נוירואימונולוגיה

האם הפרעות שינה מעלות את הסיכון לדמנציה? (מתוך כנס ה-AAIC)

הפרעות שינה, כולל דום נשימה בשינה ונדודי שינה, מלוות בסיכון מוגבר להתפתחות דמנציה, כך עולה מתוצאות מחקר חדש, שהוצגו במהלך כנס ה-AAIC (Alzheimer’s Association International Conference).

במדגם גדול של גברים מבוגרים מצאו החוקרים כי הפרעת שינה כלשהי לוותה בעליה של 30% בסיכון לדמנציה וכי הסיכון עלה ל-80% בחולים עם תסמונת דחק בתר-חבלתית.

במסגרת המחקר הנוכחי בחנו החוקרים את ההשפעה של הפרעות שינה על הסיכון האפשרי להתפתחות ירידה קוגניטיבית ודמנציה ביוצאי צבא מבוגרים. הם ביקשו לקבוע אם יוצאי צבא מצויים בסיכון מוגבר לדמנציה, בנוכחות הפרעות שינה אלו.

מדובר במחקר רטרוספקטיבי, שהתבססו על נתונים מרשומות רפואיות אודות כ-192,000 משתתפים שנבחרו באקראי, בגילאי 55 שנים ומעלה, עם וללא דמנציה, עם נתונים אודות נוכחות הפרעות שינה בתחילת המחקר (2000-2003) והתפתחות דמנציה במהלך המעקב (2004-2011).

השכיחות בתחילת המחקר של הפרעת שינה מכל סוג, דום נשימה בשינה ונדודי שינה, עמדו על 7.5%, 3.9% ו-3.2%, בהתאמה. במהלך שמונה שנות המעקב, 10.6% מיוצאי הצבא עם הפרעות שינה פיתחו דמנציה, זאת לעומת 9.0% מאלו ללא הפרעות שינה.

לאחר תקנון לנתונים דמוגרפים ומחלות רקע, החוקרים מצאו כי ביוצאי צבא עם הפרעות שינה מכל סוג נרשמה עליה של 30% בסיכון לדמנציה. התוצאות היו דומות עם דום נשימה בשינה (יחס סיכון של 1.33) ונדודי שינה ללא דום נשימה (יחס סיכון של 1.27).

בנוסף, החוקרים מצאו כי ביוצאי צבא עם תסמונת דחק בתר-חבלתית והפרעות שינה נרשם סיכון גבוה יותר לדמנציה (יחס סיכון של 1.80), עדות להשפעה סינרגיסטית.

אעפ”י שהמנגנון בבסיס הקשר בין דמנציה והפרעות שינה אינו מובן היטב, ממצאי המחקר מצטרפים לגוף העדויות הגדל, הקושר בין הפרעות שינה ובין התפתחות דמנציה.

מתוך כנס ה-AAIC

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה