נוירואימונולוגיה

יישום חוקי קנאביס רפואי בארה”ב קשורים לירידה בתמותה ממינוני יתר של אופיואידים (JAMA Intern Med )

מריחואנה רפואית

מימצאי מחקר חדש מה-JAMA Intern Med עשויים לתת רוח גבית לאלו התומכים בהגברת שימוש במריחואנה רפואית..ע”פ תוצאות המחקר, במדינות בארה”ב שבהן קיימים חוקים המסדירים שימוש חוקי במריחואנה רפואית יש שיעור מובהק נמוך יותר של תמותה על רקע מנות יתר של אופיואידים.

ברקע מסבירים החוקרים כי מגמת העלייה בתמותה על רקע של מינוני יתר של אופיואידים ממשיכה להתרחב בארה”ב, והיא מונעת ממירשמים לכאבים כרוניים בעיקר. מכיוון שכאב כרוני הוא האינדיקציה העיקרית לקנאביס רפואי, הועלתה ההשערה שחוקים שהסדירו שימוש חוקי בקנאביס רפואי עשויים להשפיע לטובה על התמותה ממינוני יתר של אופיאואידים ואנגלטיקה.

מטרת החוקרים הייתה לקבוע אם קיים קשר בין הסטטוס של חוקי השימוש בקנאביס רפואי לבין תמותה על רקע מינוני יתר של אופיואידים.

לצורך כך בוצעה אנליזה על פני זמן שבחנה הקשר בין סטטוס חוקי של קנאביס רפואי ודיווחי תמותה בשל מינוני יתר של אופיואידים במדינות שונות בארה”ב בין 1999 ל-2010.

החוקרים חישבו שיעור תמותה מותאם גיל על רקע מינוני יתר של אופיואידים בכל מדינה. נבנה מודל רגרסיה שכלל השפעת פקטור הזמן, המדינה, שלושה סטטוסים אפשריים של אופן השימוש באופיואידים, סטטוס השימוש בקנאביס רפואי ורמת האבטלה.

החוקרים מציינים כי ב-3 מדינות (קליפורניה, אורגון ווושינגטון ) שבהם היה חוק לשימוש מריחואנה רפואית לפני 1999 . 10 מדינות (ביניהן קולורדו, הוואי, ניו מקסיקו ועוד)  חוקקו חוקי שימוש בקנאביס רפואי בין 1999 ל-2010 .

החוקרים מדווחים כי במדינות בהן היו בתוקף חוקי קנאביס רפואי היה שיעור נמוך יותר של כ-25% בשיעור תמותה שנתי על רקע מינוני יתר של אופיואידים.   המימצא היה מובהק עם p=0.03 ורווח בר סמך של הבדל של בין 37.5% ל-9.5% , בהשוואה למדינות ללא חוק קנאביס רפואי.

בדיקת הקשר בין חוקי קנאביס רפואי ותמותה ממינוני יתר של אופיואידים אנלגטיים בכל שנה לאחר יישום החוק הראתה שחוקים אלה היו קשורים עם שיעורים נמוכים יותר של תמותה ממינוני יתר , אשר התחזקה לאורך השנים. בשנה הראשונה של לאחר החלת החוק ההבדל בשיעורי התמותה הי 19.9% , שנה שנייה 25% ושנה שישית 33.3% , כל ההבדלים היו מובהקים סטטיסטית.  המימצאים נותרו דומים גם כאשר בוצעו  אנליזות משניות.

החוקרים מסכמים כי חוקי קנאביס רפואי קשורים עם שיעורי תמותה נמוכים יותר על רקע מינוני יתר של אופיואידים. הם ממליצים על עריכת מחקרים נוספים הנדרשים בכדי לקבוע את האופן שבו  חוקי קנאביס רפואי משפיעים נטילת מנות יתר של אופיואידים.

JAMA Intern Med. Published online August 25, 2014

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

  • תיקון ארתרוסקופי של מסובבי הכתף עשוי לשפר איכות שינה בחולים עם הפרעות שינה (J Shoulder Elbow Surg)

    תיקון ארתרוסקופי של מסובבי הכתף עשוי לשפר איכות שינה בחולים עם הפרעות שינה (J Shoulder Elbow Surg)

    בחולים עם הפרעות שינה שעברו תיקון ארתרוסקופי של מסובבי הכתף תועד שיפור משמעותי בנוחות השינה כבר לאחר שלושה חודשים מהניתוח, כך עולה מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת Journal of Shoulder & Elbow Surgery. החוקרים השלימו סקירה רטרוספקטיבית של נתונים אודות 677 חולים (גיל חציוני של 63 שנים) שעברו תיקון ארתרוסקופי של מסובבי הכתף במרכז […]

  • מתן Buprenorphine בזריקה בטוח לשימוש בחולים בגמילה בשל הפרעת שימוש באופיואידים (JAMA Network)

    מתן Buprenorphine בזריקה בטוח לשימוש בחולים בגמילה בשל הפרעת שימוש באופיואידים (JAMA Network)

    מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת JAMA Network עולה כי מתן Buprenorphine בזריקה מהווה גישה בטוחה לטיפול בחולים עם הפרעה קלה משנית לשימוש באופיואידים ותסמינים מינימאליים עד קלים של גמילה מאופיואידים (Opioid Use Disorder). המחקר נערך בארבע מחלקות לרפואה דחופה לטיפול במבוגרים עם הפרעת שימוש באופיואידים בדרגה בינונית-עד-חמורה ומדדי COWS (או Clinical Opiate Withdrawal Scale) של […]

  • סיגריות אלקטרוניות ואידוי באוכלוסייה הפדיאטרית (PEDIATRICS)

    סיגריות אלקטרוניות ואידוי באוכלוסייה הפדיאטרית (PEDIATRICS)

    מגזין הג'ורנאל קלאב המשולב מס' 2: מוצרי סיגריות אלקטרוניות ואידוי הוצגו בפעם הראשונה בארצות הברית סביב שנת 2007, וצברו פופולריות במהירות. ב-2018, פורסמה אזהרה רשמית בארצות הברית אודות השימוש בסיגריות אלקטרוניות באוכלוסייה הפדיאטרית, וצוין כי סיגריות אלקטרוניות הפכו למוצר הטבק הנפוץ ביותר בשימוש בקרב צעירים בארצות הברית. במגזין זה אנחנו משתפים סיכום של סקירה שפורסמה ב-Pediatrics, שסקרה את האבולוציה של סיגריות אלקטרוניות ואידוי באוכלוסייה הפדיאטרית.

  • נציבות התרופות האירופית מזהירה מפני סיכון לתגובה אנפילקטית לטיפול ב-Glatiramer Acetate (מתוך הודעת ה-EMA)

    נציבות התרופות האירופית מזהירה מפני סיכון לתגובה אנפילקטית לטיפול ב-Glatiramer Acetate (מתוך הודעת ה-EMA)

    אנשי צוות רפואי באיחוד האירופי קיבלו הודעה המזהירה מפני סיכון לתגובות אנפילקטיות בחולים עם טרשת נפוצה המטופלים ב- Glatiramer Acetate(קופקסון), כאשר תגובות אלו עלולות להופיע גם שני לאחר התחלת הטיפול התרופתי. המומחים מסבירים כי Glatiramer Acetate הינו טיפול תרופתי לטרשת נפוצה התקפית, הניתן בצורת זריקה. התרופה משמשת לטיפול בטרשת נפוצה מזה למעלה משני עשורים עם […]

  • מחקר ישראלי מצא שטיפול באמצעות קרינה ממוקדת עשוי לסייע בכאב הנלווה לסרטן הלבלב (Lancet Oncology)

    מחקר ישראלי מצא שטיפול באמצעות קרינה ממוקדת עשוי לסייע בכאב הנלווה לסרטן הלבלב (Lancet Oncology)

    מחקר ישראלי חדש שנערך במרכז הרפואי שיבא,ופורסם לאחרונה ב- Lancet Oncology, עוסק בשיטת טיפול חדשה להקלה על כאב בקרב חולי סרטן הלבלב באמצעות קרינה ממוקדת. את המחקר הוביל ד"ר יעקב לורנס, מנהל מכון הקרינה במרכז לרפואת הסרטן ע"ש חוסידמן בשיבא.

  • חשיפה לשדה קרב מעלה את הסיכון לכאב כרוני בנשים בצבא (JAMA Netw Open)

    חשיפה לשדה קרב מעלה את הסיכון לכאב כרוני בנשים בצבא (JAMA Netw Open)

    חשיפה לשדה קרב מלווה בסיכון מוגבר לכאב כרוני בקרב נשים בשירות פעיל בצבא ארצות הברית ובנות זוג של אנשי צבא בשירות פעיל, כאשר מצב סוציו-אקונומי נמוך והפרעות פסיכיאטריות מעלות עוד יותר את הסיכון לכאב כרוני, כך עולה מנתונים שפורסמו בכתב העת JAMA Network Open. החוקרים בחנו את הנתונים ממערכת Military Health System לזיהוי אבחנות של […]

  • הקלה דומה בכאב עם TENS או אופיואידים לאחר ניתוח כיס מרה (Eur J Pain)

    הקלה דומה בכאב עם TENS או אופיואידים לאחר ניתוח כיס מרה (Eur J Pain)

    מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת European Journal of Pain עולה כי טיפול ב-TENS (או Transcutaneous Electrical Nerve Stimulation) בתדירות גבוהה ועצימות גבוהה הוביל להקלה דומה בכאב לאחר ניתוח לפרוסוקפי לכריתת כיס מרה כמו טיפול תוך-ורידי באופיואידים. מדגם המחקר כלל 163 חולים שעברו כריתת כיס מרה בגישה לפרוסקופית בשני מרכזים בשבדיה בין השנים 2019 ו-2023. חולים […]

  • טיפול ב-Vocacapsaicin מפחית כאב ושימוש באופיואידים לאחר-ניתוח (Anesthesiology)

    טיפול ב-Vocacapsaicin מפחית כאב ושימוש באופיואידים לאחר-ניתוח (Anesthesiology)

    במאמר שפורסם בכתב העת Anesthesiology מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי Vocacapsaicin במהלך ניתוח בוהן קלובה (Hallux Valgus) מפחית כאב ושימוש באופיואידים במהלך 96 השעות הראשונות לאחר-ניתוח, ללא רעילות מקומית או סיסטמית. החוקרים השלימו מחקר אקראי, מבוקר-פלסבו, שכלל 147 חולים שעברו ניתוח בוהן קלובה. המשתתפים חולקו באקראי לקבלת 14 מ”ל של Vocacapsaicin […]

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה