נוירואימונולוגיה

חמישה מיתוסים בנוגע לגרורות מוחיות (Neurosurgery)

במאמר שפורסם במהדורת יולי של כתב העת Neurosurgery  כותבים מומחים כי הגיעה העת להתייחס לסדרת מיתוסים, או תפיסות שגויות היסטוריות, בנוגע לגרורות מוחיות.

לעיתים קרובות אונקולוגים התייחסו לגרורות מוחיות בצורה ניהליסטית ממגוון סיבות, כולל ההישרדות הקצרה יחסית של החולים. עם זאת, בעידן של רפואה מותאמת אישית, יש להתייחס גם באופן פרטני למקרים של גרורות מוחיות.

למרות שאין מספיק מחקרים בנושא, ללא ספק חלק התקדמות בסדרת מחקרים אקראיים, מחקרי עוקבה והנחיות. לכן החוקרים ביקשו לקחת על עצמם להבהיר חמש תפיסות שגויות התורמות להחלטות טיפוליות.

הטעות הראשונה היא שגישה אחת מתאימה לכולם, כאשר ההנחה הייתה כי האבחנה העיקרית אינה רלבנטית. בפועל, על רופאים להבין כי גרורות מוחיות אינן דומות בכל המקרים והן בעלות מאפיינים ביולוגיים שונים עקב סוגים שונים של גידולים שמקורם מחוץ לגולגולת, דוגמת ממאירויות של הריאה, שד או עור.

הטעות השניה נוגעת לתפיסה לפיה מספר הגרורות המוחיות הוא המנבא הטוב ביותר להכוונת הטיפול. עם זאת, בפועל, סך נפח הגידול עשוי לנבא טוב יותר את ההישרדות והבקרה המקומית, בהשוואה למספר הגידולים. לא ניתן לקבוע כי מספר הגידולים אינו חשוב, אך יש להתמקד יותר בסך נטל הגידול.

התפיסה השגויה השלישית הינה כי בנוכחות גידול מוחי גרורתי, תמיד ישנן מיקרו-גרורות ונדרש טיפול מתאים. בפועל, לא מקובל עוד לטפל באופן עיוור בהנחה כי ישנן גרורות מוחיות, כאשר לא ניתן להדגים גידולים אלו בבדיקות הדמיה חוזרות.

תפיסה שגויה נוספת נוגעת לנזקים של קרינה מסוג WBRT (Whole Brain Radiation Therapy), לפיה קרינה מסוג זה תמיד תוביל לנזקים בסופו של דבר. בפועל, החוקרים, שבהחלט מביעים ביקורת כנגד WBRT, מציינים חלק מהיתרונות האחרים של WBRT, ובסופו של דבר קובעים כי יש לנקוט גישה מאוזנת, המאפשרת התאמה אישית של הטיפול.

התפיסה השגויה האחרונה אליה מתייחסים המומחים במאמר נוגעת לאמונה כי מרבית הגרורות המוחיות מובילות לתסמינים ברורים ולכן אין צורך בבדיקות סקירה. בפועל, בחולי מלנומה שלקחו חלק במחקרים קליניים להערכת אימונותרפיה בשנות התשעים של המאה הקודמת ועברו בדיקות סקירה של הדמיה בתהודה מגנטית להערכת נוכחות גרורות מוחיות, מצאו החוקרים כי בדיקות ההדמיה סייעו בזיהוי גידולים רבים בחולי מלנומה שהיו קטנים, וחשוב מכך, ללא תסמינים.

Neurosurgery. 2014;75:1-9

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה