נוירואימונולוגיה

עדויות נוספות תומכות בהשפעה המגנה של דגים על המוח במבוגרים (Am J Prev Med)

צריכה קבועה של דגים עשויה לסייע בהגנה על המוח באנשים מבוגרים, כך עולה מתוצאות מחקר חדש, שפורסמו במהלך חודש יולי בכתב העת American Journal of Preventive Medicine.

במבוגרים בעלי תפקוד קוגניטיבי תקין שהיו במעקב ארוך טווח, צריכה שבועית של דגים אפויים או צלויים לוותה בנפח גדול יותר של החומר הלבן בהיפוקמפוס, פרקנאוס, סינגולייט אחורי וקורטקס פרונטאלי אורביטאלי.

החוקרים בחנו את הנתונים אודות 260 מבוגרים בעלי תפקוד קוגניטיבי תקין, שסיפקו מידע אודות הרגלי התזונה שלהם באמצעות שאלונים בשנים 1989-1990 ועברו בדיקת הדמיה בתהודה מגנטית בשנים 1998-1999, כחלק ממחקר Cardiovascular Health Study.

מהנתונים עלה כי בקרב אלו שצרכו דגים אפויים או צלויים לפחות פעם בשבוע נפח החומר האפור במוח היה גדול יותר (4.3% לעומת 14%, בהתאמה) באזורים במוח האחראיים לזיכרון ותפקוד קוגניטיבי, לאחר תקנון למגוון משתנים, כולל גיל, מין ורמת השכלה.

למרות שהנפח באזורי מוח אלו היה קשור באופן ישיר לצריכת דגים, לא נמצא קשר משמעותי עם רמות חומצות שומן אומגה-שלוש בדם. החוקרים הופתעו מכך שלא זיהו קשר בין רמות חומצות שומן אומגה-שלוש בדם ובין שינויים אלו במוח.

ממצאי המחקר מצטרפים למחקר קודם שמצא כי אורח חיים בריא למוח כולל צריכת דגים אפויים או צלויים, בשילוב עם שמירה על משקל בריא והקפדה על פעילות גופנית סדירה. צריכת דגים עשויה גם להפחית את הסיכון לדמנציה בעקבות הפחתת נטל גורמי סיכון למחלות כלי דם, הבאים לידי ביטוי באוטמים קטנים ומחלה איסכמית של כלי דם קטנים במוח, כמו גם הפחתת תהליכי דלקת בתאים.

מהמחקר עולה כי דיאטה הכוללת דגים אפויים או צלויים, אך לא מטוגנים, מלווה בנפח מוח גדול יותר באזורים הקשורים בזיכרון ובתפקוד הקוגניטיבי.

Am J Prev Med. Published online July 29, 2014

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה