נוירואימונולוגיה

האם שתיית אלכוהול בכמות קטנה מפחיתה את הסיכון לאירועי מוחי? (Int J Cardiol)

מתוצאות מטה-אנליזה חדשה, שפורסמו בכתב העת International Journal of Cardiology, עולה כי שתיית אלכוהול בכמות קטנה בכל יום עשויה להפחית את הסיכון לאירועים מוחיים, אך שתיית אלכוהול בכמות רבה עשויה להיות מסוכנת.

הסקירה הצביעה על קשר מנה-תגובה בין צריכת אלכוהול ובין הסיכון לאירועים מוחיים, כאשר שתיית עד 20-30 גרם אלכוהול ביום מלווה בסיכון מופחת לאירועים מוחיים, אירועים מוחיים איסכמיים ואירועים מוחיים פטאליים. עם זאת, עם צריכה של 40-45 גרם אלכוהול ביום נעלמה התועלת האפשרית ואף תועד נזק אפשרי.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי קיים קשר לא-עקבי בין צריכת אלכוהול ובין תחלואה ותמותה עקב אירועים מוחיים. מטרת המחקר הנוכחי הייתה לסכם את העדויות הנוגעות לקשר הנ”ל ולכן החוקרים ערכו חיפוש אלקטרוני במאגרי PubMed,EMBASE ו-Cochrane Library לזיהוי מחקרים פרוספקטיביים רלבנטיים. רק מחקרים פרוספקטיביים שדיווחו על שיעורי התחלואה והתמותה עקב אירועים מוחיים בלמעלה משתי קטגוריות צריכת אלכוהול נכללו בסקירה.

הסקירה כללה 27 מחקרים פרוספקטיביים עם כ-1.4 מיליון משתתפים. מהנתונים עולה כי צריכת אלכוהול מעטה מלווה בסיכון מופחת לאירועים מוחיים מכל-סוג (יחס סיכון של 0.85, p=0.005), אירועים מוחיים איסכמיים (יחס סיכון של 0.81, p<0.001) ותמותה עקב אירועים מוחיים (יחס סיכון של 0.67, p=0.001), אך ללא השפעה משמעותית על אירועים מוחיים המורגיים. צריכת אלכוהול מתונה השפיעה מעט, אם בכלל, על הסיכון לאירועים מוחיים מכל סוג, אירועים מוחיים המורגיים, אירועים מוחיים איסכמיים ותמותה עקב אירועים מוחיים. צריכת אלכוהול רבה לוותה בסיכון מוגבר לאירועים מוחיים מכל סוג (יחס סיכון של 1.20, p=0.034), אך ללא השפעה משמעותית על אירועים מוחיים המורגיים, אירועים מוחיים איסכמיים ותמותה עקב אירועים מוחיים.

החוקרים מסכמים וכותבים כי מהנתונים עולה קשר בין צריכת אלכוהול מעטה ובין סיכון מופחת לתחלואה ותמותה עקב אירועים מוחיים, בעוד שצריכת אלכוהול רבה מלווה בסיכון מוגבר לאירועים מוחיים מכל סוג. הקשר בין צריכת אלכוהול ותחלואה ותמותה עקב אירועים מוחיים הינו קשר בצורת J.

Int J Cardiol 2014

לידיעה ב-MedPage Today

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה