נוירואימונולוגיה

הערכת שיעורי ההיענות והקפדה על הטיפול ב-Fingolimod בחולים עם טרשת נפוצה (J Med Econ)

מתוצאות מחקר חדש, שפורסמו בכתב העת Journal of Medical Economics, עולה כי בתנאים מציאותיים, שיעורי ההיענות והקפדה על הטיפול הפומי לאורך זמן ב- Fingolimod היו גבוהים יותר, בהשוואה לטיפולים תרופתיים אחרים המשנים את מהלך המחלה בחולי טרשת נפוצה, הניתנים בזריקות או עירוי תוך-ורידי.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי השגת יעדי הטיפול בחולי טרשת נפוצה דורש היענות קפדנית למשטרי הטיפול. במחקר הרטרוספקטיבי הנוכחי בחנו החוקרים את שיעורי ההקפדה על הטיפול התרופתי וההיענות לטיפול פומי ב- Fingolimod, בהשוואה לתרופות אחרות הניתנות בצורת עירוי או זריקה לחולי טרשת נפוצה.

מדגם המחקר כלל חולים במאגר PharMetrics Plus עם לפחות מרשם אחד או טיפול ב- Fingolimod, Glatiramer Acetate (GA), Interferon (IFN), או Natalizumab, בתקופה שבין 1 באוקטובר, 2010, ועד 30 בספטמבר, 2011. החולים לא קיבלו טיפול קודם בתרופות המשנות את מהלך המחלה ואובחנו עם טרשת נפוצה בתוך 360 ימים ממועד המרשם הראשון לטיפול תרופתי למחלה.

החוקרים בחנו את שיעורי ההקפדה על הטיפול לאורך זמן, הסיכון להפסקת הטיפול התרופתי הראשוני, היענו לטיפול תרופתי (שנקבעה לפי מדד MPR [Medication Possession Ratio] ו-PDC [Proportion of Days Covered] בחולים עם לפחות שני מרשמים לטיפול תרופתי), והסיכון לחוסר היענות (MPR נמוך מ-80% ו-PDC נמוך מ-80%).

מדגם המחקר כלל 3,750 חולים (889 מטופלים ב- Fingolimod, 1,233 מטופלים ב-GA, 1,341 מטופלים ב-IFN ו-287 מטופלים ב-Natalizumab). שיעורי הפסקת הטיפול (27.9% עם Fingolimod, 39.5% עם GA, 43.7% במטופלים ב-IFN ו-39.5% במטופלים ב-Natalizumab, p<0.001 לכל ההשוואות) והסיכון להפסקת הטיפול היו גבוהים יותר משמעותית (יחסי סיכון בהשוואה ל- Fingolimod של 1.75 עם GA, 2.01 עם IFN ו-1.53 עם Natalizumab) בחולים שטופלו בתרופות אחרות, בהשוואה ל- Fingolimod.

הסיכון לחוסר היענות לטיפול היה נמוך יותר בחולים שטופלו ב- Fingolimod, בהשוואה לחולים שקיבלו טיפולים אחרים, ללא תלות בהגדרת חוסר-היענות לפי מדד MPR נמוך מ-80% או מדד PDC נמוך מ-80%.

החוקרים מציינים כי בדומה לכל מחקר הבוחן דפוסי טיפול בתנאים מציאותיים, גם למחקר הנ”ל מגבלות הנובעות מכך שלא ניתן לקבוע אם הנפקת המרשמים לטיפול התרופתי אכן מעידה על נטילת הטיפול.

מהנתונים עולה כי טיפול פומי ב- Fingolimod מלווה בשיעורים גבוהים יותר של היענות והקפדה על הטיפול, בהשוואה לטיפולים מקובלים אחרים לטרשת נפוצה.

J Med Econ. 2014 Oct;17(10):696-707

לידיעה ב-PubMed

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה