נוירואימונולוגיה

חשיפה לזיהום אוויר לפני לידה מלווה בסיכון מוגבר לשיתוק מוחין (JAMA Netw Open)

חשיפה לפני הלידה לחומר חלקיקי בקוטר של עד 2.5 מיקרומטר מלווה בסיכון מוגבר לאבחנה של שיתוק מוחין בצאצא, כך מדווחים חוקרים מקנדה במאמר שפורסם בכתב העת JAMA Network Open.

החוקרים בחנו את הקשר בין חשיפה לפני הלידה למזהמים באוויר ובין הסיכון לשיתוק מוחין בלמעלה ממיליון לידות במועד באונטריו, קנדה, בין 2002 ועד 2017. חשיפה לפני הלידה לחומר חלקיקי, דו תחמוצת החנקן ואוזון, נקבעה על-בסיס ריכוזים שבועיים לפי כתובת המגורים המדווחת בלידה.

מקרים של שיתוק מוחין זוהו לפי אבחנות באשפוז או אבחנות אמבולטוריות של ילדים מהלידה עד גיל 18 שנים.

מבין 1,587,935 זוגות אם-ילד, 3,170 ילדים (0.2%) אובחנו עם שיתוק מוחין. הסיכון לשיתוק מוחין עלה ב-12% לכל עליה של 2.7 מק”ג/מ3 בריכוז חומר חלקיקי עדין לפני הלידה (רווח בר-סמך 95% של 1.03-1.21). לא תועד קשר משמעותי עם חשיפה לדו תחמוצת החנקן ואוזון.

בקרב תינוקות ממין זכר תועד סיכון גבוה יותר לשיתוק מוחין (יחס סיכון מצטבר של 1.14, רווח בר-סמך 95% של 1.03-1.26) לעומת תינוקות ממין נקבה (יחס סיכון מצטבר של 1.08, רוח בר-סמך 95% של 0.96-1.22).

חשיפה גדולה יותר לחומר חלקיקי עדין הביאה לעליה בסיכון לשיתוק מוחין לאורך כל שבועות ההיריון; לא תועדה תקופה ספציפית בה תואר סיכון גדול יותר לסיבוך זה.

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר עשויים לסייע בזיהוי גורמי סיכון סביבתיים להתפתחות שיתוק מוחין ולפתח התערבויות טובות יותר להפחתת הסיכון האפשרי לשיתוק מוחין במהלך ההתפתחות העוברית.

JAMA Netw Open, July 9, 2024

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה