תזונה

Micronutrients וסוכרת

חולי סוכרת חייבים לדעת על החשיבות של צריכת של ויטמינים ומינרלים ממקורות של מזונות בכמות שתתאים להם. כן הם חייבים להיות מודעים לסכנה של רעילות בצריכה עודפת מאד של ויטמינים ומינרלים הניתנים כתוספים.

אוכלוסיות מסוימות, כמו זקנים, נשים בהריון, או בתקופת לקטציה, צמחוניים, “קיצוניים” וכן אנשים המשתמשים בדיאטות מוגבלות קלוריות עשויים להפיק תועלת מלקיחה של תוספים המכונים מוליויטמינים.

מאחר וסוכרת יכולה להיות מוגדרת כמצב של עקה חמצונית ,(Oxidative stress) ישנה נטייה להמליץ על צריכה של ויטמינים בעלי תכונות של אנטיאוקסידנטים. כללית, מתן עודף (מגה דוזה) של אנטיאוקסידנטים כמו ויטמין C, E, סלניום, ביתא קרוטן וקרוטנאודים אחרים לא הראה אפקט הגנתי במחלות קרדיו וסקולריות, סוכרת או סרטן. נכון שמחקרים תצפיתיים רבים הראו קשר ישיר בין צריכה של אנטיאוקסידנטים ושיפור בבעיות קרדיווסקולריות הרי ניסויים מבוקרים שבהם הייתה גם קבוצה פלסבו (אין-בו) “נכשלו” באמות התצפיות. בכמה מקרים, נצפו גם תופעות לוואי.

התפקיד של פולת (חומצה פולית) במניעה של דפקטים בלידה מקובל וידוע, אבל תפקידו כתוסף להורדת רמת הומוציסטאין ומניעת אירועים קרדיווסקולרים אינו ברור דיו.

תפקיד הויטמינים B, B6 ו- B12 כאמצעי לטיפול בנוירופתיה סוכרתית אינו מבוסס דיו, לכן אינם יכולים להיות מומלצים כאופציה טיפולית רוטינית.

השימוש בניקוטינאמיד כאמצעי ל”שימור”תאי b בחולי סוכרת סוג 1 שאך זה אובחנו נתון במחקר. בשלב זה התועלת באמצעי זה אינה ברורה.

מחסור של מינרלים מסוימים, כמו פוטסיום, מגנזיום וכנראה אבץ כרומיום, עשויה להרע את האי סבילות לפחמימות. בעוד, שמחסור והדרישה לפוטסיום ומגנזיום ניתנים בקלות לזיהוי, הרי לאבץ וכרומיום קשה לזהות הן בפלסמה וכן כמתן כתוסף מזון. אמנם דווח על האפקט התועלתי של שימוש בתוספי כרומיום כאמצעי לשיפור מצב הגליקמיה. אולם, האוכלוסייה שנחקרה כנראה הייתה בעלת סטטוס של Base line גבולי, ובמחקר גדול המצב של כרומים הן ב- Base line ולאחר מתן הכרומיום לא הוערך באופן יאות. מחקרים שתוכננו היטב עם בקרה טובה “נכשלו” מלהראות תועלת שהיא במובן הגליקמיה עקב מתן הכרומיום. עד היום, אין מסקנה חותכת לאשר לתועלת הצפויה בשימוש בכרומיום בחולי סוכרת. מומלצת צריכה יומית של 1000-1500 מ”ג של קלציום (סידן) ובמיוחד באכלוסייה מבוגרת סוכרתית, רמה זו של סידן בטוחה ועשויה להפחית את תופעת האוסטיפורוזיס בקרב אוכלוסייה זו. התועלת בשימוש בקלציום לאוכלוסייה צעירה לא ידועה.

מבחר של מצויים בצמחי מרפא, הראה תועלת בהורדת בגליקמיה. אולם, אלו הזמינים באופן מסחרי, לא עברו סטנדרטיזציה לבחירת המרכיב הפעיל. כדאי שהמטפל בחולי סוכרת יביא לידיעתו עובדות אלו.

אין הוכחה חותכת המראה על תועלת בשימוש בתוספי ויטמינים ומינרלים לחולי סוכרת כאשר אינם סובלים ממחסור.

המלצות

הוכחה ברמת – B

* אין הוכחה ברורה המראה על תועלת בשימוש של תוספי ויטמינים או מינרלים בחולי סוכרת אשר אין להם מחסור.

* הוספה רוטינית של אנטיאוקסידנטים לדיאטה אינה מומלצת זאת לנוכח אי הביטחון המיוחסת ה efficacy ו- safety של האנטיאוקסידנטים.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה