נוירוכירורגיה

מדד חדש מסייע בחיזוי התמותה והסיכון לתלות לאחר תרומבוזיס ורידי המוח (Eur J Neurol)

שבץ

במאמר שפורסם בכתב העת European Journal of Neurology מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי מדד חדש עשוי לסייע בהערכת הסיכון לתמותה ולהתפתחות תלות לאחר אבחנה של תרומבוזיס ורידי המוח.

החוקרים פיתחו מדד פרוגנוסטי לחיזוי הסיכון לתלות ותמותה לאחר תרומבוזיס של ורידי המוח במטרה לזהות את החולים בהם יש להתמקד במחקרים להערכת טיפול ממוקד. הם התבססו על נתונים ממאגר International CVT Consortium והוציאו מהמחקר חולים עם תלות תפקודית קודמת.

ניתוח סטטיסטי שימש לחיזוי תוצאות שליליות (מדד Modified Rankin Scale Score של 3-6) לאחר שישה חודשים ולחיזוי הסיכון לתמותה מכל-סיבה לאחר 30 ימים ולאחר שנה אחת. גורמים מנבאים אפשריים ממחקרים קודמים נבחרו ונבחנו במחקר הנוכחי.

מדגם המחקר כלל 1,454 חולים עם תרומבוזיס של ורידי המוח, כאשר מספר מקרי התמותה עמד על 44 מקרים (3%) לאחר 30 ימים ועל 70 מקרים (5%) לאחר שנה אחת. מבין 1,126 חולים עם נתונים זמינים אודות התוצאות הקליניות, תלות או תמותה לאחר שישה חודשים תועדה ב-137 חולים (12%).

מבין הגורמים המנבאים במודלים השונים, מדד SI2 NCAL2 C נבחן והתבסס על המרכיבים הבאים: העדר גורמי סיכון ספציפיים לנשים, דימום תוך-מוחי, זיהום מערכת עצבים מרכזית, חסר נוירולוגי מוקדי, קומה, גיל, ריכוז המוגלובין נמוך יותר, ריכוז סוכר גבוה יותר בקבלה לאשפוז ומחלה ממארת.

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר תומכים בשימוש במדד SI2 NCAL2 C לחיזוי הסיכון לתמותה ו/או תלות בחולים עם תרומבוזיס של ורידי המוח. עם זאת, הם קוראים להשלים מחקרים נוספים על-מנת לאשר את התוקף החיצוני של מדד זה.

Eur J Neurol, May 10, 2023

 

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה