נוירואימונולוגיה

מה בין חסר וויטמין D ובין הסיכון לסכיזופרניה? (J Clin Endocrinol Metab)

במאמר שפורסם במהלך חודש יולי בכתב העת Journal of Clinical Endocrinology and Metabolism מדווחים חוקרים על ממצאי מחקר חדש, מהם עולה קשר בין חסר וויטמין D ובין סיכון מוגבר לסכיזופרניה.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי למרות שמספר מחקרים תצפיתיים בחנו את הקשר בין רמות וויטמין D ובין סכיזופרניה, לא נערכה מטה-אנליזה מקיפה להערכת הנושא. מטרתם כעת הייתה לערוך סקירה סיסטמית ומטה-אנליזה של מחקרים תצפיתיים לסיכום הנתונים הזמינים בנוגע לקשר בין רמות וויטמין D בדם ובין סכיזופרניה.

החוקרים ערכו סקירה סיסטמית של כל המאמרים שפורסמו עד אוקטובר 2013 במאגרי PubMed,, ISI, SCOPUS ו-Google Scholar. כל המחקרים התצפיתיים שבחנו את רמות וויטמין D בחולי סכיזופרניה נכללו בסקירה הסיסטמית. בסיכומו של דבר, הסקירה כללה 19 מחקרים שנכללו בשלוש מטה-אנליזות נפרדות: 1) מטה-אנליזה של הרמה הממוצעת של 25-Hydroxyvitamin D (13 מחקרים); 2) מטה-אנליזה להערכת שיעורי ההימצאות של חסר וויטמין D (שמונה מחקרים); 3) מטה-אנליזה להערכת יחסי הסיכויים (שמונה מחקרים).

מתוצאות הסקירה להערכת ממוצע רמות 25-OHD עולה כי ההבדל הממוצע הכולל ברמות וויטמין D בין חולי סכיזופרניה ובין ביקורות עמד על 5.91- ננוגרם למ”ל. מניתוח לפי תתי-קבוצות על-סמך מבנה המחקר, מקום הטיפול בחולים, איכות המחקר ומיקום המחקר לא הסבירו את ההטרוגניות בין המחקרים; עם זאת, סוג הסמנים שנבחנו (25-Dihydroxyvitamin D3 לעומת 25-Hydroxyvitamin D) עשויים להסביר חלק מההטרוגניות בין המחקרים.

מתוצאות הסקירה להערכת שיעורי ההימצאות של חסר וויטמין D עולה כי ההימצאות הכוללת של חסר וויטמין D בחולי סכיזופרניה עומדת על 63.3%. מתוצאות מטה-אנליזה להערכת יחסי הסיכויים עולה כי באנשים עם חסר וויטמין D סיכון גבוה פי 2.16 לסכיזופרניה, בהשוואה לאלו עם רמות מספקות של הוויטמין. אין עדויות להטרוגניות בסקירה זו.

החוקרים מסכמים וכותבים כי הממצאים מעידים על קשר מובהק בין חסר וויטמין D ובין סכיזופרניה. עם זאת, דרושים מחקרים קליניים אקראיים נוספים לאישור ממצאי המחקר.

J Clin Endocrinol Metab. Published online July 22, 2014

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה