נוירואימונולוגיה

פעילות גופנית בכל היקף בגיל העמידה מסייעת במניעת התפתחות דמנציה (מתוך כנס ה-AAIC)

הליכה פעילות גופנית

מתוצאות שני מחקרים חדשים, שפורסמו במהלך הכנס השנתי מטעם ה-AAIC (Alzheimer’s Association International Conference), עולה כי פעילות גופנית בכל דרגה בגיל העמידה עשויה לסייע במניעת הידרדרות קוגניטיבית ודמנציה בגיל מבוגר.

החוקרים מאריזונה מצאו כי פעילות גופנית, בין אם קלה, בינונית או מאומצת, בגיל העמידה, מספקת הגנה על מבוגרים בעלי תפקוד קוגניטיבי תקין מהתקדמות לליקוי קוגניטיבי קל עם הגיל. בנוסף, כל דרגת פעילות גופנית מנעה התקדמות מליקוי קוגניטיבי קל לדמנציה.

במחקר הראשון בחנו חוקרים באופן פרוספקטיבי משתתפים בעלי תפקוד קוגניטיבי תקין, ההשפעה של דרגות שונות של פעילות גופנית בגיל העמידה ובגיל מבוגר, והיארעות ליקוי קוגניטיבי קל. פעילות גופנית קלה הוגדרה כהליכה נינוחה; פעילות גופנית מתונה כללה פעילויות דוגמת הליכה מהירה, רכיבה ושחייה; פעילות גופנית מאומצת כללה השתתפות בפעילויות דוגמת רכיבת הרים וסקי.

מדגם המחקר כלל 1,820 משתתפים בעלי תפקוד קוגניטיבי תקין, שלקחו חלק במחקר Mayo Clinic Study of Aging. מבין אלו, 389 פיתחו במהלך המעקב דמנציה. פעילות גופנית קלה, מתונה או מאומצת בגיל העמידה לוותה בסיכון מופחת להיארעות ליקוי קוגניטיבי קל, עם יחסי סיכון של 0.58, 0.85 ו-0.78, בהתאמה.

החוקרים מצאו עוד כי פעילות גופנית קלה ומתונה, אך לא פעילות גופנית מאומצת, בגיל מבוגר, לוותה בסיכון מופחת להיארעות ליקוי קוגניטיבי קל. העובדה שפעילות מאומצת בגיל מבוגר לא מנעה היארעות ליקוי קוגניטיבי קל נובעת ככל הנראה מהמספר הקטן של משתתפים שהיו מסוגלים לבצע פעילות זו בגיל מבוגר.

במחקר השני, החוקרים ביקשו לקבוע אם רמת הפעילות הגופנית עשויה לדחות הופעת דמנציה בחולים המאובחנים עם ליקוי קוגניטיבי קל. שוב, המחקר הפרוספקטיבי נערך במשתתפים במחקר Mayo Clinic Study of Aging. המדגם כלל 280 משתתפים עם ליקוי קוגניטיבי קל, שהשלימו סקר להערכת פעילות גופנית. המשתתפים היו במעקב למשך תקופה ממוצעת של 2.3 שנים.

במהלך תקופה זו, 92 משתתפים פיתחו דמנציה חדשה. החוקרים מצאו כי רק פעילות גופנית מתונה בגיל העמידה הייתה קשורה בקשר מובהק סטטיסטית עם סיכון מופחת להתפתחות דמנציה (יחס סיכון של 0.64). לא נמצא קשר בין פעילות גופנית קלה או מאומצת בגיל העמידה ובין הסיכוי להתפתחות דמנציה.

בדומה, החוקרים מדווחים כי פעילות גופנית במהלך השנה האחרונה, בין אם קלה, מתונה או מאומצת, אינה קשורה עם התפתחות דמנציה.

החוקרים מסכמים וכותבים כי מהממצאים עולה כי פעילות גופנית בכל היקף בגיל העמידה עשויה לספק הגנה מפני הידרדרות קוגניטיבית.

מתוך כנס ה-AAIC

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה