נוירואימונולוגיה

ההשפעה של אירועי דחק ואורח חיים בריא על הזדקנות תאי הגוף (Mol Psy)

במאמר שפורסם בכתב העת Molecular Psychiatry כותבים חוקרים כי אירועי דחק מג’וריים במהלך החיים מלווים בהאצה משמעותית של הזדקנות תאים, במהלך תקופת זמן קצרה יחסית, אך הקפדה על אורח חיים בריא, דוגמת תזונה נכונה, פעילות גופנית סדירה ושינה מסודרת, עשויה לצמצם את גודל ההשפעה של אירועים אלו.

לדברי החוקרים, גורמים רבים עשויים להשפיע על אורך טלומרים, סמן מהימן לפתוגנזה של מחלה, כולל מאפיינים גנטיים, מצבי דחק כרוניים ואורחות חיים בריאים.

מנתונים קודמים עולה כי בנשים לאחר-מנופאוזה במצבי דחק משמעותיים אורך טלומרים קצר יותר, אך רק במידה והן אינן פעילות גופנית. עם זאת, לא נערכו מחקרים פרוספקטיביים להערכת השינוי באורך הטלומרים לאורך פרק זמן קצר, ולבחינת ההשפעות של מצבי דחק ואורח חיים בריא, כולל תזונה, פעילות גופנית ושינה.

במסגרת המחקר הנוכחי החוקרים עקבו אחר נשים בריאות במשך למעלה משנה אחת, במטרה לקבוע אם גורמי דחק מג’וריים שאירעו במהלך השנה ניבאו קיצור של הטלומרים, ואם הקפדה על אורח חיים בריא במהלך תקופה זו הביא לצמצום היקף ההשפעה.

מדגם המחקר כלל 239 נשים לאחר-מנופאוזה, שאינן מעשנות ואינן חולות. הצטברות מצבי דחק מג’וריים לאורך תקופה של שנה אחת ניבאה שינוי בגודל הטלומר במהלך אותה תקופת זמן עם כל אירוע דחק מג’ורי שאירע במהלך השנה, תועדה ירידה גדולה יותר משמעותית של 35bp באורך הטלומרים במהלך השנה (p<0.05). עם זאת, השפעות אלו הושפעו מאורח החיים בנשים ששמרו על אורח חיים בריא יותר (סטיית תקן אחת מעל לממוצע) זיהו החוקרים הגנה מפני חשיפה למצבי דחק.

לסיכום, אעפ”י שאורך הטלומרים לא השתנה באופן דרסטי במהלך שנת המחקר במרבית הנשים, עדיין חל שינוי משמעותי והשינוי הנ”ל הושפע מאירועי דחק במהלך החיים ומאורח חיים בריא. הממצאים תומכים ברעיון לפיו אירועי דחק עשויים להוביל במהירות להאצת הזדקנות תאים במבוגרים וכי אורח חיים בריא עשוי להגן על התאים מפני נזקים אלו.

לממצאים אלו חשיבות בהבנת משמעות אורך הטלומרים וההשפעות של התערבויות אפשריות. זהו המחקר הראשון שזיהה גורמים המנבאים את השינוי באורך הטלומרים במהלך תקופת זמן קצרה של שנה אחת.

Mol Psy 2014

לידיעה ב-MedPage Today

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה