נוירולוגיה

גורמי סיכון לאשפוז חוזר בתוך חודש של חולים עם כף רגל סוכרתית (Foot Ankle Surg)

מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת Foot and Ankle Surgery עולים מספר גורמי סיכון לאשפוז חוזר בתוך 30 ימים לאחר אבחנה של כף רגל סוכרתית, כולל בית החולים בו אושפז החולה לראשונה, זיהום אתר ניתוחי, אלח-דם והיפרדות הגדם.

כף רגל סוכרתית הינה סיבוך אפשרי של סוכרת, עם שיעורי הימצאות כיב של 6.3%. אשפוזים חוזרים לבית החולים במהלך 30 הימים הראשונים לאחר השחרור מבית החולים מהווים מדד איכות טיפול רפואי ומחקרים קודמים מצאו כי הסיבות אותן ניתן למנוע בשכיחות הגבוהה ביותר מתועדות בתקופה זו. במחקר הנוכחי ביקשו החוקרים לזהות גורמי סיכון לאשפוז חוזר של חולים עם כף רגל סוכרתית.

החוקרים השלימו מחקר מקרה-ביקורת שכלל ניתוח משני של נתונים ממאגר נתונים קיים. הם ערכו ניתוח סטטיסטי לזיהוי גורמי סיכון לאשפוז חוזר בתוך 30 ימים של חולים עם אבחנה של כף רגל סוכרתית.

מדגם המחקר כלל 575 חולים עם אבחנה של כף רגל סוכרתית, מהם 113 שבו לאשפוז בתוך 30 ימים ו-462 שימשו כקבוצת ביקורת עם שיעורי היארעות אשפוזים חוזרים בתוך 30 ימים של 20%.

מניתוח סטטיסטי עלו הבדלים משמעותיים במרכז הרפואי בו טופל החולה, כאשר בקרב אלו שטופלו בבית חולים אחד (Hospital Universitario de la Samaritana) תועד סיכון מגובר כמעט כפליים לאשפוז חוזר (יחס סיכויים של 1.9, p<0.01 ובאלו שאושפזו במרכז אחר (Hospital Universitario San Ignacio) תועד סיכון קטן במחצית (יחס סיכון של 0.5, P<0.01). עוד זוהו הבדלים בסיבות לאשפוז חוזר לפני 30 ימים מהשחרור מבית החולים, בעיקר זיהום באתר הניתוח (יחס סיכויים של 7.1, p<0.01), אלח-דם (יחס סיכויים של 8.4, p=0.02), היפרדות גדם הקטיעה (יחס סיכויים של 16.4, p<0.01) ודה-קומפנסציה של מחלות אחרות (יחס סיכויים של 3.5, p<0.01).

החוקרים ממליצים על בדיקות סקר של חולים בסיכון מוגבר לאשפוז חוזר לאחר אשפוז בשל כף רגל סוכרתית, כאשר ממצאי המחקר עשויים לסייע בזיהוי גורמי סיכון לאשפוז חוזר.

Foot Ankle Surg, Jun 25 2024

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה