נוירואימונולוגיה

טיפול קוגניטיבי-התנהגותי משפר עייפות בחולי טרשת נפוצה (מתוך הכנס השישי מטעם CMSC/ACTRIMS)

עייפות, הנקשרת לעיתים קרובות עם נדודי שינה, הינה אחת התלונות הנפוצות ביותר של חולים עם טרשת נפוצה, ולכן טיפולים העשויים להקל על תלונה זו עשויים להביא לשיפור איכות החיים של החולים. מתוצאות מחקר חדש עולה כי טיפול קוגניטיבי-התנהגותי המסייע לחולים להבין כיצד המחשבות והרגשות שלהם משפיעים על התנהגותים, עשוי להקל על חולים אלו.

מתוצאות סקר שכלל כ-7,700 חולים עם טרשת נפוצה, למעלה ממחציתם (56%) דיווחו על הפרעות שינה, כולל נדודי שינה, העשויים להשפיע לרעה על הבריאות הגופנית והנפשית. הפרעות שינה אלו חופפות לעיתים קרובות עם דיכאון. בחולים עם טרשת נפוצה נרשמה עליה של 25-51% בסיכון לדיכאון, בהשוואה לאוכלוסיה הכללית.

המחקר הנוכחי הינו ניתוח רטרוספקטיבי של נתונים אודות 11 חולים עם טרשת נפוצה, שלקחו חלק בטיפול קוגניטיבי-התנהגותי פרטני או קבוצתי, בתקופה שבין ינואר 2008 ועד דצמבר 2013.  המדגם כלל גבר אחד ועשר נשים, בגילאים שנעו בין 36-69 שנים.

טיפול קוגניטיבי-התנהגותי, שכלל בממוצע 4-6 מפגשים, היה מכוון להתנהגויות ומחשבות הקשורים בשינה. המרכיבים כללו בקרת גירויים (להיכנס למיטה רק כאשר עייפים, להגבל פעילות במיטה לשינה ויחסי מין, לצאת מהמיטה באותה שעה כל בוקר, ולקום מהמיטה במידה ולא מצליחים להירדם בתוך עשרים דקות);  היגיינת שינה (הגבלת שימוש בקפאין ומעוררים לפני כניסה למיטה, לא להחזיק אמצעים טכנולוגיים בטווח מגע מהמיטה); תרגילי הרפיה וטיפול קוגניטיבי.

מהמחקר עלה כי המשתתפים דיווחו על שיפור בכל המרכיבים שנבחנו. 73% דיווחו על עליה בסך זמן שינה, עם עליה כוללת של 1.25 שעות. כ-60% מהחולים דיווחו על ירידה בעייפות, אך כל החולים המשיכו לסבול מעייפות בדרגה מסוימת.

מחצית מהמשתתפים דיווחו על שיפור במדדי דיכאון, ודיווחו על ירידה כוללת בחומרת דיכאון. כ-8% מהמשתתפים דיווחו על שיפור בנדודי שינה ו-43% דיווחו על ירידה כוללת בחומרת נדודי שינה.

מתוך הכנס השישי מטעם CMSC/ACTRIMS

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה