נוירואימונולוגיה

דירוג הרשות הנורבגית לשירותי בריאות ( The Norwegian Knowledge Centre for the Health Services): יחס עלות/תועלת בתרופות לטיפול בטרשת נפוצה


הערכה טכנולוגית-רפואית שבחנה מדדי עלות/תועלת של טיפולים שונים לטרשת נפוצה בנורבגיה הגיעה למסקנה לפיה הטיפול באמצעות Alemtuzumab (למטרדה, סאנופי-ג’נזיים) הדגים את יחס העלות/תועלת האטרקטיבי ביותר, הן בשל היותו האפקטיבי ביותר מחד והן בשל העלות הכוללת בטיפול במחלה הנמוכה יותר בהשוואה לחלופות.

מאת בעז גנזבורג, MBA , עורך מדור מנהל רפואי

הרשות הנורבגית לשירותי בריאות  פרסמה את הדוח השנתי שלה לשנת 2016 המדרג את התכשירים הקיימים לטיפול בטרשת נפוצה. האנליזה כללה את התרופות (שם מסחרי וחומר פעיל) :     

·           TECFIDERA   dimethyl fumarate

·         AUBAGIO       teriflunomide

·         GILENYA fingolimod

·         TYSABRY      natalizumab

·         COPAXONE   glatiramer acetate

·         – BETAFERON interferon beta

·         PLEGRIDY   peg-interferon

·         LEMTRADA   Alemtuzumab

המחברים מציינים כי הערכה זו בוצעה ע”י ”המערכת הלאומית להערכת טכנולוגיות רפואיות חדשות לשימוש במסגרת השירות הרפואי הציבורי’ בנורבגיה. מטרת הדו”ח הייתה להעריך את האפקט ואת העלות/תועלת של תרופות משנות מחלה הנמצאות בשימוש בנורבגיה עבור מטופלים עם טרשת נפוצה התקפית הפוגתית.

המחברים מציינים את התוצאות המרכזיות שהתקבלו בהערכה זו :

·         זוהו 37 מחקרים קליניים אקראיים. איכות העדויות במחקרים אלה נעה בין נמוכה מאוד לגבוהה.

·         ל- Alemtuzumab(למטרדה, סאנופי-ג’נזיים) 12 מ”ג היה האפקט הטוב ביותר על השיעור השנתי של ההתקפים –ARR(מבין התרופות עם עדויות באיכות גבוהה ).

·         Dimethyl fumarate(טקפידרה, ביוג’ן) 240מ”ג פעמיים ביום ו fingolimod 0.5 מ”ג (גילניה, נובארטיס) היו האפקטיביים ביותר מבחינת התקדמות נכות (SAD) (עבור תרופות עם עדויות באיכות גבוהה) .

·         תוצאות האנליזה מצביעות על כך ש interferon beta a1 במינון 44 מק”ג (בטאפרון, באייר) ו peg-interferon (פלגרידי, ביוג’ן)a1 היו קשורים עם יותר הפסקות טיפול בשל תופעות לוואי בהשוואה לפלצבו. לטיפולים שנבחנו לא היה אפקט שונה על תמותה מאשר פלצבו.

·         ההערכה הכלכלית הרפואית,  שבחנה את כל הטיפולים האפשריים לטרשת נפוצה, מצביעה על כך ש- Alemtuzumab היה האפקטיבי ביותר :מבחינת השגת שנות חיים מתואמות איכות חיים, QALY, ועם העלות הנמוכה ביותר בהשוואה לטיפולים האחרים.המחברים ביצעו גם מס’ ניתוחי רגישות ותוצאות העלות האפקטיבית שנמצאו לפיהן Alemtuzumab השיג את התוצאות העדיפות ביותר מבחינת עקביות ועמידות לשינויים בהנחות המודל.

·         ניתוח תוצאות עלות/תועלת שבהן הוצאה מהאנליזה החלופה הטובה ביותר, ה- Alemtuzumab, הראה ש-3 טיפולים אלטרנטיביים (interferon beta 1b , peg-interferon a1 ו- natalizumab) עשויים להיות עם עלות אפקטיבית סבירה בהתאם לסף הנכונות המקובל לכל רווח של QALY .

·         ניתוחים שבוצעו על ההשפעה התקציבית של הטיפולים הראו כי קיים פוטנציאל משמעותי לכך שחלק מהטיפולים ישיג חיסכון כולל בעלות הטיפול הכוללת במחלה -כלומר השיפור באי התקדמות המחלה והתפקוד עשויים לחסוך טיפולים ואישפוזים הקשורים להתקדמות המחלה ללא טיפול תרופתי מתאים! . 

שיטות ההערכה:

לצורך ההערכה בוצעה סקירת ספרות שיטתית שכללה איסוף עדויות ממחקרים אקראיים ומבוקרים עם אוכלוסיית מחקר שכוללת גברים ונשים בגיל 18 ומעלה עם התרופות החלופיות הקיימות כיום בשוק.

נכללו מחקרים אשר השוו תרופות אלה לפלצבו או לתרופות אחרות בקבוצה. החוקרים בחנו את יעדי המחקר הבאים: התדרדרות שנתית של המחלה, התקדמות אי תפקוד/נכות, תמותה, תופעות לוואי רציניות, הפסקת טיפול בשל תופעות לוואי, אישפוזים, ואיכות חיים הקשורה לבריאות.

נעשתה כאמור סקירת ספרות שיטתית עבור הערכות טכנולוגיות או סקירות שמתאימות ליעדי אנליזה זו ואשר עמדו בקריטריוני ההכללה. בוצעה סקירת ספרות שיטתית של מחקרים מבוקרים ואקראיים להערכות טכנולוגיות קודמות וזאת בהתבסס על המתודולוגיה של קוקריין.

תוצאות העדויות של המחקרים האקראים עובדו באמצעות מערכת מטה-אנליזה של מידע ישיר ועקיף של כל ההשוואות הרלבנטיות. איכות העדויות הוערכה באופן בלתי תלוי ע”י 2 סוקרים שונים.

נעשה שימוש ב-GRADE -(Grading of recommendations Assessment, Development,

and Evaluation) לצורך הערכה של מרווחי הביטחון להערכות השונות. לצורך הערכת יחסי העלות/תועלת של התרופות מתקנות המחלה במטופלים המאובחנים עם טרשת נפוצה התקפית הפוגתית פותח מודל עלות/תועלת שכלל טיפולים מאושרים ואפשריים בנורבגיה.

מבנה המודל וכל הנחות היסוד אומצו מתוך ההנחיות ליישום קליני בנורבגיה. הערכות היעילות נלקחו מתוך מערכת המטה-אנליזה. הסתברויות למעבר בין מצבי בריאות הסתמכו על מקורות ועדויות שדווחו בספרות ועל חוות דעת מומחים. הערכות איכות החיים נלקחו מתוך מחקרים שפורסמו בהתבסס על סקירת הספרות השיטתית שבוצעה. העלויות של התרופות התבססו על המחירים הרשמיים והעלויות האחרות על בסיס מאגר המידע הנורווגי הרשמי לעלויות טיפול.

בוצע גם ניתוח רגישות הסתברותי שתוכנן על בסיס סימולציות מונטה קרלו עם 10,000 איטרציות שנועדו לתת ביטוי לאי הוודאות באשר להנחות ותוצאות המודל.

סיכום : מסקנת המחברים היא ש- Alemtuzumab 12 מ”ג משיג את האפקט הטוב ביותר על Annual relapse rate של טרשת נפוצה. dimethyl fumarate 240 מ”ג פעמיים ביום ו fingolimod0.5 מ”ג היו האפקטיביים ביותר בהקשר של התקדמות אי תפקוד/נכות .

התוצאות מצביעות על כך שכמה טיפולים קשורים עם יותר הפסקות טיפול בשל תופעות לוואי בהשוואה לפלציבו, אך שלטיפולים אלה אין השפעה על תמותה.

הניתוח הכלכלי רפואי מצביע על כך ש Alemtuzumab- היא בעלת האפקטיביות הרבה ביותר ועם העלויות הנמוכות ביותר, מה שהופך חלופה זו לחלופה המובילה והדומיננטית. – ניתוחי רגישות שבוצע על הנחות שונות של המודל הראו שהעדיפות הכלכלית/רפואית של Alemtuzumab נשמרה באופן עקבי ומוצק גם תחת תסריטים שונים. בנוסף, לדעת המחברים, יישום מסקנות האנליזה עשוי להשיג חיסכון כולל בעלות הטיפול בטרשת נפוצה בנורבגיה.

למסמך ההערכה

הערת המערכת: אמנם לא ניתן בהכרח להסיק שהתוצאות שהתקבלו בנורבגיה תקפות גם בישראל לאור הבדלים אפשריים במחירי תרופות ועלויות טיפולים אחרים ואשפוזים, אך יש להניח שהמגמות יהיו דומות גם בניתוח שיבוצע בתנאי מערכת הבריאות הישראלית. מעבר לכך, יש חשיבות רבה לממצאים שכן נורבגיה היא מדינה עם שכיחות גבוהה יחסית של טרשת נפוצה ונחשבת לאחת המדינות המתקדמות בטיפול בה. 

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

  • נציבות התרופות האירופית מזהירה מפני סיכון לתגובה אנפילקטית לטיפול ב-Glatiramer Acetate (מתוך הודעת ה-EMA)

    נציבות התרופות האירופית מזהירה מפני סיכון לתגובה אנפילקטית לטיפול ב-Glatiramer Acetate (מתוך הודעת ה-EMA)

    אנשי צוות רפואי באיחוד האירופי קיבלו הודעה המזהירה מפני סיכון לתגובות אנפילקטיות בחולים עם טרשת נפוצה המטופלים ב- Glatiramer Acetate(קופקסון), כאשר תגובות אלו עלולות להופיע גם שני לאחר התחלת הטיפול התרופתי. המומחים מסבירים כי Glatiramer Acetate הינו טיפול תרופתי לטרשת נפוצה התקפית, הניתן בצורת זריקה. התרופה משמשת לטיפול בטרשת נפוצה מזה למעלה משני עשורים עם […]

  • הפסקת תרופות מסוימות מלווה בסיכון מוגבר להתלקחות טרשת נפוצה (JAMA Neurol)

    הפסקת תרופות מסוימות מלווה בסיכון מוגבר להתלקחות טרשת נפוצה (JAMA Neurol)

    הפסקת טיפולים בעלי יעילות גבוהה המשפיעים על תנועת תאי מערכת החיסון, דוגמת Natalizumab (טייסברי) או Fingolimod (גילניה), מלווה בעליה משמעותית בסיכון להתלקחות בקשישים עם טרשת נפוצה, כך עולה מנתונים שפורסמו בכתב העת JAMA Neurology. עם זאת, הפסקת טיפולים המפחיתים ספירת תאי B, דוגמת טיפול כנגד CD20, אינו מלווה בסיכון מוגבר להתלקחות המחלה. מחקר העוקבה התצפיתי […]

  • ההשפעה של פעילות טרשת נפוצה אצל האם על התוצאות ביילודים (Mult Scler Relat Disord)

    ההשפעה של פעילות טרשת נפוצה אצל האם על התוצאות ביילודים (Mult Scler Relat Disord)

    במאמר שפורסם בכתב העת Multiple Sclerosis and Related Disorders מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי בנשים עם טרשת נפוצה עם פעילות מחלה במהלך ההיריון לא תועד סיכון מוגבר משמעותית לסיבוכים ביילוד, בהשוואה לנשים עם טרשת נפוצה ללא מחלה פעילה. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי טרשת נפוצה אצל האם נקשרה עם סיכון מוגבר […]

  • טיפול ב-Clemastine Fumarate מלווה בהתקדמות מוגבלות מואצת בחולים עם טרשת נפוצה (מתוך כנס ACTRIMS)

    טיפול ב-Clemastine Fumarate מלווה בהתקדמות מוגבלות מואצת בחולים עם טרשת נפוצה (מתוך כנס ACTRIMS)

    טיפול ב- Clemastine Fumarate לווה בהאצת מחלה והתקדמות מוגבלות עקב פירופטוזיס בקבוצה קטנה של חולים עם טרשת נפוצה, כך עולה מנתונים שפורסמו במהלך כנס ACTRIMS. טיפול בתרופות המשפיעות על מהלך המחלה מעכב פעילות נגעי טרשת נפוצה; עם זאת, תתכן התקדמות פעילות מחוץ לנגעים, כולל דה-מיילינציה. מאחר ועדויות קודמות הציעו כי Clemastine Fumarate, אנטי-היסטמין הנמכר ללא […]

  • שינה טובה מלווה בשיפור זיכרון מילולי בחולים עם טרשת נפוצה (מתוך כנס ACTRIMS)

    שינה טובה מלווה בשיפור זיכרון מילולי בחולים עם טרשת נפוצה (מתוך כנס ACTRIMS)

    מנתונים חדשים שהוצגו במהלך כנס ACTRIMS עולה כי בחולים עם טרשת נפוצה והפרעות זיכרון, שיפור איכות השינה מלווה בשיפור זיכרון מילולי. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי חלק גדול מהחולים עם טרשת נפוצה סובלים מבעיות זיכרון, אם כי אין מחקרים להערכת אמצעים לשיפור הזיכרון, דוגמת שיקום קוגניטיבי וטיפול תרופתי. מטרתם במחקר הנוכחי הייתה לבחון את הקשר […]

  • סיכון גבוה כפליים לפרכוסים בחולים עם טרשת נפוצה  (J Neurol Neurosurg Psychiatry)

    סיכון גבוה כפליים לפרכוסים בחולים עם טרשת נפוצה  (J Neurol Neurosurg Psychiatry)

    בחולים עם טרשת נפוצה סיכון גבוה כמעט כפליים לפרכוסים, כאשר הסיכון גבוה עוד יותר בחולים תחת טיפול אימונומודולטורי לוויסות קולטן ספינגוזין-1-פוספט, כך עולה מתוצאות מטה-אנליזה חדשה של מחקרים אקראיים ומבוקרים, שפורסמה בכתב העת Journal of Neurology, Neurosurgery, and Psychiatry. מטה האנליזה כללה 63 מחקרים אקראיים ומבוקרים בשלב 3 עם 53,535 חולים. מרבית המחקרים שנכללו בסקירה […]

  • טיפול ב- Vidofludimus עשוי להקל על עייפות בחולים עם טרשת נפוצה (מתוך כנס ה-ACTRIMS)

    טיפול ב- Vidofludimus עשוי להקל על עייפות בחולים עם טרשת נפוצה (מתוך כנס ה-ACTRIMS)

    מתן טיפול פומי ב- Vidofludimusלחולים עם טרשת נפוצה הביא להקלה בתחושת עייפות לאורך 14 ימים לעומת פלסבו, כאשר הממצאים מעידים עם השפעה חיובית ארוכת-טווח של הטיפול התרופתי באוכלוסיית חולים זו, כך מדווחים חוקרים במהלך כנס ה-ACTRIMS. מטרת המחקר הנוכחי הייתה לזהות יעדים אפשריים לעייפות בחולים עם טרשת נפוצה, מאחר והפתוגנזה של תסמין זה עדיין אינה […]

  • טיפול ב-Ozanimod מפחית משמעותית שיעורי התלקחות טרשת נפוצה (מתוך כנס ה-ACTRIMS)

    טיפול ב-Ozanimod מפחית משמעותית שיעורי התלקחות טרשת נפוצה (מתוך כנס ה-ACTRIMS)

    ממחקר הארכה בתווית-פתוחה, שתוצאותיו פורסמו במהלך כנס ACTRIMS, עולה כי טיפול ב- Ozanimod (זפוסיה) מהווה טיפול יעיל למניעת התקדמות מחלה בחולים עם טרשת נפוצה התקפית עם שיעורי התקדמות מוגבלות נמוכים לאחר חמש שנות טיפול. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי מאר וטרשת נפוצה הינה מחלה מתקדמת ובלתי-הפיכה, ללא אפשרות ריפוי, חשוב להבין את התגובה ארוכת הטווח […]

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה