נוירואימונולוגיה

טיפות אף פרוביוטיות עשויות לספק הגנה מפני דלקת קרום המוח (Clin Infect Dis)

טיפות אף פרוביוטיות הביאו להפחתת הסיכוי של סטודנטים לשאת חיידקים הגורמים לדלקת קרום המוח, כך עולה מנתונים חדשים, שפורסמו במהלך חודש מרץ בכתב העת Clinical Infectious Diseases.

טיפות האף מכילות Neisseria lactamica, קרוב משפחה שאינו גורם למחלה של החיידק הגורם לדלקת קרום המוח, Neisseria meningitides. מחקרים אפידמיולוגיים הוכיחו בעבר כי באנשים הנושאים N. lactamica באף ובלוע קיימת סבירות נמוכה יותר לקולוניזאציה של N. meningitides עם סיכוי נמוך יותר לדלקת קרום המוח, בהשוואה לאלו שאינם נושאים חיידקים אלו, ככל הנראה מאחר וקולוניזציה של זן אחד מונעת קולוניזציה של זנים אחרים.

החוקרים מסבירים כי Neisseria lactamica עשוי לפיכך לשמש כטיפול לדיכוי התפרצות דלקת קרום המוח על-רקע מנינגוקוק. הם מציינים כי ההשפעה של קולוניזציה של N. meningitides הייתה בולטת והופיעה מהר יותר בהשוואה להשפעה שתועדה במחקרים קודמים של החיסון כנגד מנינגוקוק.

המחקר כלל 310 סטודנטים משתי אוניברסיטאות בשפילד, בריטניה. כל סטודנט טופל בטיפות עם חומר פעיל או חומר דמה. החוקרים נטלו דגימות מהאף והלוע של הסטודנטים להערכת נוכחות חיידקים לאחר 2, 4, 8, 16 ו-26 שבועות.

בתחילת המחקר, שיעור דומה של משתתפים בכל קבוצה כבר נשא חיידקי N. meningitides (24.2% מקבוצת ההתערבות ו-22.4% מקבוצת הביקורת). לאחר ההתערבות, בחלק מהמשתתפים בקבוצת הטיפול תוארה קולוניזציה של N. lactamica (33.6%) שבועיים לאחר ההתערבות, עם עליה ל-41.0% לאחר 26 שבועות.

מנגד, שיעור הסטודנטים בהם תועדה קולונזיציה של N. meningitides ירד לאחר ההתערבות מ-24.2% ל-6.7% לאחר ארבעה שבועות, ולאחר מכן חזרה חלקית ל-14.5% לאחר 26 שבועות. בקבוצת הביקורת לא תוארה ירידה בשיעורי קולוניזציה.

הנתונים מרמזים כי חיידקי N. lactamica מתחרים ומחליפים את חיידקי N. meningitides. במשתתפים בקבוצת ההתערבות תועד סיכוי נמוך יותר לקולונזיציה חדשה עם N. meningitides. מבין אלו בהם תועדה קולוניזציה של חיידקים, ב-13.3% רכישת N. meningitides איראה בתוך 26 שבועות המחקר, בהשוואה ל-29.2% מהמשתתפים בקבוצת הביקורת .

על-בסיס ממצאים אלו ומחקרים קודמים, כולל היכולת של קבוצת ההתערבות לקולוניזציה חוזרת של חיידקי N. lactamica, החוקרים כותבים כי ההשפעה המגנה נובעת ככל הנראה ממנגנון תחרות מיקרוביאלית באף ולוע או תגובה של מערכת החיסון הטבעית, הקיימת רק בנבדקים הנושאים את החיידקים הלא-מסוכנים.

Clin Infect Dis. Published online March 25, 2015

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה