תזונה

חומצות שומן וכולסטרול במנת המזון היומית

 המטרה הראשונית במצב של סוכרת היא להגביל את הכמות הנאכלת של שומן רווי וכולסטרול. השומן הרווי הוא המרכיב הקובע בהרכב של LDL כולסטרול. יתר על כן, האדם הסוכרתי; מסתבר רגיש יותר לכולסטרול שבדיאטה מאשר שאר הציבור. בד”כ באדם לא סוכרתי, צריכה של מנת מזון המכילה כמות נמוכה של שומן רווי וכולסטרול נוטה להוריד את רמות הכולסטרול הכללי, הכולסטרול שבפרקצית LDL ורמת טריגליצרידים בדם. באשר לרמות ה- HDL ,  התגובות מעורבות אולם, מחקרים שנערכו בחולי סוכרת לא הראו הבדל שבין האוכלוסייה הרגילה לאוכלוסיה הסוכרתית. לכן המטרה בהורדת רמות השומן והכולסטרול אחידה לכל האוכלוסייה ובכללה הסוכרתיים.

במחקר מטבולי, בו נשמרה כמות האנרגיה וכן משקל גוף כמדדים קבועים, מתן מנת מזון עם תכולה נמוכה של שומן רווי ועשירה בפחמימות או שהועשרה בחומצות שומן ציס חד בלתי-רוויות שתיהן הביאו לירידה בכמות הכולסטרול שבפרקצית LDL באופן אקוויוולנטי. דיאטה עם תכולה נמוכה של שומן רווי (% מהאנרגיה) ועשירה בפחמימות מעלה את רמות גלוקוז, אנסולין וטריגליצרידים לאחר ארוחה. במקרים מסוימים גם את רמת HDL וזה בהשוואה לדיאטה עשירה בשומן שמקורו חד בלתי רוויות. אולם דיאטה עם תכולה גבוהה של חומצות שומן חד בלתי רוויות לא הראתה יכולת לשפר את רמת .HbA1c כאשר צורכים ללא בקרה ובחופשיות יתירא דיאטה עשירה בחומצות שומן חד בלתי רוויות, קיימת “סכנה” שתכולת האנרגיה שתאכל תעלה והתוצאה עליה במשקל גוף.

כמובן שנכנסים פה גם שקולים אתניים, ועדיפות של תרבות אכילה האם להחליף שומן בלתי רווי בפחמימות ולהפך, גורם שחייבים להתחשב בו בעת מתן המלצה לכל האוכלוסייה ובוודאי הסוכרתית. באשר לחומצות שומן רב בלתי רוויות כהשפעה ספציפית לא ידוע רבות והדבר לא ברור אם אכן יש להם השפעה על הפרמטרים שהוזכרו לעיל. חומצות אומגה 3 כתוסף, אכן הוראה כמורידות רמות טריגליצרידים בפלסמה באנשים עם סוכרת טיפוס 2. על אף זאת, לעתים קרובות זה מלווה בעליה ברמת LDL-כולסטרול דבר המצריך תשומת לב. אין לחומצות אלו השפעה שלילית על מטבוליזם של גלוקוז. חומצות אומגה 3 הן כנראה טיפול יעיל למקרים של היפרטריגליצרידמיה. מן הראוי לציין לפחות מממצאים מהאוכלוסייה הכללית שצריכה של מזונות המכילים אומגה 3 הם בעלי אפקט הגנתי בבעיות קרדיולוגיות.

כדאי לכן להמליץ על 300 גר’ של דגים לשבוע המספקת 3-n רב בלתי רוויות, בכמות מספקת.

האפקט של חומצות שומן טרנס (נוצרות כאשר שומן צמחי עובר תהליך הידרוגנציה) שהן מוצקות ודומות לשומן רווי בכך שמעלים את רמת LDL כולסטרול. אי לכך, יש להימנע מצריכה של חומצות שומן טרנס.

סטרולים (sterol) שמקורם מהצומח וכן תרכבות stanol esters בעלי יכולת לעכב ספיגת כולסטרול הן מהמזון וכן זה המופרש אנדוגנית (הכל במעי). כמות של 2 גר’/ליום נמצאו כבעלי יכולת להוריד רמת כולסטרול כללית וכן זו המצויה ב- LDL-כולסטרול.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה