נוירוכירורגיה

טיפול אינטנסיבי בסטטינים לאחר שבץ מוחי מפחית את הסיכון לפגיעה תפקודית (European Stroke Organisation Conference)

שבץ
מחקר חדש שפורסם לאחרונה בכנס ה-European Stroke Organisation Conference (ESOC) מצביע על היתרונות שבמתן סטטינים באופן מיידי ואינטנסיבי למטופלים עם שבץ איסכמי קל או עם סיכון גבוה לאירוע איסכמי חולף

מחקר חדש שפורסם לאחרונה בכנס ה-European Stroke Organisation Conference (ESOC) מצביע על היתרונות של מתן סטטינים באופן מיידי ואינטנסיבי למטופלים עם שבץ איסכמי קל או עם סיכון גבוה לאירוע איסכמי חולף (TIA). גישה זו מפחיתה באופן משמעותי את הסבירות לפגיעה תפקודית בהשוואה לדחיית הטיפול, ויתרה מכך, המחקר הראה כי טיפול מיידי בנוגדי טסיות עשוי להפחית היארעות של שבץ חוזר, אם כי בסיכון מוגבר לדימומים בהשוואה לטיפול הסטנדרטי.

במחקר הנוכחי השתתפו למעלה מ-6000 מטופלים עם שבץ איסכמי קל או TIA וטרשת עורקים תוך או חוץ גולגולתית (ICAS/ECAS), אשר חולקו באופן אקראי לקבלת טיפול אינטנסיבי או סטנדרטי בסטטינים ונוגדי טסיות תוך 24 שעות או לאחר המתנה של עד 72 שעות מרגע הופעת התסמינים.

תוצאות המחקר הראו כי טיפול אינטנסיבי בנוגדי טסיות שכלל Clopidogrel בתוספת אספירין הפחית את הסיכון לשבץ מוחי חוזר תוך 90 יום ב-21% (P=0.01) לעומת טיפול סטנדרטי בתרופה אחת, אם כי הוא גם הכפיל את הסיכון לדימום בינוני עד חמור. בנוסף נמצא כי טיפול אינטנסיבי בסטטינים שכלל מתן Atorvastatin בתוך 24 שעות מהופעת התסמינים לא השפיע על הסיכון לשבץ חוזר (P=0.58), אך כן הפחית את הסיכון לפגיעה תפקודית ב-16% (P=0.04) בהשוואה לטיפול הניתן לאחר המתנה של עד 72 שעות.

יו”ר הכנס, ד”ר קרלוס מולינה, מנהל יחידת שבץ מוחי והמודינמיקה של המוח בבית החולים האוניברסיטאי Vall d’Hebron, ברצלונה, ספרד, אמר כי המחקר חשוב “מכיוון שכאשר אנו בוחנים מחקרים בנושא שבץ ו-TIA, הם לרוב מתמקדים רק בתוצאות ארוכות טווח ובהיארעות של שבץ חוזר”.

לכתבה ב- Medscape

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה