נוירולוגיה

עדות לנזק אקסונלי נרחב בשלב הקליני המוקדם ביותר בטרשת נפוצה.

Filippi M, Bozzali M, Rovaris O, et al. Evidence for widespread axonal damage at the earliest clinical stage of multiple sclerosis. Brain 2003;126:433-7.

רקע – פתולוגיה אקסונלית מופיעה בתיאורים מהמאה ה- 19 של נתיחות שלאחר המוות בחולי בטרשת נפוצה. מחקרים נוירולוגיים אחרונים אישרו את קיומו של נזק אקסונלי בלתי- הפיך כמאפיין בולט של המחלה ושימוש נרחב in vivo בטכניקות כמותיות של תהודה מגנטית הובילו להערכה שנזק אקסונלי תורם במידה משמעותית להתפתחות של חסרים נוירולוגיים קבועים בחולי טרשת נפוצה. אולם לא ברור כמה מוקדם במהלך המחלה מופיע הנזק האקסונלי ומהו הקשר בינו לבין עומס הנגעים הנצפים ב- MRI.

MRS מאפשר לכמת פגיעה ואובדן של אקסונים ע”י מדידת השינויים בעוצמת האות של נ-אצטילאספרטט (NAA) , מטאבוליט הממוקם כמעט באופן בלעדי בנוירונים. מחקרים ממוקמים ב- MRS הראו NAA מופחת בנגעים המודגמים ב- T2 , חומר לבן הנראה תקין וחומר אפור בחולי טרשת נפוצה. אולם, MRS מוגבל לנפחים קטנים שמייצגים פחות מ- 100 מ”ל של המוח. מאחר שטרשת נפוצה הינה מחלה מפושטת של מערכת העצבים המרכזית, הערכות של היקף הפתולוגיה האקסונלית ממדידות מתבססות על ההנחה הבלתי מבוססת ששינויים ב- NAA בנפח המוח הנבדק משקפת באופן מדויק את המצב במוח כולו. ניתן להתגבר על הגבלת הנפח של MRS ממוקם ע”י טכניקה חדשה של MRS בלתי ממוקם (whole brain MRS=WBMRS), שמאפשר להעריך את עומס המחלה הכללי בתוך וגם מחוץ לנגעים המודגמים ב- MRI.

בעבודה זו נעשה שימוש ב- WBMRS בקבוצת חולים בשלב המוקדם ביותר של טרשת נפוצה ונעשתה קורלציה עם עומס הנגעים הנצפה ב- MRI.

שיטות – MRI מוח קונבנציונלי ו- WBNAA בוצעו ב- 31 חולים בעת הפרזנטציה עם סינדרומים קליניים מבודדים שיכולים להתאים לטרשת נפוצה ועם עדות פארא -קלינית של פיזור במקום, וכן מ- 16 נבדקים בקבוצת בקרה. MRI נוסף בוצע בכל החולים לאחר 4-6 חודשים כדי לגלות פיזור של הנגעים גם בזמן.

 תוצאות – ריכוז ה- WBNAA הממוצע בחולים היה נמוך יותר באופן משמעותי בחולים בהשוואה לקבוצת הבקרה. לא היה הבדל משמעותי בין חולים עם / בלי נגעים העוברים האדרה ב- MRI הראשון או בין חולים עם / בלי פיזור של נגעים בזמן. לא נמצא מתאם בין ריכוזי ה- WBNAA ונפחי הנגעים.

מסקנות – פתולוגיה אקסונלית מפושטת, בעיקר בלתי תלויה בדלקת המודגמת ב- MRI ןנרחבת מכדי להיות הפיכה לחלוטין, מופיעה בחולים בשלב הקליני המוקדם ביותר של טרשת נפוצה. ממצא זה מפחית מהתקפות של התפיסה הנוכחית שפתולוגיה אקסונלית בטרשת נפוצה היא התוצאה המאוחרת של אירועים דלקתיים חוזרים ותומכת בצורך בהתערבות נוירופרוטקטיבית מוקדמת.

הצעות לקריאה נוספת:

1. Brex PA, Jenkins R, Fox NC, et al. Detection of ventricular enlargement in patients at the earliest clinical stage of MS. Neurology 2000;54:1689-91.

2. Brex PA, Ciccarelli O, O’Riordan JI, et al. A longitudinal study of abnormalities on MRI and disability from multiple sclerosis. New Engl J Med 2002;346:158-64.

3. Trapp BD, Ransohoff R, Rudick R. Axonal pathology in multiple sclerosis: relationship to neurologic disability. Curr Opin Neurol 1999;12:295-302.

4. McDonald WI, Compston A, Edan G, et al. Recommended diagnostic criteria for multiple sclerosis: guidelines from the international panel on the diagnosis of multiple sclerosis. Ann Neurol 2001;50:121-7.

5. Gonen O, Catalaa I, Babb JS, et al. Total brain N- acetylaspartate. A new measure of disease load in MS. Neurology 2000;54:15-9.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה