נוירוכירורגיה

מה בין פרפור פרוזדורים ובין חסימת עורק רשתית מרכזי? (Stroke)

במאמר שפורסם בכתב העת Stroke מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה קשר הפוך בין פרפור פרוזדורים ובין חסימת עורק רשתית מרכזי (Central Retinal Artery Occlusion, או CRAO) במדגם גדול של חולים מאושפזים.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי היצרות עורקי תרדמה הינה גורם סיכון משמעותי ל-CRAO; עם זאת, לא ידוע עם פרפור פרוזדורים, הפרעת קצב לב האחראית לרבע מאירועים מוחיים איסכמיים, מעלה את הסיכון ל-CRAO.

החוקרים השלימו מחקר עוקבה רטרוספקטיבי שהתבסס על נתוני State Inpatient Databases ו-State Emergency Department Databases מניו-יורק (2006-2015), קליפורניה (2003-2011) ופלורידה (2005-2015) במטרה לקבוע את הקשר בין פרפור פרוזדורים ובין חסימת עורק רשתית מרכזי.

מבין קרוב ל-40 מיליון חולים שנכללו במחקר, 2,732,842 חולים (גיל חציוני של 72.7 שנים; 48.5% נשים) אובחנו עם פרפור פרוזדורים במהלך המעקב. חולים עם פרפור פרוזדורים היו מבוגרים יותר, עם שכיחות גבוהה יותר של לבנים לא-היספאנים ועם נטל גדול יותר של מחלות לב וכלי דם, בהשוואה לאלו ללא הפרעת הקצב.

ההיארעות המצטברת של CRAO לאורך תקופת המחקר עמדה על 7.09 מקרים ל-100,000 מטופלים עם פרפור פרוזדורים ועל 2.34 מקרים ל-100,000 מטופלים באלו ללא פרפור פרוזדורים. לפני תקנון, פרפור פרוזדורים לווה בסיכון מוגבר ל-CRAO (יחס סיכון של 2.55, רווח בר-סמך 95% של 2.15-3.03). עם זאת, לאחר תקנון למאפיינים דמוגרפיים ומחלות לב וכלי דם, החוקרים זיהו קשר הפוך בין פרפור פרוזדורים ובין הסיכון ל-CRAO (יחס סיכון מתוקן של 0.72, רווח בר-סמך 95% של 0.60-0.87).

באופן לא מפתיע, ממצאי המחקר הצביעו על קשר משמעותי בין פרפור פרוזדורים ובין הסיכון לאירוע מוחי.

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר מעידים על קשר הפוך בין פרפור פרוזדורים ו-CRAO במדגם של חולים מאושפזים; עם זאת, לא ניתן לקבוע על-סמך נתונים אלו אם הקשר בין הפרעת הקצב ובין ההפרעה העינית נכון גם לחולים שאינם מאושפזים.

Stroke, Feb 2, 2023

1 תגובה
  1. אברהם כץ
    אברהם כץ אומר:

    מופיע בכתבה הקטע הבא:
    ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי היצרות עורקי תרדמה הינה גורם סיכון משמעותי ל-CRAO;
    עם זאת, לא ידוע עם פרפור פרוזדורים, הפרעת קצב לב האחראית לרבע מאירועים מוחיים איסכמיים, מעלה את הסיכון ל-CRAO.

    צריך להיות:
    ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי היצרות עורקי תרדמה הינה גורם סיכון משמעותי ל-CRAO;
    עם זאת, לא ידוע אם פרפור פרוזדורים, הפרעת קצב לב האחראית לרבע מאירועים מוחיים איסכמיים, מעלה את הסיכון ל-CRAO.

    אם פרפור פרוזדורים ולא עם פרפור פרוזדורים

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה