נוירוכירורגיה

ירידה דרמטית בהיקף החיסונים בכל קבוצות הגיל במהלך COVID-19 (מתוך Medscape)

שיעורי החיסונים של ילדים ומבוגרים כנגד זיהומים שאינם-שפעת ירדו משמעותית בתקופת ה-COVID-19, על-רקע החשש מפני הזיהום הנגיפי אשר האפיל על מתן טיפולי שגרה.

החוקרים כותבים כי נרשמה ירידה משמעותית בשיעור החיסונים בכל קבוצות הגיל, ולרמות שהמספרים השתפרו לאחר שמרפאות החלו להיפתח שוב לביקורי רפואה ראשונית, היקף הירידה בשיעור החיסונים הוא גדול מאוד.

הנתונים נוגעים ליותר מ-240,000 מנות חיסונים שאינם-שפעת שניתנו במהלך 1,146 ביקורים אמבולטוריים. מהנתונים מהשבוע השני של מאי עלה כי היקף הירידה בשיעור החיסונים עמד על 30.1%, בהשוואה לאותו שבוע בשנת 2019. אחוז הירידה הגדול ביותר תועד בקרב אלו בקבוצת הגיל 19-49 שנים, בה היקף הירידה היה גדול כפליים ועמד על 60.5%.

החוקרים כותבים כי ירידה חדה במיוחד תועדה בקרב מטופלים בגילאי 65 שנים ומעלה. בשבוע של ה-6 באפריל השנה (קרוב לשיא מגפת COVID-19 בארצות הברית), בהשוואה לאותו שבוע בשנת 2019, שיעור החיסונים בקרב מבוגרים בגילאי 65 שנים ומעלה צנח ב-83.1%. מדובר בירידה הרבה יותר חדה, בהשוואה לירידה של 55.9% בכלל קבוצות הגיל יחדיו באותו שבוע. עד לשבוע השני של מאי, שיעור המחוסנים עדיין היה קרוב בכמחצית, בהשוואה לשיעור שתועד באותה עת שנה קודמת.

קבוצה זו מצויה מלכתחילה בסיכון גבוה לסיבוכים על-רקע COVID-19 וסוגיות בריאותיות אחרות. לממצאים אלו עשויות להיות השלכות נרחבות וייתכן כי החולים יהיו בסיכון לתוצאות גרועות יותר בשלב מאוחר יותר.

מהנתונים עולה עוד הבדלים משמעותיים בשיעור החיסונים בין מדינות. בניו-יורק ופנסילבניה, בפרט, עדיין קיימים הבדלים גדולים בשיעורי החיסונים השנה, בהשוואה לשנה הקודמת.

הירידה בהיקף החיסונים אינה מפתיעה לאור ההוראות להגביל שירותים לא-חיוניים במהלך המגפה. בנוסף, מבוגרים עשויים לקבל מסרים סותרים בנושא.

חשוב להבין כי לא מאוחר מדי בכדי להתחסן כי במרבית המקרים, תמיד ניתן להשלים את החיסונים במועד מאוחר יותר.

חיסוני טטנוס-דיפתריה-שעלת חיוניים לנשים הרות. תמותה עקב שעלת אופיינית כמעט אך ורק לתינוקות מתחת לגיל חודשיים. מתן החיסון לנשים הרות בין השבועות 27-36 מונעת את כלל מקרי התמותה עקב הזיהום. עוד יש לתת עדיפות לחיסונים כנגד פנאומוקוק לקשישים וכנגד חצבת-חזרת-אדמת, בעיקר לאור העדויות המצביעות על התפרצויות חצבת בשנים האחרונות.

לירידה בהיקף החיסונים השלכות נרחבות על חסינות העדר ואף עלולה לעודד התפרצות של מחלות אחרות, אשר בשילוב עם COVID-19, עלולות להוביל לעומס גדול מדי על מערכת הבריאות.

על אנשי צוות רפואי להדגיש למטופלים את הדחיפות של אלו בכל קבוצות הגיל לפנות לרופאים המטפלים בכדי להשלים את החיסונים החסרים, כמו גם טיפולים רפואיים אחרים, בעיקר לאור האפשרות לגל שני של הזיהום הנגיפי. על אנשי הצוות הרפואי להבהיר למטופלים את הצעדים בהם נקטו ברפאה במטרה לשמור על הבטיחות של המטופלים.

לידיעה במדסקייפ

הערת מערכת:

אתם מוזמנים לעיין בתחקיר שערכנו באתר בנושא ההשלכות הבריאותיות העקיפות של הקורונה בישראל.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

  • דיאטה עתירת-סיבים משחררת הורמון מדכא תאבון (Science Translational Medicine)

    דיאטה עתירת-סיבים משחררת הורמון מדכא תאבון (Science Translational Medicine)

    דיאטה עתירת סיבים משפיעה על המטבוליזם של המעי הדק ומעודדת שחרור הורמון מעי מדכא-תאבון, PYY (או Peptide Tyrosine Tyrosine), יותר מדיאטה דלת-סיבים, זאת ללא תלות בהרכב המזון, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת Science Translational Medicine. החוקרים בחנו את ההשפעה של דיאטה דלת סיבים ועתירת סיבים על שחרור הורמוני מערכת עיכול, כולל PYY ו-GLP-1. […]

  • חשיפה לזיהום אוויר לפני לידה מלווה בסיכון מוגבר לשיתוק מוחין (JAMA Netw Open)

    חשיפה לזיהום אוויר לפני לידה מלווה בסיכון מוגבר לשיתוק מוחין (JAMA Netw Open)

    חשיפה לפני הלידה לחומר חלקיקי בקוטר של עד 2.5 מיקרומטר מלווה בסיכון מוגבר לאבחנה של שיתוק מוחין בצאצא, כך מדווחים חוקרים מקנדה במאמר שפורסם בכתב העת JAMA Network Open. החוקרים בחנו את הקשר בין חשיפה לפני הלידה למזהמים באוויר ובין הסיכון לשיתוק מוחין בלמעלה ממיליון לידות במועד באונטריו, קנדה, בין 2002 ועד 2017. חשיפה לפני […]

  • חשיפה לשדה קרב מעלה את הסיכון לכאב כרוני בנשים בצבא (JAMA Netw Open)

    חשיפה לשדה קרב מעלה את הסיכון לכאב כרוני בנשים בצבא (JAMA Netw Open)

    חשיפה לשדה קרב מלווה בסיכון מוגבר לכאב כרוני בקרב נשים בשירות פעיל בצבא ארצות הברית ובנות זוג של אנשי צבא בשירות פעיל, כאשר מצב סוציו-אקונומי נמוך והפרעות פסיכיאטריות מעלות עוד יותר את הסיכון לכאב כרוני, כך עולה מנתונים שפורסמו בכתב העת JAMA Network Open. החוקרים בחנו את הנתונים ממערכת Military Health System לזיהוי אבחנות של […]

  • האם עודף-משקל מעלה את הסיכון לתמותה בחולים במצב קשה עם COVID-19? (מתוך Obesity)

    האם עודף-משקל מעלה את הסיכון לתמותה בחולים במצב קשה עם COVID-19? (מתוך Obesity)

    במאמר שפורסם בכתב העת Obesity מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי השמנה אינה מלווה בסיכון מוגבר לתמותה בחולים במצב קריטי עם אבחנה של COVID-19. יתרה מזאת, בחולים עם מדד מסת גוף נמוך מ-25 ק”ג/מ2 תועדו שיעורי תמותה גבוהים יותר בהשוואה לאלו עם מדדי מסת גוף גבוהים יותר. מטרת המחקר הנוכחי הייתה לבחון […]

  • הפסקת עישון משפרת את תוחלת החיים בכל גיל (Am J Prev Med)

    הפסקת עישון משפרת את תוחלת החיים בכל גיל (Am J Prev Med)

    הפסקת עישון בכל גיל מלווה בהארכת תוחלת החיים הצפויה, כאשר התועלת הרבה ביותר תוארה באלו שהפסיקו לעשן בגיל צעיר, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת American Journal of Preventive Medicine. החוקרים בחנו את ההשפעות המזיקות של עישון וההשפעה החיובית של הפסקת עישון על תוחלת החיים במבוגרים בגילאי 35-75 שנים. שיעורי התמותה הספציפיים לגיל לפי […]

  • מנהל המזון והתרופות האמריקאי אישר תכשיר ביוסימילאר שלישי של Ustekinumab (מתוך הודעת ה-FDA)

    מנהל המזון והתרופות האמריקאי אישר תכשיר ביוסימילאר שלישי של Ustekinumab (מתוך הודעת ה-FDA)

    מנהל המזון והתרופות האמריקאי (Food and Drug Administration) הודיע על אישור Ustekinumab-ttwe (או Pyzchiva) כתכשיר ביוסימילאר שלישי של Ustekinumab (סטלרה) לטיפול במגוון מצבים דלקתיים. בנוסף, הסוכנות קבעה באופן זמני כי התרופה אינה שונה מהתכשיר המקורי וצעד זה יאפשר לרוקחים בארצות הברית להחליף את התכשיר הביוסימילאר בתכשיר המקור ללא תלות במרשם שניתן מהרופא. התכשיר Ustekinumab-ttwe, אנטגוניסט […]

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה