נוירואימונולוגיה

דיווח מקרה ראשון של PML עקב טיפול ב-Fingolimod כנגד טרשת נפוצה (מתוך הודעת חברת Novartis)

בהודעה מטעם חברת Novartis ובתיאום עם סוכנות ה-EMA (European Medicines Agency) מתפרסם דיווח מקרה ראשון של PML (Progressive Multifocal Leukoencephalopathy) בחולה שנטל טיפול ב-Fingolimod (גילניה) בשל טרשת נפוצה, ללא טיפול קודם ב-Natalizumab או תרופות אחרות לדיכוי חיסוני.

מדובר בתיאור המקרה הראשון של PML בחולה טרשת נפוצה שטופל ב- Fingolimod, ללא טיפול קודם ב-Natalizumab או תרופות אחרות לדיכוי חיסוני. החשד ל-PML עלה במהלך בדיקת MRI מוח שגרתית והאבחנה אושרה לאחר זיהוי דנ”א של נגיף JC Virus בנוזל השדרה. הטיפול ב- Fingolimod הופסק מיד ונכון להיום, לא הופיעו סימנים או תסמינים על-רקע PML.

מדובר בחולה בן 49 שנים עם טרשת נפוצה, שפיתח PML תחת טיפול ב- Fingolimod בפברואר 2015. החולה טופל בעבר ב-Interferon-beta במשך 10 חודשים עד ספטמבר 2010. Fingolimod במינון 0.5 מ”ג ליום ניתן החל מאוקוטובר 2010 ועד מאי 2014 ספירת הלימפוציטים נעה בין 0.59 x109/L ועד 0.89 x109/L. ב-9 בדצמבר, 2014, ספירת הלימפוציטים האבסולוטית עמדה על 0.24 x109/L.

ב-23 בינואר, 2015, החולה השלים בדיקת MRI שגרתית של המוח בה זוהו נגעים בעלי מראה המתאים ל-PML. בעקבות זאת הופסק הטיפול ב-Fingolimod ב-26 בינואר, 2015. האבחנה אושרה כאמור על-בסיס בדיקת נוזל שדרה. ב-5 לפברואר, 2015, ספירת הלימפוציטים האבסולוטית עמדה על 0.64x x109 /L.

PML הינה מחלה נדירה וחמורה הנובעת מרה-אקטיבציה של נגיף JC Virus. הנגיף נפוץ באוכלוסיה הכללית אך מוביל ל-PML רק במקרים של ירידה בפעילות מערכת החיסון. PML עשוי להתייצג בתמונה דומה לטרשת נפוצה, מאחר שגם במקרה זה מדובר במחלה דה-מיילינטיבית.

לאור המקרה הנ”ל, ההמלצה היא לרופאים המטפלים לעקוב אחר הסיכון ל-PML בחולים המטופלים ב- Fingolimod. יש להפסיק את הטיפול ולא לחדשו בשנית במקרים בהם אובחן PML.

מתוך הודעת חברת Novartis

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה