נוירואימונולוגיה

טיפול קוגניטיבי-התנהגותי משפר עייפות על-רקע טרשת נפוצה (מתוך כנס ECTRIMS)

מנתונים חדשים ממחקר TREFAMS (Treating Fatigue in Multiple Sclerosis) עולה כי טיפול קוגניטיבי-התנהגותי עשוי להביא להקלה בעייפות חמורה על-רקע טרשת נפוצה. המחקר בחן גם תכניות אימון אירובי ושימור אנרגיה כגישות להפחתת עייפות על-רקע טרשת נפוצה, אך לא הדגים תוצאות חיוביות עם גישות אלו.

תכנית TREFAMS כללה שלושה מחקרים אקראיים ומבוקרים, אחד לכל אחת מההתערבויות שפורטו לעיל, כאשר עייפות ומעורבות חברתית הוגדרו כתוצאים העיקריים.

מדגם המחקר כלל 260 חולים אמבולטורים עם עייפות על-רקע טרשת נפוצה, שחולקו באקראי להתערבות ספציפית במחקר או לקבוצת ביקורת (90 משתתפים בכל מחקר).

הטיפול ארך 16 שבועות והתוצאי נבחנו עד שנה אחת. ההתערבויות הספציפיות במחקרים כללו 12 מפגשים פרטניים בהשגחת מטפל עם תרגילים ביתיים ספציפיים נוספים.ההתערבות בקבוצת הביקורת כללה שלוש התייעצויות פרטניות עם אחות מנוסה בטיפול בטרשת נפוצה.

עייפות נבחנה לפי מדד CIS (Checklist Individual Strength), כאשר שיפור של 8 נקודות ומעלה הוגדרה כבעל חשיבות קלינית, ומעורבות חברתית נבחנה על-פי מדד IPA (Impact on Participation and Autonomy).

מהתוצאות עולה גודל השפעה של 0.79-, עם מספר חולים נדרש לטיפול של 3 על-מנת שמטופל אחד יהנה מירידה של 8 נקודות במדד העייפות.

אימון אירובי כלל 30 דקות פעילות, שלוש פעמים בשבוע, עם 12 מפגשים מבוקרים ו-36 תרגילים ביתיים. מהתוצאות עלה הבדל ממוצע בין הקבוצות במדד העייפות של 4.7 נקודות, שלא היה בעל חשיבות קלינית. גודל ההשפעה עמד על 0.54-, עם מספר חולים נדרש לטיפול של 9 על-מנת שחולה אחד ייהנה מירידה של 8 נקודות במדד העייפות. החוקרים מצאו עוד כי היענות ארוכת-טווח לפרוטוקול אימון אירובי היה קשה למטופלים.

התערבות לשימור אנרגיה כללה מפגשים ששמו דגש על חשיבות מנוחה לאורך היום, תקשורת חיובית, מכניקה של הגוף, שינויים סביבתיים, קביעת סדר עדיפות ושינוי הפעילות. הממצאים הצביעו על השפעה קטנה מאוד על עייפות, עם מספר חולים נדרש לטיפול של 158 על-מנת שחולה אחד ייהנה מירידה של 8 נקודות במדד העייפות.

מתוך כנס ECTRIMS

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה