נוירוכירורגיה

רמות NTproBNP מנבאות את קצב השינוי בתפקוד הקוגניטיבי (Eur J Neurol)

 במאמר שפורסם בכתב העת European Journal of Neurology מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי רמות NT-proBNP גבוהות יותר מלווה בהידרדרות מהירה יותר בתפקוד הקוגניטיבי, אם כי לא זוהה שקר עם מבנה המוח.

 מטרת המחקר הנוכחי הייתה לבחון את הקשר בין רמות NT-proBNP ובין שינויים בתפקוד הקוגניטיבי ובמבנה המוח. לצורך כך התבססו החוקרים על נתונים ממחקר Rotterdam Study, במסגרתו הושלמה הערכה של רמות NT-proBNP בתחילת המחקר בין 1997-2008. בין השנים 1997 עד 2016, משתתפים ללא דמנציה או אירוע מוחי קודם לכן השלימו בדיקות קוגניטיביות חוזרות כל 3-6 שנים להערכת התפקוד הקוגניטיבי בכללותו, תפקוד קוגניטיבי ניהולי, פעולות עדינות ותפקודי זיכרון. בדיקת MRI של המוח חוזרת בין 2005 ו-2015 הושלמה ב-2,607 משתתפים להערכת נפח המוח, נגעים מוקדיים במוח ושלמות מיקרו-מבנה של החומר הלבן, כמדדים להערכת מבנה המוח.

 מדגם המחקר כלל 9,566 משתתפים (גיל ממוצע של 65.1 שנים), מהן 5,444 נשים. בדיקות קוגניטיביות חוזרות הושלמו לאורך חציון מעקב של 5.5 שנים (טווח 1.1-17.9 שנים), כאשר 2,607 משתתפים השלימו לפחות בדיקת הדמיה אחת.

 רמות NT-proBNP גבוהות יותר לוו בקצב הידרדרות מהיר יותר במדדי תפקוד קוגניטיבי גלובאלי (p=0.003) ובמבחן שטף-מילים (p=0.003), אך לא תואר קשר עם הידרדרות חדה יותר בנפח המוח, שלמות חומר לבן, או נגעים מוחיים מוקדיים.

 החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר מעידים על קשר בין רמות NT-proBNP גבוהות יותר ובין הידרדרות קוגניטיבית מהירה יותר, אם כי לא זוהה קשר עם מבנה המוח.

 Eur J Neurol, May 2023

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה