נוירואימונולוגיה

משקל יתר מוקדם בחיים קשור לסיכון לשבץ בעתיד (Stroke)

מחקר שפורסם בכתב העת Stroke הראה כי נשים שהיו בעלות עודף משקל או השמנה כנערות או צעירות נמצאו בסיכון כפול לשבץ לפני גיל 55

מחקר שפורסם בכתב העת Stroke הראה כי נשים שהיו בעלות עודף משקל או השמנה כנערות או צעירות נמצאו בסיכון כפול לשבץ לפני גיל 55.

המחקר שניתח נתוני בריאות מלמעלה מחמישה עשורים של 10,000 מבוגרים הראה שכמעט 5% חוו שבץ במהלך תקופת המעקב, כאשר הסיכון לשבץ איסכמי היה גבוה יותר מפי שניים בקרב נשים שהיו עם השמנה כנערות או צעירות. הסיכון לשבץ המורגי היה גבוה עוד יותר בקרב גברים ונשים עם היסטוריה של השמנה בגיל צעיר.

“ממצאי המחקר מצביעים על כך שעודף משקל עשוי להיות בעל השפעות בריאותיות ארוכות טווח, גם אם המשקל העודף הוא זמני,” ציינה החוקרת הראשית של המחקר, “מטפלים צריכים לשים לב לעודף משקל והשמנה בקרב צעירים ולעבוד איתם על פיתוח דפוסי אכילה בריאים ופעילות גופנית. עם זאת, חשוב לגשת לשיחות על משקל עם צעירים בצורה לא שיפוטית ולא סטיגמטית”.

השמנה בילדות נקשרה בעבר לסיכון מוגבר למחלות כלי דם במוח, אך רוב המחקרים התמקדו במדד מסת הגוף (BMI) בנקודת זמן אחת בלבד. לצורך המחקר, החוקרים השתמשו בנתוני “Northern Finland Birth Cohort”1966  ועקבו אחר 10,491 אנשים עד 2020 או עד לשבץ הראשון, מוות או מעבר לחו”ל – מה שקרה קודם.

במהלך תקופת המעקב, 4.7% מהמשתתפים חוו שבץ. הסיכון לשבץ איסכמי היה גבוה יותר מפי שניים לנשים שהיו בעלות משקל יתר בגיל 14 ו-31. הסיכון לשבץ המורגי היה גבוה יותר גם לנשים וגם לגברים שהיו בעלי השמנה בגיל 31. לא נמצאו קשרים דומים בקרב גברים, והסיכונים היו בלתי תלויים במדד מסת הגוף קודם או מאוחר יותר בחיים.

“המחקר מספק עדות נוספת לקשר בין עודף משקל והשמנה לשבץ בצעירים,” אמר המחבר הראשי של המחקר, אך ציין שיש להוכיח האם הפחתת עודף משקל תוביל להורדת שיעורי השבץ בצעירים.

לכתבה ב-Medscape

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה