוא הגולד סטנדרט לקביעת סיבה ותוצאה. זה אפשרי שבקבוצת הרופאים של המחקר, גברים, שאכלו דגים גם עשו יותר פעילויות או שהיו להם מצבים, שקידמו התפתחות של AF. כלומר אכילת דגים צריכה להיות מרקר עבור התפתחות ולא גורם להתפתחות AF.

הסבר אפשרי אחד לממצאי המחקר הוא ש-omega-3 fatty acids יכולים להדגיש את האפקטים של מערכת עצבים אוטונומית על הלב. האפקטים של omega-3 fatty acids על מערכת העצבים האוטונומית בגברים צעירים יכולה לקדם התפתחות של AF. בניגוד לכך, אותם אפקטים יכולים להגן בפני התפתחות של AF בגברים מבוגרים יותר עם מצבים רפואיים אחרים.

המסר אינו להפסיק לאכול דגים. AF הוא מצב מסובך, שדורש אינטראקציה של מספר גורמי סיכון לפני שהוא מתפתח. לדגים יכולות להיות השפעות שונות בקרב אנשים שונים.

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה