נוירואימונולוגיה

תוצאות ביניים בניסוי הוכחת היתכנות, שלב IIa, התומכות ביעילות הפוטנציאלית של RHB-104 כטיפול בטרשת נפוצה (הודעת רדהיל ביופארמה)

רדהיל ביופארמה הודיעה היום על תוצאות ביניים ראשוניות בניסוי CEASE-MS
להוכחת היתכנות, שלב
IIa, המתנהל כעת עם תרופת RHB-104, במינון קבוע
ובמתן אוראלי, בחולים המטופלים עבור טרשת נפוצה התקפית-הפוגתית (relapsing-remitting multiple sclerosis – RRMS).

תוצאות הביניים לאחר השלמת 24 שבועות של טיפול עם RHB-104 העידו על בטיחות התרופה והצביעו על נתונים קליניים חיוביים התומכים בהמשך הפיתוח הקליני של התרופה, בהתבסס על תוצאות הביניים המעודדות.

ניסוי CEASE-MS הינו ניסוי שלב IIa פתוח, הכולל זרוע מחקרית אחת, אשר תוכנן עם מספר יעדים מחקריים לבחינת הבטיחות והיעילות הפוטנציאלית של RHB-104 כטיפול משלים
ל-
interferon beta-1a ב- 18 חולי RRMS.

שיעור ההתקפים השנתי (annualized relapse rate – ARR) לאחר 24 שבועות של טיפול עם RHB-104 עמד על 0.288 בניתוח של modified intent-to-treat (mITT) ו- 0.0 בניתוחper-protocol (PP); נתונים אלו חיוביים בהשוואה לנתונים שדווחו בעבר מניסויים עם תרופות interferon beta-1a מסוג Avonex® (0.67) [1] ו- Rebif® (0.87-0.91) [2].

88% מאוכלוסיית ה- mITT ו- 100% מאוכלוסיית ה- PP בניסוי, לא חוו התקף של המחלה (relapse) במהלך 24 השבועות בהם טופלו חולים אלו עם RHB-104. נתונים אלו חיוביים בהשוואה לנתונים שדווחו בעבר מניסוי קליני אשר היווה בסיס לאישור שיווק של תרופת Rebif® אשר בחן את אחוז החולים שחוו התקף של המחלה בעת טיפול עםRebif® (75%) בהשוואה
ל-
Avonex® (63%) כטיפול קו ראשון יחיד[3]. אף אחד מהחולים בניסוי CEASE-MS לא חווה התקף של המחלה לאחר 8 שבועות של טיפול.

תוצאות EDSS (Expanded Disability Status Scale), מדד מקובל לאומדן חומרת המחלה בטרשת נפוצה, מעידות כי המחלה נותרה במצב יציב במהלך הטיפול עם RHB-104 וכי הייתה אינדיקציה לשיפור במחלה. לא זוהתה עליה במדד ה- EDSS הכולל באף אחד מהחולים בניסוי.

רק נגע פעיל אחד מסוג T1 זוהה בקרב כל המטופלים שהיו במעקב, ועל כן מספר הנגעים הפעילים במוח (combined unique active lesions – CUA) – המדד אשר שימש כיעד העיקרי של הניסוי – כלל כמעט ורק נגעים מסוג T2. אף-על-פי שהניסוי הוא קטן מאוד ולא תוכנן לבחינת יעילות עם מובהקות סטטיסטית, תוצאות הביניים הראו הפחתה בעומס הנגעים מסוג T2 אשר זוהו בבדיקת MRI לאחר 24 שבועות של טיפול עם RHB-104, בהשוואה לבדיקה טרם מתן הטיפול. תוצאות אלו מעידות באופן פוטנציאלי על הפחתה בעומס המחלה והן חיוביות בהשוואה לנתונים אשר דווחו בעבר מניסוייים עם [4]Avonex® ו- [5]Rebif®.

לא נצפה שינוי קליני משמעותי במספר הנגעים הכולל (CUA)לאחר 24 שבועות של טיפול עם RHB-104, נתון אשר מעיד על מחלה יציבה.

בניסוי נמצא כי תרופת RHB-104 בטוחה, ללא תופעות לוואי חמורות או תופעות לוואי קליניות רלוונטיות אחרות או בלתי צפויות.

המכירות העולמיות של טיפולים לטרשת נפוצה נאמדו במעל ל- 17 מיליארד דולר ב- 2015, מתוכן נאמדו המכירות בארה”ב במעל ל- 12 מיליארד דולר.

ניסוי שלב III מתנהל כעת עם תרופת RHB-104 לטיפול במחלת הקרוהן (ניסוי MAP US) וניתוח ביניים של ועדת הנתונים והבטיחות הבלתי-תלויה (DSMB) בניסוי צפוי במהלך המחצית השנייה של 2016.

ד”ר איירה קלפוס, MD, המנהל הרפואי של רדהיל ושל ניסוי CEASE-MS אמר: “אנו מרוצים מאד מתוצאות הביניים בניסוי CEASE-MS שלב IIa המתנהל כעת עם RHB-104 להוכחת היתכנות כטיפול בטרשת נפוצה התקפית-הפוגתית (RRMS). המימצאים הראשוניים מהניסוי, ובכלל זה נתוני בטיחות, נתונים קליניים ונתוני MRI, תומכים בפוטנציאל הטיפולי של RHB-104 כטיפול משלים לחולים ב- RRMS.” ד”ר קלפוס הוסיף: “על אף שהניסוי תוכנן כניסוי מחקרי להוכחת היתכנות בקבוצה קטנה מאד של חולים ולא יועד להראות יעילות במובהקות סטטיסטית, תוצאות הביניים מעידות על נתוני בטיחות ונתונים קליניים חיוביים, והן תומכות בקיום ניסויים נוספים על-מנת לבחון בצורה טובה יותר את הפוטנציאל הטיפולי של RHB-104 ב- RRMS. 88% מהחולים באוכלוסיית ה- mITT ו- 100% מהחולים באוכלוסיית ה-  per protocol בניסוי לא חוו התקף של המחלה (relapse) במהלך 24 השבועות בהם טופלו עם RHB-104. חשוב לציין כי עדות חיובית נוספת ליעילות נצפתה בהפחתה הכוללת של מספר הנגעים הפעילים במוח מסוג T2 לאחר 24 שבועות של טיפול בהשוואה למצב ההתחלתי. יתרה מזו, מדד ה- EDSS, אשר מודד את חומרת המחלה, היה יציב עם סימני שיפור. אף חולה בניסוי לא חווה עלייה במדד ה- EDSS הכולל, נתון המהווה חיזוק נוסף לפוטנציאל הטיפולי שלRHB-104 ב- RRMS. נמצא כי תרופת RHB-104 בטוחה ולא נצפו תופעות לוואי רלוונטיות מבחינה קלינית או בלתי-צפויות, דבר המחזק את ביטחוננו בתוכנית הפיתוח של RHB-104, אותה אנו ממשיכים לקדם גם בניסוי שלב III המתקיים כעת עם RHB-104 לטיפול במחלת הקרוהן. אנו מצפים לניתוח נוסף של הנתונים עם השלמת 48 השבועות של ניסוי CEASE-MS. המטופלים בניסוי משלימים כעת 24 שבועות של מעקב במהלכם הם אינם מטופלים עם RHB-104 והתוצאות הסופיות של הניסוי צפויות להתקבל במהלך המחצית השנייה של 2016. ניתוח התוצאות לאחר השלמת הניסוי יוביל את המהלכים הבאים בתוכנית הפיתוח של RHB-104 לטיפול בטרשת נפוצה, ובכלל זה זיהוי של אוכלוסיית החולים הפוטנציאלית, הבקרות והיעדים הקליניים שיש לחקור בניסוי הבא. אנו מבקשים להודות למטופלים, לחוקרים ולצוות הקליני אשר ממשיכים להשתתף בניסוי החשוב הזה.”

ד”ר ראדי שאהין, MD, מנהל היחידה הנוירולוגית במרכז הרפואי זיו שבצפת והחוקר הראשי בניסוי CEASE-MS הוסיף: “טרשת נפוצה התקפית-הפוגתית (RRMS) הינה מחלה הרסנית ללא מרפא ידוע, בעלת אפשרויות טיפוליות מוגבלות. הגורם למחלה לא ידוע ועל כן החשיבות בפיתוח של RHB-104, תרופה במתן אוראלי בעלת פעילות תוך-תאית, אנטי-מיקובקטריאלית ואנטי-דלקתית. ניסוי CEASE-MS הינו ניסוי מחקרי קטן ופתוח, הנועד לבחון את ההיפותזה פורצת הדרך הגורסת כי לזיהום בקטריאלי, הגורם לחוסר איזון של מערכת החיסון, יש תפקיד מרכזי בהיווצרות מחלת טרשת נפוצה. ניסוי CEASE-MS של רדהיל עם תרופת RHB-104 הינו הניסוי הקליני הראשון אשר בוחן את הפוטנציאל הטיפולי של שילוב של שלוש אנטיביוטיקות, ובאופן ספציפי את שלושת האנטיביוטיקות הרלוונטיות, בטיפול משלים בחולי RRMS. ניתוח ראשוני של תוצאות הביניים של הניסוי הראה סימנים קליניים מעודדים, כמו גם נתוני בטיחות מעוררי ביטחון. בפרט, הפחתה בסך הנגעים הפעילים במוח מסוג T2 בהשוואה למצב בטרם התחלת הטיפול, שהינו מדד חשוב לעומס המחלה בטרשת נפוצה, כמו גם הנתונים על מספר החולים אשר לא חוו התקפים של המחלה בעת הטיפול ומדד ה- EDSS שלהם, הינם סימנים חיוביים חשובים במיוחד בהינתן מספר החולים הקטן בניסוי ופרק הזמן הקצר במהלכו טופלו ושלאחריו נותחו הנתונים הנ”ל. אני מאמין כי תוצאות הביניים מהניסוי מאד מבטיחות ואני מעודד מהיעילות הפוטנציאלית של RHB-104 כטיפול לטרשת נפוצה. אני מצפה להשלמת הניסוי, המשך ניתוח הנתונים והצגת התוצאות הסופיות בפורומים רפואיים ואקדמאים בינלאומיים.”

“אנו מעודדים מאד מהנתונים שהתקבלו בניתוח הביניים של הניסוי, אשר מוסיפים לחזק את הפוטנציאל של תרופת RHB-104 לטיפול במחלות דלקתיות אוטואימוניות. במקביל לניסוי זה, אנו מנהלים ניסוי שלב III עם RHB-104 לטיפול במחלת הקרוהן, עם ניתוח ביניים של ועדה בלתי-תלויה אשר מתוכנן במהלך המחצית השנייה של 2016. ניסוי CEASE-MS מהווה תוספת חשובה לידע הרב ההולך ונצבר אודות התרופה.” אמר דרור בן-אשר, מנכ”ל רדהיל. “עם מאזן חזק ושלוש תרופות בשלב III המיועדות לטיפול במחלות של דרכי העיכול, הצפויות להניב נתונים במהלך 2016 RHB-104 למחלת הקרוהן, RHB-105 לחיידק ה- H. pylori ו- BEKINDA לגסטרואנטריטיס, רדהיל ממוצבת היטב להמשך צמיחה ב- 2016 ובשנים הבאות.”

אודות רדהיל:

רדהיל ביופארמה (נאסד”ק/ת”א: RDHL) הינה חברת פרמצבטיקה הממוקמת בישראל ומתמקדת בתרופות אוראליות, מסוג מולקולות קטנות, מוגנות פטנט בשלבי פיתוח קליניים מתקדמים לטיפול במחלות דלקתיות ומחלות הקשורות לדרכי העיכול ובכלל זה סרטן. צנרת התרופות הנוכחית של החברה כוללת: (i) RHB-105 קומבינציה במתן אוראלי לטיפול בזיהום של חיידק ה- Helicobacter pylori עם תוצאות חיוביות מניסוי שלב III ראשון; (ii)RHB-104 קומבינציה במתן אוראלי לטיפול במחלת הקרוהן – ניסוי שלב III ראשון מתנהל כעת, ולטיפול בטרשת נפוצה – ניסוי שלב IIa מתנהל כעת; (iii) BEKINDA (RHB-102) תרופה במתן כדור חד-יומי אוראלי של חומר הפעיל ondansetron למניעת בחילות והקאות עם ניסוי שלב III המתנהל כעת בארה”ב לטיפול בגסטרואנטריטיס חריפה וגסטריטיס, וניסוי שלב II מתוכנן לטיפול בתסמונת המעי הרגיז; (iv) RHB-106 בכדור אוראלי לריקון המעי כהכנה לפרוצדורות רפואיות אשר נמכרה בהסכם רישיון כלל-עולמי ל- Salix Pharmaceuticals Ltd. (v) (ABC294640) YELIVA תרופה חדשנית, מעכבת SK2 במתן אוראלי, הנמצאת בשלב II ומיועדת לטיפול בסרטן, מחלות דלקתיות ובמחלות בדרכי העיכול ניסוי שלב I/II מתנהל כעת לטיפול בלימפומה נשנית מסוג ;diffuse large B-cell (vi) MESUPRON® תרופה חדשנית, מעכבת uPA במתן אוראלי, המיועדת לטיפול בגידולים סרטניים של דרכי העיכול וגידולים סרטנים מוצקים נוספים – שני ניסויי שלב II הושלמו; (vii) RP101 תרופה חדשנית, מעכבת Hsp27 במתן אוראלי, לטיפול בסרטן הלבלב וגידולים סרטניים של דרכי העיכול. בוצעו ניסויי שלב II ורכישת התרופה נבחנת במסגרת הסכם אופציה של רדהיל לרכישה; (viii) RIZAPORT (RHB-103) דפית מסיסה אוראלית המכילה rizatriptan לטיפול במיגרנה, אשר בגינה הוגשה בקשה לאישור שיווק בארה”ב הנמצאת בבחינה של ה- FDA ונתקבל אישור שיווק בגרמניה באוקטובר ;2015 (ix) RHB-101 תרופה במתן כדור חד-יומי של החומר הפעיל carvedilol לטיפול באיספיקת לב וביתר לחץ דם. למידע נוסף: www.redhillbio.com




[1] Jacobs LD et al.: Ann Neurol 1996;39:285-294.



[2] 1.73 1.82 over 2 years; PRISMS Study Group: Lancet 1998; 352: 1498504.



[3] EVIDENCE Trial, Panitch H et al.: Neurology 2002;59:14961506..



[4] Cohen J A et al.: Oral Fingolimod or Intramuscular Interferon for Relapsing Remitting Multiple Sclerosis. NEJM. 2010, 362: 402-15.



[5] Cohen J A et al.: Alemtuzumab versus Interferon Beta 1a as First-Line Treatment for Patients with Relapsing-Remitting Multiple Sclerosis: a Randomised Controlled Phase 3 Trial. The Lancet. 2012, 380: 1819-28.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

  • טיפול ב-Tolebrutinib דוחה התקדמות מוגבלות משנית לטרשת נפוצה (מתוך הודעת חברת Sanofi)

    טיפול ב-Tolebrutinib דוחה התקדמות מוגבלות משנית לטרשת נפוצה (מתוך הודעת חברת Sanofi)

    בהודעה לעיתונות מטעם חברת סאנופי דווח על תוצאות מחקר בשלב 3, מהן עולה כי טיפול ב- Tolebrutinib דחה הופעת התקדמות מוגבלות בהשוואה לפלסבו בחולים עם טרשת נפוצה מתקדמת שניונית ללא התלקחויות. מחקר HERCULES הינו מחקר אקראי, כפל-סמיות, להערכת הבטיחות והיעילות של Tolebrutinib – מעכב Bruton’s Tyrosine Kinase, בחולים עם טרשת נפוצה מתקדמת שניונית ללא-התלקחויות, בהשוואה […]

  • האם טרשת נפוצה מגנה מפני מחלת אלצהיימר? (Annals of Neurology)

    האם טרשת נפוצה מגנה מפני מחלת אלצהיימר? (Annals of Neurology)

    פתולוגיה של משקעי עמילואיד, המאפיינת מחלת אלצהיימר, נמוכה ב-50% בחולים עם טרשת נפוצה בהשוואה לאלו ללא המחלה הנוירולוגית, כך עולה מניתוח נתוני סמנים בדם. במאמר שפורסם בכתב העת Annals of Neurology כותבים החוקרים כי הממצאים מעידים על השפעה מגנה אפשרית של טרשת נפוצה מפני מחלת אלצהיימר. מדגם המחקר כלל 100 חולים עם טרשת נפוצה (גיל […]

  • מנהל המזון והתרופות האמריקאי אישר מתן Ocrelizumab בזריקה תת-עורית לטיפול בטרשת נפוצה (מתוך הודעת ה-FDA)

    מנהל המזון והתרופות האמריקאי אישר מתן Ocrelizumab בזריקה תת-עורית לטיפול בטרשת נפוצה (מתוך הודעת ה-FDA)

    מנהל המזון והתרופות האמריקאי (Food and Drug Administration) אישר פורמולה תת-עורית של Ocrelizumab (אוקרוואס) לטיפול בטרשת נפוצה התקפית וטרשת נפוצה מתקדמת ראשונית. הזריקה התת-עורית ניתנת על-ידי איש צוות רפואי בתוך כאשר דקות והינה הזריקה התת-עורית הראשונה והיחידה מסוגה הניתנת פעמיים בשנה ומאושרת לטיפול בטרשת נפוצה התקפית וטרשת נפוצה מתקדמת ראשונית. האישור הנוכחי מבוסס על נתונים […]

  • האם חיסון כנגד COVID מעלה את הסיכון להתלקחות טרשת נפוצה? (Neurology)

    האם חיסון כנגד COVID מעלה את הסיכון להתלקחות טרשת נפוצה? (Neurology)

    מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת Neurology עולה כי חיסון כנגד COVID-19 אינו מלווה בעליה בסיכון להתלקחות טרשת נפוצה. עם זאת, תוארה עליה קטנה בסיכון להתלקחות לאחר קבלת מנת דחף כנגד COVID-19 באלו עם טרשת נפוצה פעילה. החוקרים השלימו מחקר תצפיתי שהתבסס על נתונים ממאגר French National Health Data System וזיהו 124,545 חולים עם טרשת נפוצה, […]

  • טיפול ב-Ofatumumab טוב יותר מ-Teriflunomide לטיפול בטרשת נפוצה התקפית-הפוגתית באוכלוסיות שונות (Neurology)

    טיפול ב-Ofatumumab טוב יותר מ-Teriflunomide לטיפול בטרשת נפוצה התקפית-הפוגתית באוכלוסיות שונות (Neurology)

    במאמר שפורסם בכתב העת Neurology מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי הנוגדן החד-שבטי Ofatumumab (קיסימפטה) יעיל יותר מהתכשיר האימונו-מודולטורי  Teriflunomide(אובג’יו) בהשגת הפוגה בחולים עם טרשת נפוצה התקפית-הפוגתית, באוכלוסיות מרקע אתני שונה. החוקרים השלימו ניתוח פוסט-הוק של מחקר ASCLEPIOS I ו-ASCLEPIOS II להשוואת היעילות והבטיחות של Teriflunomide לעומת Ofatumumab בחולים עם טרשת נפוצה […]

  • נציבות התרופות האירופית מזהירה מפני סיכון לתגובה אנפילקטית לטיפול ב-Glatiramer Acetate (מתוך הודעת ה-EMA)

    נציבות התרופות האירופית מזהירה מפני סיכון לתגובה אנפילקטית לטיפול ב-Glatiramer Acetate (מתוך הודעת ה-EMA)

    אנשי צוות רפואי באיחוד האירופי קיבלו הודעה המזהירה מפני סיכון לתגובות אנפילקטיות בחולים עם טרשת נפוצה המטופלים ב- Glatiramer Acetate(קופקסון), כאשר תגובות אלו עלולות להופיע גם שני לאחר התחלת הטיפול התרופתי. המומחים מסבירים כי Glatiramer Acetate הינו טיפול תרופתי לטרשת נפוצה התקפית, הניתן בצורת זריקה. התרופה משמשת לטיפול בטרשת נפוצה מזה למעלה משני עשורים עם […]

  • הפסקת תרופות מסוימות מלווה בסיכון מוגבר להתלקחות טרשת נפוצה (JAMA Neurol)

    הפסקת תרופות מסוימות מלווה בסיכון מוגבר להתלקחות טרשת נפוצה (JAMA Neurol)

    הפסקת טיפולים בעלי יעילות גבוהה המשפיעים על תנועת תאי מערכת החיסון, דוגמת Natalizumab (טייסברי) או Fingolimod (גילניה), מלווה בעליה משמעותית בסיכון להתלקחות בקשישים עם טרשת נפוצה, כך עולה מנתונים שפורסמו בכתב העת JAMA Neurology. עם זאת, הפסקת טיפולים המפחיתים ספירת תאי B, דוגמת טיפול כנגד CD20, אינו מלווה בסיכון מוגבר להתלקחות המחלה. מחקר העוקבה התצפיתי […]

  • ההשפעה של פעילות טרשת נפוצה אצל האם על התוצאות ביילודים (Mult Scler Relat Disord)

    ההשפעה של פעילות טרשת נפוצה אצל האם על התוצאות ביילודים (Mult Scler Relat Disord)

    במאמר שפורסם בכתב העת Multiple Sclerosis and Related Disorders מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי בנשים עם טרשת נפוצה עם פעילות מחלה במהלך ההיריון לא תועד סיכון מוגבר משמעותית לסיבוכים ביילוד, בהשוואה לנשים עם טרשת נפוצה ללא מחלה פעילה. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי טרשת נפוצה אצל האם נקשרה עם סיכון מוגבר […]

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה