נוירואימונולוגיה

דיכאון בחולי סרטן הערמונית קשור לטיפול פחות אגרסיבי ולהישרדות נמוכה יותר (J Clin Oncol)

סרטן ערמונית

ע”פ מחקר חדש מה-J Clin Oncol לנוכחות דכאון יש השפעה שלילית משמעותית על הטיפול והפרוגנוזה של חולים בסרטן הערמונית. ע”פ האנליזה שביצעו החוקרים, מטופלים קשישים יותר שהיו בדכאון לפני האבחנה של סרטן הערמונית נטו יותר לסבול מסרטן אגרסיבי יותר, לעבור פחות את הטיפול המומלץ להם ע”פ דרגת המחלה, ולסבול מתמותה גבוהה יותר.

החוקרים מדגישים את המשמעויות הרחבות יותר של המחקר ומציינים כי לרוב מנסים חוקרים לנתח אפקטיביות טיפולים ע”פ תתי קבוצות המוגדרות ע”פ מצב מחלה ומאפיינים בריאותיים וסוציואקונומיים, בעוד שלדעתם יש לבחון יותר ויותר גם את המצב המנטלי של החולים.

המחברים ניתחו מידע ממדיקייר על יותר מ-40,000 גברים שאובחנו עם סרטן ערמונית מקומי בין 2004-2007 והיו במעקב עד 2009, כולל גם 1,894 מטופלים שאובחנו גם כסובלים מדכאון במהלך השנתיים שלפני גילוי הסרטן.

החוקרים מדווחים כי גברים עם סרטן ערמונית אשר היו מבוגרים יותר, עם הכנסה נמוכה יותר ויותר מחלות רקע, לבנים או היספניים (בניגוד לשחורים ואסיאתיים), לא נשואים המתגוררים בערי שדה , היו עם נטייה גדולה יותר לסבול מדכאון.

בנוסף, גברים מדוכאים נטו פחות לדרוש טיפול דפניטיבי כמו ניתוח או הקרנות , בניגוד לגברים שלא סבלו מדיכאון.

לאחר התאמות להבדלים במאפייני הגידולים והטיפולים שנבחרו, נמצא שגברים בדיכאון היו עם ההישרדות הגרועה ביותר בהשוואה לגברים ללא דיכאון. 

החוקרים משערים כי ייתכן שגברים הנמצאים בדיכאון נוטים פחות לבצע בדיקות סקירה, דבר שמוביל לאבחנה מאוחרת יותר של הגידול הסרטני, וכן מוביל את המטופלים לבחור בטיפול פחות אגרסיבי.

החוקרים מציינים שמימצאי המחקר אינם יכולים להוכיח סיבתיות בין מצב הדיכאון לתוצאות הטיפול, אך ייתכן שהם מצביעים על כך שעל רופאים לוודא שמטופלים עם סרטן הערמונית מקבלים את הטיפול הנפשי הנדרש להם בכדי שהדיכאון לא יגרום להטיה בבחירת החולה בטיפול, דבר שמשפיע גם על ההישרדות .

כמו כן החוקרים ממליצים לחולים בסרטן הערמונית להצטרף לקבוצות תמיכה של חולי סרטן ערמונית במטרה לסייע להם להתמודד עם דיכאון אפשרי.

J Clin Oncol 2014

לדיווח במדסקייפ

הערת המערכת: למימצאי המחקר הזה עשויות להיות השלכות מעשיות מעבר לסרטן הערמונית בלבד. סביר להניח שמצב של דיכאון מוקדם באנשים המאובחנים במחלה קשה או ממאירה עלול לפגוע באיכות הטיפול והפרוגנוזה ולכן סביר שההמלצה לוודא  איבחון מצב הדיכאון וטיפול בו , במקביל לטיפול במחלה הקשה/ממאירה, נכון לא רק למקרה של סרטן הערמונית.  

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה