נוירואימונולוגיה

מה בין דום נשימה בשינה ובין בעיות זיכרון? (J Neurosci)

מתוצאות מחקר חדש עולה קשר בין בעיות בזיכרון מקומות וכיוונים ובין קשיי נשימה בשינה. במאמר שפורסם בכתב העת Journal of Neuroscience מדווחים החוקרים כי בחולים עם דום נשימה בשינה תועדו מדדים גרועים יותר במבחנים להערכת זיכרון מרחבי לאחר שינה ללא מכשיר CPAP (Continuous Positive Airway Pressure), בהשוואה לבקרים בהם השתמשו במכשירים אלו במהלך הלילה.

מדגם המחקר כלל 18 משתתפים שבילו שני לילות במעבדת שינה, במרווח כל כשבועיים. המתמנדבים השתמשו באופן עקבי במכשירי ה-CPAP בביתם. במהלך לילה אחד במעבדת השינה הם ישנו עם המכשיר ובלילה השני הופחתה התמיכה של המכשיר או שהמכשיר כובה במהלך שינה עמוקה במטרה להביא להפסקת נשימה.

בכל אחד משני הלילות, לפני שנכנסו למיטה, המשתתפים התבקשו להשלים משחק וידאו ובבוקר למחרת השלימו שוב את המבוך במשחק הוידאו. לאחר שנת לילה עם מכשיר CPAP, הזמן שנדרש למתנדבים להשלים את המבוך השתפר בכ-30%. הם גם השלימו מרחק ארוך יותר במבוך ובילו פחות זמן בחזרה לאחור.

עם זאת, לאחר לילה עם דום נשימה בשינה נרשמה האטה של כ-4% בהשלמת המבוך, בהשוואה ללילה הקודם.

החוקרים מסבירים את ההבדלים הללו בכך שמיצוק הזיכרון המרחבי לא היה טוב לאחר שנת לילה ללא מכשיר CPAP במהלך שינה עמוקה (שנת REM). הם אינם יכולים לקבוע אם התפקוד הירוד נבע ישירות מההפרעה בשינה עקב הפסקת הנשימה, או אם חסר החמצן הוביל לכך.

J Neurosci 2014

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה