נוירולוגיה

סקירה של ראיות עדכניות קובעת כי ליתיום יעיל במניעת חזרות של מחלה דו-קוטבית (Am J Psychiatry)

ליתיום (lithium) שימש בעבר כטיפול הבחירה למניעה חזרות של מחלה דו-קוטבית (bipolar disorder). אולם ראיות שהצביעו על חוסר יעילות של הטיפול הביאו להפסקתו, בעיקר בצפון אמריקה.

מספר עבודות מהעת האחרונה שבדקו טיפולים חדשים למחלה דו-קוטבית, כללו גם זרוע הבודקת טיפול בליתיום. החוקרים ביקשו לערוך מטה-אנליזה של המחקרים המשווים ליתיום לפלסבו. למטרה זו בחרו 5 מחקרים, מתוך 300 שנסרקו, שהשוו טיפול בליתיום לפלסבו ב- 770 חולים במחלה דו-קוטבית שחולקו אקראית לשתי הזרועות. המחקרים עקבו אחרי הנבדקים עד לחזרה של המחלה או לתקופה של 11 חודשים עד 4 שנים, עם רמות ליתיום של 0.5 עד 1.4 מ”מול לליטר.

האנליזה הראתה כי ליתיום היה יעיל יותר מפלסבו במניעת ארועים חדשים של המחלה. הסיכון לחזרה היה 40% בקבוצה המטופלת, בהשוואה ל- 60% בקבוצת הביקורת. ההשפעה המשמעותית של התרופה ניכרה במניעת ארועים מאניים, אולם ההשפעה על הופעת ארועים דכאוניים היתה קטנה יותר ולא הגיעה למובהקות סטטיסטית.

ממצאי הסקירה תומכים במתן טיפול ארוך טווח בליתיום למניעת חזרה של מחלה דו-קוטבית, בעיקר בחולים בהם הסבל העיקרי נגרם עקב ארועים מאניים, כותבים החוקרים.


Am J Psychiatry 2004 Feb;161:2:217-22.

לידיעה ב- Doctor’s Guide

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה