תזונה

טפול תזונתי לאוכלוסיות מיוחדות- סוכרת הריונית Gastational diabetes mellitus

טפול תזונתי בסוכרת הריונית, צריך לאפשר ולקחת בחשבון הן את האם והן את העובר. במובן זה, שרמת האנרגיה תהיה מתאימה שתאפשר תוספת משקל הריונית נאותה ושמירה על רמות גלוקוז נורמליות ללא הופעת קטונים בשתן. יש לחלק את כמות הפחמימות לאורך היום ל- 3 ארוחות קטנות עד בינוניות וכן 2 3 ארוחות ביניים .(snacks) יתכן ויש צורך להוסיף ארוחות ביניים לילית אחת על מנת למנוע היוצרות קטוזיס במשך הלילה. האנרגיה הנאכלת חייבת לאפשר תוספת משקל רצויה במהלך ההריון. דיאטה היפוקלוריות לנשים שמנות עם סוכרת הריונית תגרום לקטונמיה ולקטונוריה. הגבלת אנרגיה יותר מתונה (30% הגבלה אנרגטית מזו של האנרגיה הדרושה), תביא לירידה ברמות הגלוקוז בדם ללא העלאת רמת FFA בדם או לקטונוריה.

רשום מזון יומי, מעקב אחרי משקל שבועי ובדיקת קטונים עשויים לסייע לקביעת ההמלצה האישית וכן האם האישה ההרה מבינה את החשיבות במניעת השימוש באינסולין.

ידוע שפעילות אאירובית, גורמת לירידה ברמות הגלוקוז הן בצום והן לאחר ארוחה. יש לכן להשתמש באמצעי זה יחד עם הטפול התזונתי על מנת לשפר את מצב הגליקמיה אצל האם. יחד עם זאת, אין מספיק הוכחות שימליצו על סוג פעילות גופנית ספציפיים. מכל מקום, נתונים ומעקב אחרי רמות גלוקוז חשובים ונחוצים מאד על מנת להעריך את היעילות של הטיפול התזונתי, פעילות גופנית והאם יש צורך במעורבות פרמקולוגית.

באם הוחלט על טיפול באינסולין בנוסף לטיפול התזונתי, הרי שמירה בעקביות על כמות הפחמימות בארוחות כולל ארוחות הביניים, כדי לאפשר התאמה למתן אינסולין הופכת להיות מטרה חשובה וממדרגה ראשונה. על אף שרוב הנשים עם סוכרת הריונית, חוזרות לרמות גלוקוז נורמליות לאחר ההריון, הרי הן הופכות לבעלות סיכון יותר גדול לפתח סוכרת הריונית בהריונות הבאים, וכן לפתח סוכרת מסוג 2 מאוחר במהלך החיים.

אי לכך, המרצת נשים אלו להורדת משקל ולהגברה בפעילות הגופנית עשויים להפחית סיכונים אלו.

הנקה

המלצה תזונתית בהנקה נוגעת גם לנשים שיש להם סוכרת או לאלו המפתחות סוכרת הריונית. Breastfeeding מורידה רמות גלוקוז בדם, כך שנשים הדרושות לטיפול באינסולין במצב “משולב” זה יש ויהיה צורך בארוחת ביניים אשר תכיל פחמימות לפני או במהלך Breastfeeding.

הדרישה אנרגטית, במהלך 6 חדשים הראשונים של ההנקה מצריכה תוספת של 200 קלוריות מעל זו המתוכננת בעת ההריון. אולם, אנרגיה נאכלת של 1800 קילוקלוריות/ליום בד”כ עונה על הדרישה התזונתית בזמן הנקה ואולי אף תאפשר ירידה מתונה במשקל.

המלצות/ דעות מומחים

– הדרישות התזונתיות בהריון ובהנקה דומות לנשים עם וללא סוכרת.

– טפול תזונתי בסוכרת הריונית מתמקד בבחירת מזונות אשר תתחשב ותתאים לתוספת משקל מתאימה, רמות גלוקוז נורמליות וללא קטונים.

– לחלק מהנשים עם סוכרת הריונית, מומלץ על כמות אנרגיה מתונה והגבלה בפחמימות.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה