נוירואימונולוגיה

למעלה ממחצית מהתרופות האנטי-פסיכוטיות ניתנות לטיפול מחוץ להתוויות המאושרות (BMJ Open)

למעלה ממחצית מהמרשמים לתרופות אנטי-פסיכוטיות בבריטניה ניתנות לחולים ללא אבחנה של מחלה פסיכיאטרית חמורה, כך עולה ממחקר חדש, שתוצאותיו פורסמו במהלך חודש דצמבר בכתב העת BMJ Open. החוקרים מלונדון מצאו עוד כי שימוש בתרופות אנטי-פסיכוטיות מעבר להתוויות המאושרות לשימוש נפוץ יותר בנשים, במבוגרים ובמטופלים מרקע חברתי וכלכלי נמוך.

במסגרת המחקר החוקרים בחנו את הנתונים ממאגר טיפול ראשוני בבריטניה וקבעו את שיעור המטופלים שקיבלו מרשם לתרופות אנטי-פסיכוטיות בין השנים 2007-2011 עם אבחנה של פסיכוזה והפרעה דו-קוטבית; אבחנות אחרות, כולל דיכאון, חרדה ודמנציה; או אף אחת מהאבחנות הללו.

סך כולל של 47,724 חולים קיבלו מרשם לתרופות אנטי-פסיכוטיות במהלך תקופת המחקר, כולל 13,941 חולים שקיבלו תרופות מדור ראשון ו-27,966 חולים שקיבלו תרופות מדור שני. חציון משך המעקב עמד על 2.4 שנים.

בקרב נשים תועדה שכיחות גבוהה יותר של תרופות אנטי-פסיכוטיות (יחס שיעורי היארעות של 1.092). שיעור המרשמים היה גבוה יותר משמעותית גם במבוגרים (יחס שיעורי היארעות באלו מעל גיל 80 שנים בהשוואה לאלו בגילאי 40-49 שנים עמד על 2.234) ובקרב אלו שהתגוררו באזורים העניים ביותר (יחס שיעורי היארעות של 3.487 בהשוואה לאלו שהתגוררו באזורים הכי פחות עניים).

שיעור החולים שקיבלו מרשם לתרופות אנטי-פסיכוטיות מדור ראשון עם אבחנה של הפרעה פסיכיאטרית חמורה (שהוגדרה כסכיזופרניה, הפרעה דו-קוטבית, או פסיכוזה לא-אורגנית אחרת), נע בין 27% עם הלידול ל-35% עם Chlorpromazine. באשר לתרופות אנטי-פסיכוטיות מדור שני, שיעור החולים עם אבחנה של הפרעה פסיכיאטרית חמורה נע בין 36% עם Quetiapine ועד 62% עם Olanzapine.

בקרב חולים ללא אבחנה של הפרעה פסיכיאטרית חמורה, תרופות אנטי-פסיכוטיות ניתנו בשכיחות הגבוהה ביותר להקלה על חרדה, דיכאון, דמנציה הפרעות שינה או הפרעות אישיות.

החוקרים טוענים כי ממצאי המחקר מעידים על צורך במאמצים נוספים במטרה להפחית את שיעור המרשמים לתרופות אנטי-פסיכוטיות במרפאות ראשוניות לחולי דמנציה ולהשלים מחקרים נוספים במטרה להמשיך ולבחון את הנושא.

BMJ Open. Published online December 18, 2014

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה