נוירואימונולוגיה

האם צריכת חלבונים ודגים מפחיתה את הסיכון לאירועים מוחיים? (Neurology)

מתוצאות מטה-אנליזה חדשה, שפורסמו במהלך חודש יוני בכתב העת Neurology, עולה קשר בין צריכת חלבונים, ובעיקר דגים, ובין סיכון מופחת לאירועים מוחיים. החוקרים קובעים כי מהממצאים עולה כי צריכה מתונה של חלבונים עשויה להפחית את הסיכון לאירועים מוחיים.

המקור העיקרי לחלבונים במחקר היה צריכת דגים, בעוד שחלבונים שמקורם מבעלי חיים נקשרו עם סיכון מוגבר. מהתוצאות הללו עולה כי ניתן להפחית את הסיכון לאירועים מוחיים על-ידי החלפת בשר אדום עם מקורות אחרים לחלבונים, דוגמת דגים.

החוקרים ערכו חיפוש אחר מחקרים שפורסמו במאגרי PubMed ו-Embase, והתמקדו באלו שבחנו את צריכת חלבונים כולל סך החלבונים, חלבונים שמקורם מבעלי חיים וחלבונים צמחיים וכללו תוצאות של אירועים מוחיים וסוגי אירועים מוחיים.

הסקירה כללה שבעה מחקרים (ארבעה מחקרים מארצות הברית, שני מחקרים מיפן ומחקר אחד משבדיה) עם סך כולל של כ-254,000 משתתפים. משך המעקב נע בין 10.4-18 שנים, עם חציון של 14 שנים. ארבעה מחקרים בחנו את צריכת חלבונים בתזונה באמצעות שאלונים תזונתיים ושלושה מחקרים התבססו על זיכרון המרכיבים בדיאטה.

החוקרים חישבו את הסיכון היחסי לאירועים מוחיים עם צריכת החלבונים הגדולה ביותר, בהשוואה לצריכה הנמוכה ביותר. בהשוואה למשתתפים בקטגוריה התחתונה, יחס הסיכון בקרב אלו בקטגוריה הגבוהה עמד על 0.80.

מהתוצאות עולה כי צריכת חלבונים שמקורם מבעלי חיים עשויה להפחית את הסיכון לאירועים מוחיים בהיקף של 29%, בעוד שצריכת חלבונים צמחיים עשויה להפחית את הסיכון ב-12%. ייתכן כי הממצאים נובעים ממרווח צר יותר בין הצריכה הגבוהה והנמוכה ביותר של חלבונים צמחיים.

מהנתונים עולה כי צריכת חלבונים שמקורם בדגים תורמת רבות להגנה מפני אירועים מוחיים, בעוד שצריכת בשר אדום לוותה בסיכון מוגבר. שני מחקרים מיפן ומחקר אחד בו דגים היו המקור העיקרי לחלבונים מבעלי חיים זיהו סיכון מופחת לאירועים מוחיים.

הקשר בין צריכת חלבונים ובין הסיכון לאירועים מוחיים היה בולט יותר בנשים, בהשוואה לגברים. ייתכן כי הדבר נובע מכך שקבוצת גברים נכללה רק במחקר אחד, לו עוצמה סטטיסטית לא-מספקת לזיהוי השפעה קטנה.

מהערכת קשר מנה-תגובה עלה כי הסיכון לאירועים מוחיים ירד בהיקף של 26% לכל עליה של 20 גרם ביום בצריכת החלבונים. הירידה הנ”ל בסיכון תורדמה לירידה של כ-1.4 מיליון מקרי תמותה עקב אירועים מוחיים בכל שנה ברחבי העולם, עם תועלת בריאותית רבה לאור הצפי להפחתת שיעורי מוגבלות.

ההשפעה המגנה של חלבונים עשויה לנבוע מהפחתת לחץ דם, רמות טריגליצרידים, כולסטרול או רמות כולסטרול שאינו HDL, או דרך עקב החלפת מוצרי מזון מזיקים עם מוצרי מזון עתירי חלבונים. עם זאת, ככל הנראה, הפחתת לחץ הדם הינה הגורם העיקרי התורם להשפעה המגנה של חלבונים.

Neurology. Published online June 11, 2014

לידיעה במדסקייפ

                                            

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה