נוירואימונולוגיה

הרגלי עישון והסיכון להתפתחות סוכרת בטווח הארוך (Diabetes Care)

עישון בהווה ועישון בעבר מלווה בסיכון מוגבר להיארעות סוכרת מסוג 2, בהשוואה לגברים ונשים שמעולם לא עישנו, ללא תלות ברמת ההשכלה, פעילות גופנית, צריכת אלכוהול ודיאטה, כך מדווחים חוקרים במאמר חדש, שפורסם בכתב העת Diabetes Care.

במסגרת המחקר ביקשו החוקרים לבחון את הקשר בין הרגלי עישון והיארעות סוכרת מסוג 2, תוך תקנון למספר ערפלנים אפשריים ולבחון את ההשפעות האפשריות של גורמים שונים.

מחקר EPIC-InterAct (European Prospective Investigation into Cancer and Nutrition) הוא מחקר מקרה-ביקורת פרוספקטיבי בשמונה מדינות אירופאיות, כולל כ-12,000 מקרים של אבחנה חדשה של סוכרת מסוג 2 ותת-מדגם אקראי שכלל כ-16,800 משתתפים. לאחר אי-הכללת משתתפים עם נתונים חסרים, הסקירה כללה 10,327 מקרים ו-13,863 ביקורות.

החוקרים בחנו את יחסי הסיכון להיארעות סוכרת מסוג 2 בהתאם להרגלי העישון (עישון בהווה, עישון בעבר, או העדר עישון אי-פעם).

מהתוצאות עולה כי בגברים, יחסי הסיכון לסוכרת מסוג 2 עמדו על 1.40 באלו שעישנו בעבר ו-1.43 באלו המעשנים בהווה, ללא תלות בגיל, רמת השכלה, פעילות גופנית, או צריכת אלכוהול, קפה או בשר. בנשים, הקשר היה חלש יותר, עם יחסי סיכון של 1.18 ו-1.13 במעשנים בעבר ובמעשנים בהווה, בהתאמה. זוהתה השפעה מסוימת של מדד מסת הגוף, כאשר הקשר נטה להיות מעט בולט יותר בגברים בעלי משקל תקין, בהשוואה לאלו עם עודף רקמת שומן.

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר מעידים כי עישון הינו גורם סיכון הפיך לסוכרת מסוג 2, ויש לעודד הפסקת עישון למניעת סוכרת.

Diabetes Care October 21, 2014

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה