נוירואימונולוגיה

בדיקות סקר ממוקדות לסרטן לבלב עשויות לשפר את שיעורי ההישרדות באוכלוסייה זו (JAMA Oncol)

מעקב אחר מטופלים בסיכון גבוה עשוי לסייע בזיהוי אדנוקרצינומה של צינוריות הלבלב בשלב מוקדם יותר, כאשר הגידול קטן יותר וקל יותר לטיפול עם סיכויי הישרדות גבוהים יותר באוכלוסייה זו, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת JAMA Oncology.

 ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי אדנוקרצינומה של הלבלב מלווה בשיעורי הישרדות נמוכים לאחר חמש שנים ולעיתים קרובות מאובחנת בשלב מתקדם. אין כיום המלצה לבדיקות סקר לממאירות לבלב באוכלוסייה הכללית, אך במטופלים בסיכון גבוה, דוגמת אלו עם סיפור משפחתי או נטייה גנטית, תתכן תועלת למעקב סדיר.

תכנית Cancer of the Pancreas Screening, אשר החל בשנת 1998, בחנה את היעילות של בדיקות מעקב ממוקדות לאורך למעלה משני עשורים, אך עדיין לא ברור אם למעקב ממוקד יש יתרון הישרדותי.

המחקר הנוכחי כלל 26 משתתפים בסיכון גבוה שלקחו חלק בתכנית הנ”ל ובסופו של דבר אובחנו עם אדנוקרצינומה של צינוריות הלבלב. מטופלים אלו בסיכון גבוה עברו בדיקות מעקב שכללו EUS או בדיקת MRI שנתית לפני האבחנה.

החוקרים ערכו השוואה בין 26 המשתתפים ובין 1,504 ביקורות תואמות עם אדנוקרצינומה של הלבלב ממאגר SEER. המטופלים בסיכון גבוה והביקורות ממאגר SEER היו תואמים בגיל, מין ושנת אבחנה.

התוצאים העיקריים כללו את שלב הגידול בעת האבחנה, הישרדות כוללת ותמותה ספציפית עקב סרטן לבלב.

בחולים בסיכון גבוה תועד סיכוי גבוה יותר משמעותית לאבחנה של סרטן לבלב בשלב מוקדם – 38.5% אובחנו בשלב I לעומת 10.3% מאלו באוכלוסייה הכללית, 30.8% אובחנו בשלב II לעומת 25.1% מהאוכלוסייה הכללית (p<0.001).

חציון גודל הגידול באבחנה היה קטן יותר במטופלים בסיכון גבוה לעומת הביקורות (2.5 לעומת 3.6 ס”מ, p<0.001) ומספר קטן יותר משמעותית של מטופלים בסיכון גבוה אובחנו עם גרורות בזמן האבחנה, לעומת הביקורות (26.9% לעומת 53.8%, P=0.01).

בסיכומו של דבר, מטופלים בסיכון גבוה חיו כ-4.5 שנים יותר מאלו מהאוכלוסייה הכללית (חציון של 61.7 חודשים לעומת 8 חודשים; יחס סיכון של 4.19, p<0.001). ב-20 חולים בסיכון גבוה עם ממאירות שאובחנה בעקבות בדיקת סקר ממוקדת, חציון משך ההישרדות הכוללת היה אף גבוה יותר ועמד על 144 חודשים.

סיכויי ההישרדות לאחר חמש שנים היו טובים יותר משמעותית בחולים בסיכון גבוה (50%) לעומת ביקורות (9%). לאחר חמש שנים, בחולים בסיכון גבוה תועד סיכוי נמוך יותר משמעותית לתמותה עקב ממאירות לבלב (יחס סיכון של 3.58, P<0.001).

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר מציעים כי מעקב סלקטיבי אחר מטופלים בסיכון גבוה לסרטן לבלב עשוי להביא לשיפור התוצאות הקליניות והישרדות החולים.

JAMA Oncol, July 3, 2024

 

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה