תזונה

תזונה ים-תיכונית

פרופ’ זכריה מדר – האוניברסיטה העברית

מדברים בלהט וכנראה בצדק על תזונה ים-תיכונית כמתכון לשמירה על בריאות תקינה. לפני שאדווח על ממצאים אלו שהתפרסמו בעיתון . Nutr. Eur. J. Clin באפריל 2003, אני מבקש להביא מחקר אפידיומולוגי ארוך טווח שבוצע ע”י הקבוצה של Willett הידוע בשטח זה ואשר בחן את הקשר בין צפייה בטלוויזיה ופעולות התנהגותיות אחרות ובין הסכון להשמנה ולהתפתחות סוכרת מטיפוס 2 בנשים.

מחקר עוקבה (cohort) זה נערך בין השנים 1992 – 1998 ב- 11 מדינות בארה”ב. מחקר זה כלל 50,277 נשים עם BMI פחות מ- 30 וללא מחלות קרדיוסקולריות, סוכרת, או סרטן. המשתתפים נתבקשו למלא שאלון על צורת פעילויות גופנית ואחרות.

לבחינת מצב הסוכרת השתתפו 68,497 נשים שגם הוא לא אופייני בשום מחלה כולל סוכרת.

במהלך המעקב (6 שנים), 7.5% (מתוך 50,277); הראו BMI מעל 30. כאשר 1,515 נשים אובחנו כמקרים חדשים של סוכרת מטיפוס 2. נמצא קשר חיובי בין משך הצפייה בטלוויזיה והתפתחות השמנה וסוכרת. כאשר נערכה אנליזה מורחבת שהותאמה: לגיל, עישון, רמת פעילות גופנית, גורמי תזונה ומשתנים אחרים; צפייה בטלוויזיה של 2 ש’ ליום גרמה לעליה בסיכון ה- 23% ו- 14% בהשמנה ובסוכרת בהתאמה.

ישיבה של שעתיים ליום גרמה לעליה של 5 ו- 7% בסיכון להשמנה וסוכרת בהתאמה. לעומת זאת, עמידה או הליכה בבית (שעתיים ליום) מקטינה את הסיכון להשמנה וסוכרת ב- 9 ו- 12% בהתאמה. שעה ביום של הליכה מהירה מקטינה את הסיכון ב- 24% להתפתחות השמנה ו- 34% הפחתת סיכון לסוכרת.

נזכור אמנם שזה מחקר אפידיומולוגי המבוסס על שאלונים שלפעמים יכול לגרום “לפברוקים” ועם הרבה משתתפים. מענין, האם אנליזה זו תהיה תקפה גם בגברים. המסר הידוע: פעילות גופנית יומית וקבועה בלווי של אכילה לא מכל הבא לפה ללא ספק תמנע את הסיכון לשתי מחלות אלו הנפוצות ואם כל רע.

האם התזונה ים-תיכונית תסייע למסר שהזכרנו? המחקר שהוזכר לעיל אף הוא אפידיומולוגי (מחקר עוקבה) נערך ע”י קבוצת חוקרים מאירופה המכונה Gissi-Prevenzione (שם שניתן בעיתון Lancet ב- 1999) נערך ב- 172 מרכזים באיטליה עם 11,323 משתתפים גברים ונשים.

מטרת המחקר היתה לבחון האם המלצות (עצות) תזונתיות להעלות את צריכת המזונות הים-תיכוניים יובילו להורדת מקרי המוות אחרי infraction (MI) myocardial. לכל המשתתפים (11,323) עם ,MI הומלץ להעלות את צריכת הדגים, פירות, ירקות מבושלים וטריים וכן שמן זית. כמות נאכלת של מזונות אלו “חושבה” בתחילת המחקר ולאחר 6, 12 ו- 42 חדשים.

באופן כללי, כל המשתתפים נענו ושיפרו את מערך התזונה שלהם בהתאם להמלצה. נמצא, שמזונות אלו היו בקשר משמעותי עם ירידה בסיכון למוות (כתוצאה מ- (MI. לדיאטה המבוססת על המזונות שהוזכרו לעיל היה אפקט מגן גם בתת קבוצה כאשר פולחו לפי גיל, מין, עישון.

מסקנתם של החוקרים – חולים MI מגלים היענות להמלצה תזונתית זו ויכולים להפיק תועלת של הפחתת הסיכון למוות מוקדם יותר מ- .MI ללא קשר עם הטיפול הקונבנציונלי, מומלץ מאד במקרה הזה על התזונה הים-תיכונית.

מצורף בזה, הצגת נתונים אשר תעזור לפלח את התוצאות בעיקר את המזונות שיעזרו לאלו בינינו הממליצים על מרכיבי מזון בתזונה.

April 2003, Volume 57, Number 4, Pages 604-611

Mediterranean diet and all-causes mortality after myocardial infarction: results from the GISSI-Prevenzione trial

Figure 1 Percentage distribution of food frequencies, as recorded at baseline and 6, 18 and 42 months follow-

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה