נוירולוגיה

תוצאות טובות יותר עם אנטיפסיכוטיקה וטיפול פסיכו סוציאלי עבור סכיזופרניה מוקדמת (מתוך ה- Archives of General Psychiatry)

מאת ד”ר מיכל איזנשטט

מתוצאות מחקר שפורסם בירחון Archives of General Psychiatry ב- 6 בספטמבר, עולה כי שילוב תרופות אנטי-פסיכוטיות עם טיפול פסיכו סוציאלי מוביל לתוצאות טובות יותר עבור חולי סכיזופרניה בשלבים מוקדמים בהשוואה לאנטיפסיכוטיקה בלבד.

התוצאות הטובות יותר כללו שיעורים נמוכים יותר של הפסקת טיפול והתלקחות של המחלה, וכן איכות חיים טובה יותר ותפקוד חברתי טוב יותר.

לדברי החוקרים, חשיבות המחקר הינה בבדיקת יעילות הוספת טיפול פסיכו סוציאלי מבחינת כמה מדדים בו זמנית בניהול סכיזופרניה ובעיקר סכיזופרניה מוקדמת.

מן המחקר עולה כי שילוב טיפול תרופתי עם התערבות פסיכו סוציאלית, אפילו אחת לחודש, היה יעיל ובטוח בחולים סכיזופרניים.  ממצא זה עשוי לסייע בצמצום עלויות של טיפולים תכופים, בייחוד במדינות מתפתחות בהן המשאבים וכוח האדם המוקצים להתערבות פסיכו סוציאלית הינם מוגבלים.

על אף שתרופות אנטי פסיכוטיות הפכו לעיקר הטיפול בחולי סכיזופרניה, שימוש ארוך טווח בהן נקשר בתופעות לוואי ניכרות, וכן בהיענות נמוכה ושיעורי הפסקת טיפול גבוהים.

מאידך, מחקרים בעבר הדגימו כי טיפולים פסיכו סוציאליים מספקים יתרונות משמעותיים, כולל שיעורי התלקחות נמוכים יותר עם התערבות משפחתית, תסמינים מופחתים עם טיפול קוגניטיבי התנהגותי (CBT – cognitive behavior therapy), ויכולת חברתיות גבוהות יותר עם אימון כישורים חברתיים.

במחקר הנוכחי נכללו 1,268 חולי סכיזופרניה בשלבים מוקדמים (אבחנה בחמש השנים האחרונות).  כל המשתתפים חולקו אקראית לטיפול במשך שנה של שילוב בין אנטיפסיכוטיקה והתערבות פסיכו סוציאלית (633 משתתפים, 54.3% גברים, גיל ממוצע 26.1 שנים) או אנטיפסיכוטיקה בלבד (635 משתתפים, 55.7% גברים, גיל ממוצע 26.4 שנים).

כל המשתתפים קיבלו בעת הגיוס למחקר טיפול אחזקה באחד משבע תרופות אנטי פסיכוטיות פומיות – chlorpromazine hydrochloride, sulpiride, clozapine, risperidone, olanzapine, quetiapine fumarate, או aripiprazole.

ההתערבויות הפסיכו סוציאליות כללו חינוך פסיכולוגי, התערבות משפחתית, אימון כישורים ו CBT.

משתתפי הטיפול המשולב הגיעו למרפאה אחת לחודש לקבל את כל אחת מן ההתערבויות הנ”ל באותו היום סך של 48 מפגשים.

יעדי המחקר העיקריים היו הפסקת טיפול וסיכון להתלקחות.  יעדים משניים היו חומרת תסמינים לפי מדד ה- Positive and Negative Syndrome Scale, תובנה עפ”י שאלון ה- Insight and Treatment Attitudes Questionnaire, היענות לטיפול, איכות חיים כפי שנמדדה בסקר ה- Medical Outcomes Study 36-Item Short Form Health Survey, ותפקוד חברתי עפ”י מדד ה- Global Assessment Scale and the Activities of Daily Living Scale.

מתוצאות המחקר עולה כי שיעורי הפסקת הטיפול עקב כל גורם שהוא היו נמוכים יותר משמעותית עבור חולים שקיבלו טיפול משולב בהשוואה לאלו שטופלו תרופתית בלבד (32.8% לעומת 46.8%; P < .001).

קבוצת הטיפול המשולב הדגימה בנוסף סיכון מופחת להתלקחות המחלה (יחס סיכון, 0.57; 95% CI, 0.44 0.74; P < .001), שיעורי חוסר היענות נמוכים יותר (יחס סיכון, 0.45; 95% CI, 0.25 0.79; P = .006), ושיפור משמעותי יותר בתובנה (P < .001), תפקוד חברתי (P = .002), פעילויות יומיומיות (P < .001), וארבעה היבטים של איכות חיים (P < .02 עבור כולם) בהשוואה לקבוצת הטיפול התרופתי בלבד.

כמו כן, שיעור המועסקים או אלו שפנו לקבלת השכלה כלשהי היה גבוה יותר בקרב אלו שקיבלו טיפול משולב (P = .001).

לא נמצאו הבדלים משמעותיים מבחינת תופעות לוואי בין שתי הקבוצות.

בתגובה על המחקר מציינים המומחים כי הוא מהווה אחד מרבים שנערכו בשלושת העשורים האחרונים המראים כי סכיזופרניה בכלל ובשלביה הראשונים בפרט, יכולה להשתפר תחת טיפולים פסיכו סוציאליים המבוססים על הוכחות מחקריות במידה רבה יותר בהשוואה לטיפולים תרופתיים בלבד.

לדבריהם, חשיבותו של המחקר באה לידי ביטוי בכך שהוא מאושש ממצאים שהודגמו בעבר ממחקרים מסוג זה, במדינה מחוץ לארה”ב.

לטענת המומחים, הסכיזופרניה שתוארה במחקר (עד 5 שנים מן האבחנה) אינה בהכרח נחשבת מוקדמת, וכן כי מחקרים העוסקים בהתקפים ראשונים של סכיזופרניה לרוב בודקים אוכלוסיה מעט צעירה יותר מזו שתוארה במחקר הנוכחי.

המומחים שבים ומדגישים את יכולותיהן ויעילותן של התערבויות פסיכו סוציאליות במחלות נפש שונות בהיבטים רבים אשר אינם מגיבים באופן מספק לטיפול תרופתי.

Arch Gen Psychiatry.

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה