נוירואימונולוגיה

האם יש לצריכת אלכוהול בכמות מעטה השפעה מגנה מפני מחלות לב וכלי דם? (BMJ)

במאמר שפורסם בכתב העת BMJ מדווחים חוקרים על עדויות נוספות לפיהן גם צריכת אלכוהול מעטה אינה מסייעת בהפחתת הסיכון למחלות לב וכלי דם, כאשר המחקר הנוכחי הינו המחקר מספק את ההערכה הקרובה ביותר לנתונים ממחקר קליני אקראי. בשורה התחתונה, מהעדויות עולה כי הפחתת צריכת אלכוהול, גם באלו השותים אלכוהול בכמות מעטה, מסייעת בשיפור בריאות הלב וכלי הדם.

החוקרים שיתפו פעולה עם למעלה מ-100 חוקרים אחרים ברחבי העולם להערכת מטה-אנליזה שכללה 56 מחקרים אפידמיולוגיים לקביעת הקשר בין היקף צריכת אלכוהול ובין מחלת לב כלילית. אך בניגוד למחקרים תצפיתיים רבים אחרים שבחנו את הנושא העבר, כעת הם ניסו לבחון את הנתונים מזווית אחרת.

החוקרים ערכו הקצאה אקראית מנדליאנית, להשוואת שיעורי מחלת לב כלילית ואירועים מוחיים בנבדקים שהיו נשאים או לא נשאו וריאנט גנטי הקשור עם רמות אלכוהול נמוכות. אלל A של ADH1B rs1229984 גורם להסמקה, סחרחורת ובחילה בתגובה לצריכת אלכוהול עם צריכת אלכוהול בהיקף נמוך יותר ורמות נמוכות יותר של אתנול בדם.

בסופו של דבר הצליחו החוקרים לאסוף מידע אודות למעלה מ-260,000 משתתפים ממוצא אירופאי, בעבודה שכללה שילוב מחקרים בהם היו נתונים זמינים אודות SNP (Single Nucleotide Polymorphism) לוריאנט ADH1B. לאחר מכן הם השוו בין נשאים ולא-נשאים להערכת התוצא העיקרי של מחלת לב כלילית פטאלית ולא-פטאלית ותוצאים משניים של אירועים מוחיים וסוכרת מסוג 2.

מהנתונים עולה כי נשאי אלל A, rs1229984, צרכו בממוצע 17.2% פחות יחידות בריטיות (10 מ”ל אתנול) של אלכוהול בכל שבוע, בהשוואה לאלו שלא נשאו את הוריאנט הנ”ל. בנבדקים אלו שכיחות שתיה הוללת הייתה נמוכה יותר, וכך גם היקף שתיית אלכוהול, עם שכיחות גבוהה יותר של הימנעות מצריכת אלכוהול.

בנשאי הוריאנט הגנטי תועד פרופיל גורמי סיכון למחלות לב וכלי דם שהיה טוב יותר, בהשוואה לפרופיל שתואר באלו שלא נשאו את הוריאנט הגנטי, כולל שיעורים נמוכים יותר של יתר לחץ דם, רמות מדדי דלקת, השמנה ורמות HDL מעט נמוכות יותר.

בנשאי אלל rs1229984 תועד סיכוי מופחת להתפתחות מחלת לב כלילית ואירועים מוחיים, בהשוואה לאלו שלא נשאו את הוריאנט  הגנטי. לא תואר קשר דומה עם סוכרת מסוג 2.

ממצאים אלו אינם עולים בקנה אחד עם הקשר בצורת U, המתואר לעיתים קרובות בכל הנוגע לקשר בין צריכת אלכוהול ובין מחלות לב וכלי דם, ומבוסס על מחקריפ תצפיתיים. במידה וממצאים אלו נכונים, אזי הממצאים מעידים על עליה בסיכון לאירועים קרדיווסקולאריים גם עם שתיית אלכוהול בכמות נמוכה מ-12-25 יחידות לשבוע והפחתת הסיכון באלו ששתו אלכוהול בכמות דומה או מעט גדולה יותרץ

החוקרים כותבים כי המחקר הייחודי הנ”ל מספק תמיכה בממצאים ממספר מחקרים קודמים, היוצאים כנגד התפיסה לפיה צריכת אלכוהול מתונה מספקת הגנה על הלב.

BMJ 2014; 349: DOI:10.1136/bmj.g4164

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה