נוירולוגיה

האם תגובות לסטרס יכולות להשפיע על הזדקנות המוח ?

תגובות לסטרס משפיעות על הזדקנות המוח דרך השפעות הורמונאליות על פי ממצאים, שהוצגו בפגישה השנתית של American Psychological Association.

הכוונה בסטרס היא לאפקט המצטבר של לחץ ואורח חיים, כולל מה שאנו אוכלים, שותים, אם אנו מעשנים, כמה טוב אנחנו ישנים ואם אנחנו עוסקים בפעילות גופנית, כל אלה הם חלק מהחוויות היום יומיות שלנו, שכוללות לחץ, חרדה, דאגה ומתיחות בבית או במקום העבודה.

האפקטים על המוח, שאנו יודעים לגביהם, כוללים : ליקוי בתפקוד הזיכרון, התכווצות של ההיפוקמפוס וניצול לא תקין של גלוקוז. עדיין לא ניתן להצביע על אפקטים ספציפיים של לחץ כרוני, הנמדד על פי אירועי החיים, אך ידוע, שאנשים מסוימים מזדקנים יותר מהר מאחרים במושגים של תפקוד המוח.

בהתבסס על מודלים של חיות ועל מידע מסוים על בני אדם, נראה כי לקורטיזול (הורמון הסטרס של האדרנל) יש תפקיד חשוב בתיווך ההשפעות של לחץ על המוח. להיפוקמפוס, שהוא אזור חיוני במוח עבור זיכרון אפיזודי, מרחבי והקשרי, יש המון רצפטורים לקורטיזול, דבר ההופך אותו לפגיע במיוחד להורמוני סטרס.

למרות שנראה, שסטרס אמיתי מגביר תפקוד אימוני ומשפר זיכרון, לסטרס כרוני יש אפקט הפוך ואף יכול להביא להפרעות, שהופכות לשכיחות יותר עם הגיל, כגון דיכאון, סוכרת וליקוי קוגניטיבי. יש לציין כי סוכרת והשמנה הם גורמי סיכון לירידה קוגניטיבית ולמחלת אלצהיימר. בנוגע לדיכאון, קו מורבידיות של סוכרת ודמנציה יכולים להיות מניפסצטיות ראשונות של דיכאון בזקנים. בנוסף, מחלות דיכאון לאורך זמן רב (שנים) מביאות להתכווצות של ההיפוקמפוס.

החסר הכללי בפעילות גופנית והאפידמיה של השמנה וסוכרת מדאיגים בהקשר של בריאות המוח. על מנת לטפל בדאגות אלה, חלק מהרופאים מטפלים בחוליהם על ידי תרופות, כגון תרופות אנטי דיכאוניות, נוגדי חרדה, חוסמי בטא, תרופות אנטי סוכרתיות, אנטי אוקסידנטים ותרופות אנטי דלקתיות.

תרופות אלה מאוד יעילות, אך לכל אחת מהן יש תופעות לוואי. במקרה של תרופות אנטי דיכאוניות, הן לא יעילות עבור כל האנשים. שינוי באורח החיים הוא עדיף על פני טיפול בתרופות, אך הוא קשה להשיגו. עדיין, לביצוע פעילות גופנית סדירה, לתמיכה סוציאלית ולמציאת משמעות ומטרה בחיים יש יתרונות הכוללים בריאות גופנית ומנטלית, ובתקווה פחות הישענות על תרופות. תוכניות של הממשלה וסוכנויות פרטיות, שמעודדות פעולות אלה, יכולות רק להועיל לחולים.

דוגמא לכך היא Experience Corps, שהיא תוכנית עבור מתנדבים זקנים, שתוכננה לשם קידום הבריאות. בתוכנית זו המתנדבים הזקנים ביצעו תפקידים שונים בבתי ספר יסודיים ציבוריים, פעילות זו תרמה לפעילות קוגניטיבית, גופנית וסוציאלית של המתנדבים. מחקר, שבדק תוכנית זו מצא, שהמתנדבים המבוגרים חוו פחות ירידה בפעילות הקוגניטיבית, בפעילות גופנית, במהירות ובכוח ההליכה בהשוואה לנבדקי הביקורת.

מחקר שני, שהוצג בפגישה זו, מצביע על כך שהמוח יכול להיות האינדיקטור הכי רגיש לסטרס כרוני. סביר שלאדם, שהיה חשוף ביתר לקורטיזול בשל טיפול כרוני במינונים גבוהים של prednisone או בשל משך ארוך של סטרס כרוני, יהיה היפוקמפוס אטרופי. מבחינה תפקודית אדם זה יראה חסרים בסוגים שונים של זיכרון.

פגיעה במחזוריות ההפרשות ההורמונאליות היומיות גם כן יכולה להשפיע על הזדקנות המוח. למרות שהמוח הוא שעון, שמווסת ביעילות את ההפרשות היומיות של רמות ההורמונים בצעירים, המוח המזדקן פחות יעיל בוויסות המחזוריות של ההפרשות ההורמונאליות.

רמות נמוכות של הורמונים אנאבולים או בעיה בוויסות של רמות קורטיזול, שרואים לעיתים קרובות בדם של אנשים זקנים, משקפת את העובדה, שה”שעון” הזדקן ואיבד את תחושת הזמן שלו, ועתה הוא שולח סיגנלים לשחרור הורמונים בגוף בדרך לקויה יותר. הזדקנות בלבד משנה את רוב הסיגנלים ההורמונאליים מהמוח, דבר המוביל לרמות נמוכות של הורמונים אנאבולים, אך סטרס גם יכול לשנות סיגנלים מוחיים אלה, ובכך להאיץ את הירידה ברמת ההורמונים האנאבולים הקשורה לגיל. בדרך זו סטרס כרוני יכול לשנות את קצב ההזדקנות ההורמונאלית.

עם ההזדקנות, הירידה ברמות הורמונים האנאבולים מובילה לשינויים אחרים הקשורים לגיל, כגון ירידה במסת הגוף ושינוי הרכב הגוף לכיוון מסת שומן גדולה יותר וירידה במסת השרירים. ברמה תאית, השינוי במאזן ההורמונאלי יכול להשפיע על מערכת ההזדקנות התאית ולהוביל לטלומרז ירוד ולטלומרים מקוצרים. הרצף הטלומרי מתקצר עם כל רפליקציה של DNA, וכשלפחות חלק מהטלומרים מגיעים לאורך קריטי, התא מזדקן ומפסיק להתחלק. דבר זה יכול לגרום או לתרום לחלק מהמחלות הקשורות לגיל. פרטים הנמצאים תחת סטרס קבוע, כגון אנשים המטפלים בחולים עם מחלות כרוניות, אן כאלה עם השמנה ו/או סוכרת, עתידים יותר לסבול מאורך טלומר מקוצר.

למרות השפעות אלה של ירידות בהורמונים אנאבולים הקשורות לגיל, החוקרים מזהירים מפני טיפול תחליפי ב-GH (הורמון גדילה) או ב-DHEA (dehydroepiandrosterone).

למרות שרוב ההורמונים האנאבולים משתנים דרמטית עם הגיל, אין אינדיקציה להחלפתם ברוב המקרים. תחליף הורמונאלי, כגון GH, לא יוכל אף פעם לחקות בדיוק את תבנית ההפרשה היומית הטבעית של הגוף. יש מידע מועט בנוגע לכך, שטיפול תחליפי הורמונאלי מוביל לאריכות ימים, למעשה יש סיכון בנטילת הורמונים אנאבולים.

בעתיד, החוקרים מציעים כי אולי יהיה אינדקס יעיל של הזדקנות הורמונאלית, כגון יחס קורטיזול ו-DHEA, שיוכל לנבא סיכון למחלות, אך כיום, יש מעט מדי מחקר, שיכול לתת תוקף לאינדקס כזה.

בעוד שטיפול ב-GH או ב-DHEA יכול להוריד אטרופיה והזדקנות של רקמות בגוף, הם מעלים את הסיכון לסוגים מסוימים של סרטן. בצד החיובי, יש תפקיד מאוד חשוב לאורח החיים, כולל ניהול של סטרס ושמירה על מאזן הורמונאלי בריא. לשינה מספקת ולאורח חיים אקטיבי יש השפעות פוטנטיות על המאזן ההורמונאלי (על ידי העלאת פקטורי ה-GH), בעוד שחסר בשינה ועודף של סטרס יכולים להעלות את רמת הקורטיזול.

אנשים מבוגרים חשופים למצבי סטרס יותר כרונים, אך הם לא בהכרח חווים סטרס יומי יותר גדול. אימוץ של אסטרטגיות של התמודדות על ידי מבוגרים כוללות מציאת משמעות באירועי החיים, קשרים סוציאליים, חזקים ומשמעותיים ואמונות דתיות או רוחניות. גם בפרטים צעירים, אסטרטגיות אלה נוטות להיות יותר קשורות עם פרופילים של הסתגלות של תפקוד ציר היפותלמי היפופיזרי לאחר התמודדות עם סטרס גדול.

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

  • האם לדחק וחרדה בזמן הריון השפעה על משך ההיריון? (Eur J Epidemiol)

    האם לדחק וחרדה בזמן הריון השפעה על משך ההיריון? (Eur J Epidemiol)

    במאמר שפורסם בכתב העת European Journal of Epidemiology מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה קשר אפשרי בין תחושת דחק וחרדה בזמן הריון ובין סיכון מוגבר ללידה בשבוע מוקדם יותר, אך רק בשבועות מוקדמים של ההיריון. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי למרות שהאטיולוגיה אינה ידועה היטב, לידה מוקדמת מהווה סוגיה רפואית חשובה מאחר והינה […]

  • היסטוריה של הפלות חוזרות מלווה בסיכון מוגבר להתפתחות דמנציה (Eur J Epidemiol)

    היסטוריה של הפלות חוזרות מלווה בסיכון מוגבר להתפתחות דמנציה (Eur J Epidemiol)

    בנשים עם היסטוריה של הפלות חוזרות תועד סיכון מוגבר להתפתחות דמנציה, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת European Journal of Epidemiology. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי עוד ועוד עדויות מצביעות על הקשר בין היסטוריה פוריות ורביה, כולל גיל הופעת מחזור ווסת ראשון, ולדנות וגיל בעת הופעת מנופאוזה, ובין הסיכון להתפתחות דמנציה. עם זאת, אין […]

  • תכשירים אנטי-פסיכוטיים מסוימים מלווים בסיכון מוגבר לדלקת ריאות (JAMA Psychiatry)

    תכשירים אנטי-פסיכוטיים מסוימים מלווים בסיכון מוגבר לדלקת ריאות (JAMA Psychiatry)

    טיפול במינון גבוה של תרופות אנטי-פסיכוטיות, בפרט Quetiapine, Clozapine ו-Olanzapine, מלווה בסיכון מוגבר לדלקת ריאות בחולים עם סכיזופרניה, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת JAMA Psychiatry. טיפול מונותרפי בתכשירים עם עומס אנטי-כולינרגי גבוה גם מעלה את הסיכון לדלקת ריאות. החוקרים התבססו על מספר מאגרי נתונים ארציים ובחנו את הנתונים אודות חולים שטופלו בשל סכיזופרניה […]

  • הפסקת עישון משפרת את תוחלת החיים בכל גיל (Am J Prev Med)

    הפסקת עישון משפרת את תוחלת החיים בכל גיל (Am J Prev Med)

    הפסקת עישון בכל גיל מלווה בהארכת תוחלת החיים הצפויה, כאשר התועלת הרבה ביותר תוארה באלו שהפסיקו לעשן בגיל צעיר, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת American Journal of Preventive Medicine. החוקרים בחנו את ההשפעות המזיקות של עישון וההשפעה החיובית של הפסקת עישון על תוחלת החיים במבוגרים בגילאי 35-75 שנים. שיעורי התמותה הספציפיים לגיל לפי […]

  • האם חרדה מעלה את הסיכון למחלת פרקינסון? (Br J Gen Pract)

    האם חרדה מעלה את הסיכון למחלת פרקינסון? (Br J Gen Pract)

    בחולים עם אבחנה של חרדה סיכון גבוה כפליים להתפתחות מחלת פרקינסון, בהשוואה לאלו ללא הפרעת חרדה, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת British Journal of General Practice. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי חרדה הינה מאפיין ידוע של השלבים המוקדמים של מחלת פרקינסון, אך אין מידע אודות הסיכון העתידי למחלת פרקינסון באלו עם הופעה חדשה […]

  • מנהל המזון והתרופות האמריקאי אישר תכשיר ביוסימילאר שלישי של Ustekinumab (מתוך הודעת ה-FDA)

    מנהל המזון והתרופות האמריקאי אישר תכשיר ביוסימילאר שלישי של Ustekinumab (מתוך הודעת ה-FDA)

    מנהל המזון והתרופות האמריקאי (Food and Drug Administration) הודיע על אישור Ustekinumab-ttwe (או Pyzchiva) כתכשיר ביוסימילאר שלישי של Ustekinumab (סטלרה) לטיפול במגוון מצבים דלקתיים. בנוסף, הסוכנות קבעה באופן זמני כי התרופה אינה שונה מהתכשיר המקורי וצעד זה יאפשר לרוקחים בארצות הברית להחליף את התכשיר הביוסימילאר בתכשיר המקור ללא תלות במרשם שניתן מהרופא. התכשיר Ustekinumab-ttwe, אנטגוניסט […]

  • שכיחות גבוהה של חרדה ודיכאון בחולים עם מלנומה עורית (British Journal of Dermatology)

    שכיחות גבוהה של חרדה ודיכאון בחולים עם מלנומה עורית (British Journal of Dermatology)

    מתוצאות מטה-אנליזה חדשה שפורסמו בכתב העת British Journal of Dermatology עולה שכיחות גבוהה של חרדה ודיכאון בחולים עם מלנומה עורית ממארת. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי העומס הפסיכולוגי של מלנומה עורית עשוי להשפיע על מכלול הטיפול בחולים, כולל היענות לטיפול, סיכויי הישנות ותמותה. עם זאת, אין נתונים רבים אודות השכיחות וגורמי הסיכון לחרדה ודיכאון באוכלוסיית […]

  • מנהל המזון והתרופות האמריקאי אישר את Donanemab לטיפול במחלת אלצהיימר מוקדמת (מתוך הודעת ה-FDA)

    מנהל המזון והתרופות האמריקאי אישר את Donanemab לטיפול במחלת אלצהיימר מוקדמת (מתוך הודעת ה-FDA)

    מנהל המזון והתרופות האמריקאי (Food and Drug Administration) אישר את הטיפול ב- Donanemab, תכשיר כנגד-עמילואיד, הניתן פעם כעירוי תוך-ורידי אחת לחודש למבוגרים עם מחלת אלצהיימר תסמינית בשלב מוקדם, כולל ליקוי קוגניטיבי קל או דמנציה קלה עם הוכחה פתולוגית לעמילואיד. המומחים מסבירים כי Donanemab אחת לחודש הינו הטיפול הראשון והיחיד כנגד נגעי עמילואיד עם הוכחות התומכות […]

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה