תזונה

השמנה כמחלה – תפקיד התזונה במניעתה

אין עוררין שבכל דרך אשר נבחר לטיפול בהשמנה יש לכלול נוהלי ונוהגי תזונה נכונים זאת לנוכח הסקפטזים בשימוש בתרופות. קימות 2 3 תרופות המוכרות כ”בטוחות” לשימוש. אך הנה לאחרונה הוצאה מהשוק האיטלקי תרופה המכונה sibutramine. מדינות אחרות כנראה ילכו בעקבותיה.

הממצאים החדשים על תהליך ההתפתחות השמנה ובקרת אכילה מציעים דרכים חדשות לטיפול תזונתי. הנה לדוגמא במאמר שפורסם בעיתון  JAMM (2002) כרך 287 עמוד 2081 מראה על החשיבות של החלבון בתכנית התזונתית. עליה בצריכת החלבון נמצאה בקשר הפוך ובצורה משמעותית עם העמידות לאנסולין. במלים אחרות צריכה של חלבון מקטינה סיכונים להשמנה ובעקבותיה מחלות לב וסוכרת מטיפוס 2.

השמנה קרי עודף משקל תלויה בתהליך שכולנו נאבקים אתו והוא וסות משקל הגוף (Body-Weight regulation) .

הסכימה הבאה מדגימה את מערכת ה- feed back.

מעיון בסכימה הזו מעורבים המרכיבים הבאים: רקמות; העברת סיגנלים והורמון-הורמונים המעורבים בתהליך וסות משקל הגוף. כל אלו חייבים לחיות בהרמוניה. כפי שניתן מהסכימה למערכת העצבים תפקיד חשוב בהעברת הסיגנלים לאחר צריכת המזון על מנת לבקר באמצעות הבקר (Controller ) את וסות המזון. מן הראוי לציין את הרקמה החשובה רקמת השומן המעורבת בתהליך זה.


Figure 1 Body-weight regulation can be viewed as a feedback system. Multiple sites in this system may serve as targets for effective treatment of obesity. The brain is the controller that serves as a receiver and transducer for input signals, and an integrator of output signals to the neural and hormonal systems. These efferent output signals modulate food seeking behaviour and regulate metabolism. The controlled system processes, stores and metabolizes the nutrients obtained from food. The afferent signals comprise neural (vagus

and sensory) and hormonal (leptin) inputs that tell the brain (controller) about the state of the body and the world outside.

הסכימה השניה מעמידה במרכז את ההשמנה, אך חשוב מכך את הנתיבים, האירועים, הרקמות, ההורמונים והתהליכים הפיזיולוגיים העלולים להיות מושפעים מהתופעה המבהילה הקרויה השמנה.

Figure 2 Diagram of strategies for molecules targeted against obesity

המטרה בהבאת סכימה זו להראות עד כמה מסובכת המחלה הזאת ויתירא מכך זה מספק

אסטרטגיה לטיפול במחלה זו. נזכיר את תרומתם של סיגנלים תזונתיים (כלומר של חומרי מזון).

התזונה המזון מספק מולקולות שמווסתות אכילה ויתכן שהם יכולים לשמש כמודל לתרופות כנגד השמנה. בחיות ניסוי נמצא שפירובט, לקטט ו- 3 הידרוקסי-בוטירט מורידים את צריכת המזון. חומצות אמינו – ידוע שמחסור בחומצות אמינו מסוימות מעכבות צריכת מזון.

חלק מהמולקולה של Apoa-IV המיוצר במעי, מעורבת בטרנספורט של שומנים מהמעי לצירקולציה, נמצאה מפחיתה צריכת מזון זה כמובן פותח פתח למטרה לפיתוח תרופות.  כל אלו מרכיבים המוזכרים לאחרונה כאמצעים לטיפול בהשמנה.

הזכרנו את חשיבות רקמת השומן Adiposity . הבה נביט בסכימה מס’ 3:

1) שני הורמונים חשובים במטבוליזם ברקמת שומן, אינסולין וליפטין. שניהם מצוי9ם במחזור הדם. אינסולין מופרש מתאי הלבלב בעוד שליפטין מופרש מרקמת השומן. ריכוזם בדם הוא פרופוציונלי לשומן הגוף ומאזן האנרגיה.



Figure 3 Model showing how a change in body adiposity is coupled to compensatory changes of food intake. Leptin and insulin are adiposity signals, secreted in proportion to body fat content, which act in the hypothalamus to stimulate catabolic, while inhibiting anabolic, effector pathways. These pathways have opposing effects on energy balance (the difference between calories consumed and energy expended) that in turn determines the amount of body fuel stored as fat.

 

2) שני הורמונים אלו פועלים על ההיפותלמוס באופן כזה שכאשר יתרחש תהליך אנאבולי (בניה), הרי הסיגנלים העצבים מהמוח מחד-גיסא, יזרזו אכילה ומאידך גיסא יעכבו הוצאות אנרגיה (expenditure) סה”כ בונים אנרגיה.

3) כאשר רמת ליפטין ואינסולין במוח נמוכה, תופעה המתרחשת בתהליך של איבוד משקל, הנתיבים העצביים יזרזו את התהליך האנאבולי לא רק ע”י זירוז אכילה, עיכוב הוצאת אנרגיה אלא גם ע”י עיכוב תהליכים מטבוליים שבדרך כלל מובילים לאיבוד משקל ולמצב של אנורקסיה.

4) הכנסת מזון לגוף מעוררת תהליך עצביים וכן הורמונים המעורבים בתהליך השובע. שני ההורמונים שהוזכרו הם אשר יקבעו את גודל הארוחה ובמלים אחרות יווסתו את הרגשת השובע, הם אשר יהיו אחראים למאזן האנרגיה, הפרת שווי המשקל הזה יביא מצד אחד להשמנה או לאנורקסיה מצד שני.

תזונה כאמצעי למניעת ההשמנה.

קיימות דרכים רבות לטיפול בהשמנה.

(1) טיפול נתוחי במקרה של השמנה מסיבית (morbid) 

בטיפולי זה ניתן לבצע הגבלה קיבתית (קיצור קיבה) יחד עם מעקב קיבתי. הגורמים   לאיבוד משקל מהיר , אבל ברוב המקרים מלווה בסיבוכים תזונתיים -מחסורים. לכן טיפול מעין זה חייב להיות מלווה בהשגחה תזונתית צמודה ורצופה.

לא אחזור על הקלישאה הנדושה אך זו האמת הנכונה והבדוקה אכול מעט מכל דבר הקיים על פני האדמה אך במידה במשקל ובמשורה ורק על מנת את הפעילות הגופנית היומית לה אתה זקוק.

(2) הורדה בתכולת שומן למשל בדיאטה ואפילו העלאת הפעולה הגופנית אך ללא הגבלה באנרגיה הנאכלת אינה מספיקה ואינה מועילה להורדת משקל; יש לשאוף להוריד את הדחיסות האנרגטית. לכן “דיאטה” עם דחיסות אנרגטית נמוכה שתאופיין בכמות שומן נמוכה, אך עשירה פחמימות מורכבות תאפשר אכילת ארוחה גדולה שתשביע את רצון האוכל אך  בו בזמן הכמות האנרגטית נמוכה.

(3) דיאטות  Very-low-calorie וכן  (800-1000 cal) Low calorie  אין הבדל גדול     ביניהם  בהשגת המטרה של שמירת משקל גוף נמוך. יחד עם זאת ה- Very-low-calorie נמצאה כטיפול הנכון לכך.

(4) דיאטה חלבון שהזכרתי בתחילת הסקירה

(5) דיאטות פופולריות מאילו צריך להיזהר, הן טובות ליום, לשבוע ואולי לחודש אך תופעות לוואי שעלולות להיגרם בעקבות כך הן הרות אסון.

לסיכום: הבנת התהליכים המטבוליים, ההורמונים המעורבים בוסות משקל גוף תלמד על מרכיבי המזון העשויים להשתלב בשמירה על משקל גוף ובמקרה הצורך גם לירידה במשקל גוף. ההתיחסות האחרונה לחלבון כגורם חשוב בהורדת משקל היא דוגמא לחשיבות הבנת תהליכים אלו.

למרבה הצער. נמשיך להתמודד עם הבעיה של הרצון לזלול ולאכול. כל עוד לא נשלוט על מוחינו יקשה עלינו הדבר, גם אם נבין את התהליכים המטבוליים.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה