נוירולוגיה

דיאטה נטולת גלוטן יעילה כטיפול באטקסיית גלוטן

 

שמירה קפדנית על דיאטה נטולת גלוטן יעילה כטיפול ב-gluten ataxia, כך עולה מתוצאות מחקר מבוקר שהתפרסם בגיליון ספטמבר של ה- Journal of Neurology, Neurosurgery and Psychiatry.

אטקסיית גלוטן היא מחלה המתווכת על-ידי מערכת החיסון, חלק מספקטרום המצבים הקשורים ברגישות לגלוטן, ומרכיבה כ-40% מהמקרים הספורדים של אטקסיה. עד היום לא נעשה מחקר מסודר שבחן את השפעת דיאטה נטולת גלוטן בקבוצה של מטופלים עם פגיעה נוירולוגית בנוכחות או ללא מחלת מעיים.

מתוך 43 מטופלים עם אטקסית גלוטן שהומלצה להם דיאטה נטולת גלוטן, 26 מטופלים הקפידו על הדיאטה ונמצאה עדות להעלמות נוגדני ה-antigliadin בתוך שנה, בעוד ש-14 סרבו לדיאטה. 3 מטופלים עם רמות גבוהות של נוגדני antigliadin למרות שמירה קפדנית על דיאטה ללא-גלוטן הוצאו מהמחקר.

לאחר שנה, קבוצת הדיאטה הראתה שיפור משמעותי בחומרת האטקסיה, כפי שהשתקפה בסדרה של בדיקות, בהשוואה לקבוצה שסירבה לטיפול. מטופלים שהקפידו על הדיאטה הראו שיפור בתסמיני האטקסיה גם אם לא אובחנו עם מחלת מעיים.

החוקרים מציינים שמגבלות המחקר כוללת אפשרות להטיה מסוימת של התוצאות על ידי הנבדקים או החוקר, משום אופיו הלא-סמוי של המחקר. הם ממליצים על מעקב הדוק בעזרת בדיקות לנוגדני אנטיגלדין ויעוץ תזונתי כדי לוודא שמירה קפדנית על הדיאטה. טיפול לדיכוי מערכת החיסון ו-IVIG מומלצים רק במקרים ששמירה קפדנית על דיאטה במשך שנה לא הניבה תוצאות והאטקסיה מתקדמת במהירות.

J Neurol Neurosurg Psychiatry 2003;74:1225-1230

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה